Senaste nytt

Varför finns inte ljudnivån på flygplansbullret på seatmaps?

ericwg

Medlem
Något som säkert är självklart för vissa men som jag insåg klart nu på en Lufthansa A330 är hur fruktansvärt mycket ljudnivån skiljer beroende på vart man är på planet. Tog en promenix längst bak vid , och bakom motorerna, lät hemskt...medan framåt Plus/Business blev det väldigt mycket behagligare.

Har det bara med motorerna och annat att göra eller är det mer isolerat framåt? Och framförallt, varför är det ingen jeppe som mätt ljudnivåerna och lagt in i seatmaps?
 

Mr Basic

Medlem
Något som säkert är självklart för vissa men som jag insåg klart nu på en Lufthansa A330 är hur fruktansvärt mycket ljudnivån skiljer beroende på vart man är på planet. Tog en promenix längst bak vid , och bakom motorerna, lät hemskt...medan framåt Plus/Business blev det väldigt mycket behagligare.

Har det bara med motorerna och annat att göra eller är det mer isolerat framåt? Och framförallt, varför är det ingen jeppe som mätt ljudnivåerna och lagt in i seatmaps?
Det har med motorerna att göra, samma isolering i hela kabinen. Om du tyckte det lät hemskt från motorerna på en A330, då har du aldrig suttit på en MD80 med motorn precis utanför fönstret, underbart. :eek::p;)
 

Senator

Moderator
Något som säkert är självklart för vissa men som jag insåg klart nu på en Lufthansa A330 är hur fruktansvärt mycket ljudnivån skiljer beroende på vart man är på planet. Tog en promenix längst bak vid , och bakom motorerna, lät hemskt...medan framåt Plus/Business blev det väldigt mycket behagligare.

Har det bara med motorerna och annat att göra eller är det mer isolerat framåt? Och framförallt, varför är det ingen jeppe som mätt ljudnivåerna och lagt in i seatmaps?

Hur menar du detta skulle fungera? Att bokning av säten skall visa typ genomsnittlig decibel. Du bokar via Lufthansa.com och när väljer platser så kommer det upp mätning i decibel?
 

jsn

Medlem
Det har väl även med att luften runt flygkroppen påverkas av vingarna, det blir större turbulens som genererar mer oljud.
 

Alf

Medlem
Det verkar helt onödigt att ange ljudnivå för respektive plats. Det är inte särskilt komplicerat att konstatera var det är tystast. På moderna jetflyg sitter i regel motorerna under vingarna. Det är således tystare när man sitter framför motorerna. De flygplan som har motorerna bak på flygkroppen får man se upp med så man hamnar långt fram. Det är dock inte så många flygplan kvar av denna typ. Dagens motorer är dessutom ganska tysta och har ett mer mullrande och dovt ljud än gamla motorer som hade ett högt tjutande ljud. Som @Mr Basic säger, har man suttit bredvid motorn på DC9/MD80 eller Caravellen så vet man vad högt motorljud är. Personligen tycker jag ändå att MD80 var det bästa flygplanet att åka med, i alla fall i SAS version, bra med plats och säten 2+3.

Åker du däremot turboprop så är det inte bättre längst fram eftersom även propellrarna genererar ett oljud. Det är dock lika bullrigt och skramligt i hela flygplanet så det spelar ingen större roll var man sitter.

Jag tycker inte att frågan är något större problem med de tysta motorer som finns på dagens flygplan. Det finns andra saker som är mer störande såsom att sitta nära toaletter eller köket.
 

ericwg

Medlem
Hur menar du detta skulle fungera? Att bokning av säten skall visa typ genomsnittlig decibel. Du bokar via Lufthansa.com och när väljer platser så kommer det upp mätning i decibel?

Jag var kanske lite spetsig och halvt ironisk att det ska in på seatmaps. Men ja, Seatguru visar ju det mesta för en plats så varför inte ljud. Det var mest att jag för en gångs skull märkte sådan himla skillnad bakåt i planet. Visst, moderna motorer är tystare men det här var stor skillnad :)
 

Senator

Moderator
Jag var kanske lite spetsig och halvt ironisk att det ska in på seatmaps. Men ja, Seatguru visar ju det mesta för en plats så varför inte ljud. Det var mest att jag för en gångs skull märkte sådan himla skillnad bakåt i planet. Visst, moderna motorer är tystare men det här var stor skillnad :)

Att ha med det i SeatGuru förstår jag nu, men det var svårt att läsa ut att det var det som menades.

Jag upplever de som står på SeatGuru som objektivt, kanske inte ”fakta” men bra upplysningar som är lätta att verifiera: avsaknad av fönster, ingen lagring framför stolen, nära toa/galley med möjlig störningar pga detta.

Ljudnivå skulle nog vara mycket svårare att hitta en mall för gissar jag. Men varför inte pitcha idén till SeatGuru?
 
Tycker absolut det är en fin idé. Inte ljudnivå per plats, men per flygplanstyp. T.ex A380 är väl det tystaste på marknaden, flöjt av A350. 737-800 bullrar ju en hel del jämfört med NEO. (Jag vet det beror på att NEON har ny typ av generation motorer).
 
Toppen