Senaste nytt

Hur bokar jag lättast GOT-LHR-HND med ANA?

Maja

Medlem
  • Varifrån vill du börja din resa? GOT
  • Var är din destination? HND
  • Typ av resa (enkel eller tur och retur)? T & R
  • Hur många personer som skall resa? 1 vuxen (i kombination med 2st som jag bokar via 2-4-1)
  • I vilken kabinklass? Business
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? ANA LHR-HND, valfritt hur vi tar oss till LHR men troligen Lufthansa alt. SAS.
  • Vad är din budget? (per person) Ca 30-35k
  • Vad är det viktigaste för dig? Att routing går via LHR och ej via FRA eller MUC.

Inser att ska vi ta oss till Tokyo alla tre så blir det oerhört svårt via 2-4-1 om vi ska åka med samma flyg alla tre och dessutom vill testa ANA. Vet att jag kan hitta platser med Turkish eller Asiana, men det är inte av intresse i detta fall. Vi är självklart ute efter nya kabin. När jag har gjort testbokningar via ANA:s hemsida så verkar det som om det är den tidiga avgången från Frankfurt eller avgången från Heathrow som gäller i så fall. När jag bevakat bonusplatserna så har det varit lättare att finna 2 bonusplatser från LHR än FRA.

Så frågan är nu hur jag kan köpa en cashbiljett via LHR till mig själv i så fall? Det alternativet kommer ej upp när jag söker hos ANA och ej heller via Google Flights. Har försökt få till det via ITA Matrix, men då blir priset 3 ggr så högt bara för att jag tvingar fram routingen via LHR och anslutningarna ges oftast med BA istället för något bolag inom A*. Om jag kör en multisegmentrouting via ANA så får jag anslutningar med A* men priset blir iaf 3 ggr så dyrt som om jag hade kört alternativet via FRA.

Tips på hur jag ska bära mig åt att finna en biljett som har långa benet LHR-HND med ANA? Och är jag rätt informerad om att det endast är den tidiga avgången från FRA som har nya kabinen?

Tidpunkt när vi ska åka är inte bestämt än, men det givetvis avhängt när vi hittar tillgång på platser så jag kan få till min 2-4-1-bokning först och dessutom få ihop det i anslutning till något av skolloven, så troligt scenario är att det ligger ganska långt fram i tiden men vill mest undersöka hur jag ska bära mig åt för att få ihop denna kombo, eller om jag måste tänka om helt igen.

Alternativet att splittra upp oss på olika avgångar så att vi kan boka med 2st 2-4-1 är inte heller aktuellt.

Tack på förhand för hjälpen att styra mig i rätt riktning!
 

Senator

Moderator
Billigaste ANA GOT-HND heter PNCJSW och kostar 27.487kr + skatter/avgifter

Routing är:

**** CONSTRUCTED ROUTING GOT-TYO/NH EF-23FEB21 DIS-INDEF
**ADDON ORG GOT EURG/4 NO MAP ROUTING 0000
**PUBLISHED STO-HND EURG/4 PUBLISHED ROUTING 0203

/BETWEEN AREAS 2 AND 3 VIA SIBERIA WITH NONSTOP BETWEEN EUROPE
AND JAPAN OR KOREA/ MPM 6932
MILEAGE SYSTEM APPLIES BETWEEN ORIGIN AND DESTINATION
MILEAGE SYSTEM APPLIES ORIGIN TO DESTINATION
ROUTING RESTRICTIONS INDICATED BELOW APPLY BETWEEN
SE GATEWAY AND TYO ONLY
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
1. GOT-EN/EW/LH/LX/NH/OS/SN-BRU/DUS/FRA/IST/MIL/MOW/MUC/STO/
VIE/ZRH-NGO/OSA/TYO-NH-NGO/OSA/TYO-NH-TYO
2. GOT-EN/EW/LH/LX/NH/OS/SN-BRU/DUS/FRA/IST/MIL/MOW/MUC/STO/
VIE/ZRH-NGO/OSA/TYO-NH-TYO
3. GOT-EN/EW/LH/LX/NH/OS/SN-BRU/DUS/FRA/IST/MIL/MOW/MUC/STO/
VIE/ZRH-TYO
4. GOT-SK-STO-EN/EW/LH/LX/NH/OS/SN-BRU/DUS/FRA/MIL/MUC/STO/
VIE/ZRH-NGO/OSA/TYO-NH-NGO/OSA/TYO-NH-TYO
5. GOT-SK-STO-EN/EW/LH/LX/NH/OS/SN-BRU/DUS/FRA/MIL/MUC/STO/
VIE/ZRH-NGO/OSA/TYO-NH-TYO
6. GOT-SK-STO-EN/EW/LH/LX/NH/OS/SN-BRU/DUS/FRA/MIL/MUC/STO/
VIE/ZRH-TYO

