Senaste nytt

Hela Taiwan på 5 dagar?

hendberg

Medlem
Har en resa till Taiwan inplanerad till början av Februari 2022. Första gången för mig dit och jag är intresserad av ideér och tankar från de som känner till ön. Planerar att åka såvida inte Covid-läget förändras till det sämre och världen fortfarande är stängd.

Jag reser själv och har 4-5 dagar på marken. Landar tisdag em och flyger vidare söndag morgon.

Ingångsvärde är att jag tycker om att uppleva nya miljöer, är rätt rastlös och spontan. Tycker således om att röra på mig för att se så mycket som möjligt under ett besök på en ny plats. Har inga problem med att spendera två veckor på en beach, men ungefär 6 timmar skulle räcka på ett kortare besök som detta. Om nu vädret tillåter. Gillar också att resa med tåg vilket passar bra då Taiwan verkar ha ett väldigt bra och smidigt nät. Ett annat intresse är att dricka god öl och äta streetfood eller annat lokalt.

Det jag funderat på är att åka ner till de södra delarna (Kenting, Kaohsiung) direkt för att eventuellt kunna uppleva lite sol och värme. För att sedan ta sig upp till Taipei igen så undrar jag om man hinner man hela varvet runt ön, dvs via Hualien? Är det värt det eller är det bättre att ta snabbtåget mellan Taipei-Kaohsiung t/r? Några andra tips vad gäller tåg och köpa tåg-pass?

Har också blivit intresserad av Shifen och Jiufen i de norra delarna. Är det värt att besöka? Ser otroligt vackert ut och verkar vara ju vara rätt kort resa från Taipei.

Sista heldagen hade jag tänkt spendera i Taipei för att sedan tidig morgon flyga vidare till Tokyo. Sista natten planerar jag att ta in på Plaza Premium på TPE för att vakna nära avgång. Reser bekvämt så att sova under dessa dagar i Taiwan kommer inte vara mitt huvudfokus.

Ett aber med hela resan är att den inträffar samtidigt som kinesiska nyåret. Har läst att man i Taiwan inte firar det lika hysteriskt som i Kina eller andra asiatiska länder, men är det något i och med det man behöver tänka på? Boka hotel tidigt? Hålla sig borta från Taipei eller andra ställen?

Har läst det lilla som finns på BC om Taiwan bl.a från @ante888 och @Dr. Miles men hittar inte så mycket mer än så. Tänker att det måste finnas mer kunskap och skön input.

Allt gott!
 
Last edited:

intuition

Medlem
Kan inte säga något om huvudfrågan (resa runt) eftersom jag bara hållt mig i Taipei. Blir intressant att följa tråden och lära mig mer.

Men angående bokningsläge kan jag säga att Taiwaneser reser en hel del och Taipei kan typ bli fullbokat även vid tex västerländsk jul. Jag var där för nyår 2019 och ett fönsterlöst krypin på ett tvåstjärnigt ställe i centrum var över 2kSEK.
 

ante888

Medlem
Jag hade struntat i Kaohsiung om du har så begränsat med tid, och hållit mig i de norra delarna, även om det går snabbt att ta sig ner. Det finns massor att göra i den norra delen som jag själv inte hann med/prioriterade bort och det blir fokus nästa gång jag reser tillbaka.
 

Jim_

Medlem
Att komma som turist till Taiwan kring kinesiskt nyår är som att turista Sverige när det är jul. Alla affärer är i princip stängda första dagarna av nyår.
Taiwan är inte så stort men många åker ändå att samlas med familjen vid nyår, så bokar upp tågbiljetterna i förväg. Bussar finns också som alternativ men då kan trafiken vara en faktor.

Är du ute efter naturupplevelser ska du ta dig öster-/ och söder ut. Finns mycket att se beroende på vad du är intresserad av.
Matkulturen skiljer sig från norr till söder och där är lokala specialiteter som skiljer ganska makant åt, gör lite research innan du åker, finns en hel del att hämta på Wikipedia.

Jag tycker du ska försöka hålla dig ifrån Taipei om du är där så få dagar och just kring kinesiskt nyår. Jag skulle nog rekommendera dig att försöka flytta på datumen om du kan och undviker de första dagarna av nyåret att vara i Taiwan faktiskt, veckan innan nyår hade nog varit bättre för att uppleva kommersen inför nyårsfirande.

Taiwan har haft flera ockupanter och lämnat en hel del spå efter sig från norr till syd. Exempelsvis har Tainan varit under holländskt styre, den siste guvernör var faktiskt svensk, Frederick Coyett - Wikipedia

Kenting är fin men har du möjlighet och tid besök gärna ön Lanyu: Orchid Island - Wikipedia
Jiufen och Sifen är längst norrut och kan vara relativt kallt kring denna årstid.

Taiwan är nog mer känd som en export- och industristat men där är faktiskt väldigt mycket att se som turist.
 
Hyrde bil i Taipei och drog ned halvvägs på öns västra sida och därefter över bergen till östra sidan. Otroligt vackert och fantastiska vyer. Bra boende vid havet på östra sidan (men inte badvänligt) och sedan upp tillbaka till Taipei. Fixar du på 2-3 dagar.
 

hendberg

Medlem
Jag tycker du ska försöka hålla dig ifrån Taipei om du är där så få dagar och just kring kinesiskt nyår. Jag skulle nog rekommendera dig att försöka flytta på datumen om du kan och undviker de första dagarna av nyåret att vara i Taiwan faktiskt, veckan innan nyår hade nog varit bättre för att uppleva kommersen inför nyårsfirande.
Ungefär så jag tänkte också vad gäller Taipei. Kan dessvärre inte flytta datumen då jag lyckades få tag på ANA F t/r i just det tidsfönstret samt att jag fyller år där vilket var meningen med resan. Så jag får stå ut så gott det går. Men stort tack för all din input på Taiwan!
 
Toppen