Senaste nytt

[Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida

Hej folket,

Jag letar ständigt efter en resa, multicity, som går från Arlanda - San Fran, och sedan hem blir från Dallas - Arlanda, datum runt 1 Okt, och hemresa 3 veckor efter valt datum. Ska bokas med AMEX 2-4-1 Voucher, Standard EB medlem, men har ca. 85k poäng.

Till min fråga, om jag ska boka multi city, och letar tillgänglighet hos United, ska jag i sökfunktionen klicka i "multi city", eller är det bättre om man söker "one way" för varje leg?

En annan fråga (rookie fråga), vilken klass är det man ska boka om man vill ha den absolut bästa kabinen med platser som kan användas som sängar? Jag antar att det hos SAS är "Business", och på United heter det "First Savers Award". Och då bör SAS Plus vara Business Savers Award, och dessa är kabinen strax bakom den bästa?

Givet att allt ovan är korrekt, så tänker jag att det kan vara värt att boka resor som har längre restid för att få mer poäng? Samt längre layovers för att kunna nyttja fina lounger med first/biz-biljetten. Vad tycker ni?
 

mha321

Medlem
Hej folket,

Jag letar ständigt efter en resa, multicity, som går från Arlanda - San Fran, och sedan hem blir från Dallas - Arlanda, datum runt 1 Okt, och hemresa 3 veckor efter valt datum. Ska bokas med AMEX 2-4-1 Voucher, Standard EB medlem, men har ca. 85k poäng.

Till min fråga, om jag ska boka multi city, och letar tillgänglighet hos United, ska jag i sökfunktionen klicka i "multi city", eller är det bättre om man söker "one way" för varje leg?
Vilket som bör fungera. Jag tycker one way är enklast i det fallet, men du kan säkert åtminstone börja med att söka hela sträckan one way.

En annan fråga (rookie fråga), vilken klass är det man ska boka om man vill ha den absolut bästa kabinen med platser som kan användas som sängar? Jag antar att det hos SAS är "Business", och på United heter det "First Savers Award". Och då bör SAS Plus vara Business Savers Award, och dessa är kabinen strax bakom den bästa?

Nej, det blir fel.

SAS business = business på United site och business på United flyg på longhaul

SAS plus på shorthaul = business på United site och finns inte på United flyg

SAS plus på longhaul kan inte bokas som star alliance och finns inte på Uniteds site (det är nog den du menar när du skriver kabinen bakom business på SAS).

United first på inrikes USA har ingen motsvarighet hos sas. Stora recliners, men inte säng, annat än på ett par utvalda "premium service" rutter.

First class på United site på longhaul är det absolut bästa, men finns varken på SAS eller United flyg (tror den är borta hos United nu iaf) men finns på tex Lufthansa flyg som syns på Uniteds site.

Skillnaden mellan saver och icke saver har bara med typen av biljett att göra, inte med kabinen. Det är bara de som är markerade som saver som kan bokas med eurobonus.

Summa: vill du ha det allra bästa så är det first saver award som gäller. Vill du ha stol som blir säng är det antingen business eller first som gäller. I båda fallen gäller det bara longhaul och inte inom Europa eller inrikes USA.
 

Senator

Moderator
Hej folket,

Jag letar ständigt efter en resa, multicity, som går från Arlanda - San Fran, och sedan hem blir från Dallas - Arlanda, datum runt 1 Okt, och hemresa 3 veckor efter valt datum. Ska bokas med AMEX 2-4-1 Voucher, Standard EB medlem, men har ca. 85k poäng.

Till min fråga, om jag ska boka multi city, och letar tillgänglighet hos United, ska jag i sökfunktionen klicka i "multi city", eller är det bättre om man söker "one way" för varje leg?

En annan fråga (rookie fråga), vilken klass är det man ska boka om man vill ha den absolut bästa kabinen med platser som kan användas som sängar? Jag antar att det hos SAS är "Business", och på United heter det "First Savers Award". Och då bör SAS Plus vara Business Savers Award, och dessa är kabinen strax bakom den bästa?

Givet att allt ovan är korrekt, så tänker jag att det kan vara värt att boka resor som har längre restid för att få mer poäng? Samt längre layovers för att kunna nyttja fina lounger med first/biz-biljetten. Vad tycker ni?

Välkommen till oss och hoppas du kan få bra svar på dina frågor. Mitt första tips är att du under delforum "Flygbiljetter" så öppnar du en ny tråd där du ber medlemmar om hjälp. Vi har faktisk också en mall för detta:

Exempel ÄMNE: Söker Eurobonus Award med 2-for-1 voucher Open-jaw Stockholm-San Fransisco, Dallas- Stockholm
  1. Varifrån vill du börja din resa?
  2. Var är din destination?
  3. När vill/behöver du resa ut?
  4. När vill/behöver du komma hem?
  5. Hur länge vill du vara borta?
  6. Hur många personer som skall resa? a
  7. I vilken kabinklass?
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med?
  9. Vad är din budget? (per person)
  10. Vad är det viktigaste för dig? -
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? -
Sen lite svar på en del andra frågor som @mha321 inte svarade på:
** Du tjänar inte poäng om du betalar med poäng. Så hur lång rutten är spelar mindre roll.
** Det är svårt att hitta inrikes Business (eller Domestic First) som det heter med United. Så fokusera på att hitta platser till SFO direkt och hem från DFW. Dock kan Air Canada ha en del platser så resor via Canada skulle vara ett alternativ

Men mitt tips är att starta en egen tråd som kommer du säkert få bra tips den vägen.
 
Välkommen till oss och hoppas du kan få bra svar på dina frågor. Mitt första tips är att du under delforum "Flygbiljetter" så öppnar du en ny tråd där du ber medlemmar om hjälp. Vi har faktisk också en mall för detta:

Exempel ÄMNE: Söker Eurobonus Award med 2-for-1 voucher Open-jaw Stockholm-San Fransisco, Dallas- Stockholm
  1. Varifrån vill du börja din resa?
  2. Var är din destination?
  3. När vill/behöver du resa ut?
  4. När vill/behöver du komma hem?
  5. Hur länge vill du vara borta?
  6. Hur många personer som skall resa? a
  7. I vilken kabinklass?
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med?
  9. Vad är din budget? (per person)
  10. Vad är det viktigaste för dig? -
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? -
Sen lite svar på en del andra frågor som @mha321 inte svarade på:
** Du tjänar inte poäng om du betalar med poäng. Så hur lång rutten är spelar mindre roll.
** Det är svårt att hitta inrikes Business (eller Domestic First) som det heter med United. Så fokusera på att hitta platser till SFO direkt och hem från DFW. Dock kan Air Canada ha en del platser så resor via Canada skulle vara ett alternativ

Men mitt tips är att starta en egen tråd som kommer du säkert få bra tips den vägen.

Tack för svar. Bara för att förtydliga. JAg kommer inte att flyga inreses från SF till Dallas. JAg kommer att ta mig till Dallas själv via roadtrip i USA.

** Bra att veta. Då behöver jag nog inte leta efter längsta flighterna :p, men däremot kan det vara lite nice med en lite längre layover om man vill ta del av häftiga lounger, aldrig gjort det förut.
*** Alla biljetter jag hittar har minst 2 stops/layovers, tror inte jag kan hitta direktflyg. Men denna punkt kanske är irrelevant med tanke på att jag ej kommer att flyga inrikes från SF till Dallas. Den biten kommer inte vara en del av "flygbiljetten" om man säger så.

Och för att rätta mig igen, det var främst sittplatser som kan bli säng som jag letade efter. Då är nog alla "first class" inte aktuellt, utan det är Business jag letar efter :)

Tack så mycket för era svar. Om någon vänlig själ är villig att agera bollplankt via direkt meddelanden så skulle det uppskattas enormt. Slå mig gärna en signal!
 

palmen

Moderator
Tack så mycket för era svar. Om någon vänlig själ är villig att agera bollplankt via direkt meddelanden så skulle det uppskattas enormt. Slå mig gärna en signal!
Jag vill slå ett slag för det som @Senator skrev om att skapa en egen tråd för din resa du vill göra. Vi är många som gärna hjälper till med att svara på frågor samt hjälper till att söka på flighter som du kan boka. Bättre att ta hjälp av hela forumet än bara enstaka personer om du frågar mig.
 

Axxo

Medlem
Har United uppdaterat hemsidan i sökfältet när det gäller biljett typer?

Dom har ersatt "Business Saver" med " Business Mixed Cabins" och First till First (Mixed Cabins)
 

ekf

Medlem
Har United uppdaterat hemsidan i sökfältet när det gäller biljett typer?

Dom har ersatt "Business Saver" med " Business Mixed Cabins" och First till First (Mixed Cabins)
Såg precis samma sak. Någon som förstår/vet/kan gissa vad det innebär? :confused:
De har gjort om så att rena business-flighter syns i Business-kolumnen OCH Mixed-kolumnen, men mixad kabin (tex ekonomi+business) syns bara i Mixed-kolumnen.

Sedan tidigare gäller att man måste titta på bokningsklass för att avgöra om det är Saver eller inte.
Saver har en bokstav = X, I, F? (eller är first O? Det var så länge sedan så jag blev osäker nu)
Icke-saver har två bokstäver i Uniteds sökmotor (YN, ON, JN etc)
 

Senator

Moderator
Snabb koll så verkar "Mixed Cabin" vara precis det.. När det dyker upp resor där ett eller flera segment är ekonomiklass bonusresa (bokningsklass X) så visar United detta för vad det är, nämligen "Mixed Cabin". I fallet "First" är alla resor från Sverige "Mixed Class" eftersom det inte finns First från Sverige. Där visar man X eller I på connections, sen O på långa benen som t.ex. Lufthansa First.

Det som är lite störigt är att man också visar de fallen där Uniteds egna medlemmar kan betala mer för United flighter i "Mixed Cabin". Såg ett exempel där ARN-MUC är X-klass medan MUC-IAD samt IAD-MIA är JN-klass som enbart UAMP kommer åt.

Förenklat är den stora skillnaden att man får snabbt titta på alla segment vilken bokningsklass som står. I teorin är det
X - ekonomi
I - business
O - First
som gäller för EuroBonus. Allt annat kan man ignorera.
 
Toppen