Verkar inte som LHR är en ok rutt.
 

Maja

Medlem
Tack @Senator för att du grävde i detta. Jag har inte tillräcklig kunskap (än) för att helt förstå alla regler kring giltig routing etc. Men jag får helt enkelt sikta in mig och sätta bevakning på FRA-HND istället i min jakt på 2 platser och därefter boka min biljett via ANA:s hemsida för det går alldeles utmärkt så länge routing är via FRA.
 

mha321

Medlem
Spontan gissning är att marknaden till/från London tål högre priser och att de därför helt enkelt exkluderar sina lägsta fares på den. Det är väl ungefär lika mycket konkurrens på dem - London har BA och Frankfurt har Lufthansa som båda flyger med egen first...

Men det är en intressant notering i kombination med att det är lättare att hitta bonus platser den vägen..
 

squeezen

Medlem
Tack @Senator för att du grävde i detta. Jag har inte tillräcklig kunskap (än) för att helt förstå alla regler kring giltig routing etc. Men jag får helt enkelt sikta in mig och sätta bevakning på FRA-HND istället i min jakt på 2 platser och därefter boka min biljett via ANA:s hemsida för det går alldeles utmärkt så länge routing är via FRA.
Tror stycket om ”map constructed left to right” i det som @Senator länkar gör att du inte kan boka att åka ”baklänges”?
 

Maja

Medlem
Japp, har legat och bevakat länge, men då vi är tre om vi ska åka så ställer det alltid till det hela. Med en make som inte tycker det är helt bekvämt att flyga alla gånger och en 12-åring är det inte läge att dela upp oss och i vårt fall så är det absolut måste att boka i färdriktningen då vi alla blir lätt åksjuka/flygsjuka.

ANA står så mycket högre på listan att prova än att köra Asiana/Lufthansa som vi gjorde sist. SAS är ett alternativ med 2 bonusplatser och 1 köpt biljett, men hade så mycket hellre fått till ANA.

Får helt enkelt lägg en del tid och energi på detta för att se om jag lyckas få ihop en bokning framöver. Det är många om och men som ska in i denna ekvation. Allt ifrån om sommarens bokade resa till Bali och Singapore måste skjutas upp, känns troligt då jag är tveksam om vi kan resa dit i juni/juli i år?!? Vilket leder till att den resan blir under påsken 2022 och då skjuts Tokyo upp till påsken 2023. MEN om det är påsken 2022 så gäller det att hänga på låset nu om en ganska snar framtid för att säkra upp platserna.

Ingen som sitter på en spåkula och kan tyda/killgissa/har fakta hur det kan se ut i juni gällande turister sett till Bali och Singapore? Min tolkning är att det kanske öppnar en speciallösning i mitten på juni/juli för turister (Bloomberg - Are you a robot? men detta känns ju högst osäkert må jag säga. Vilket gör att jag lutar till 99% att sommarens resa måste bokas om och då jag är strikt hänvisad till loven så är det jul- eller påsklovet som gäller. Jullovet är redan inbokat med en resa till NYC den 1/1 så det blir väldigt tight att hinna med en resa innan dess också.

Det är då sannerligen inte helt lätt att veta vart man ska satsa att boka upp sina vouchers när tidigare resor ständigt blir inställda och vouchern återbetalas alt. resan bokas om. I-landsproblem självklart, men jag vill ju inte att någon voucher ska gå om intet då det ligger en hel del slit bakom att få dem från första början. Bali & Singapore-resan var ursprungligen bokad till påsken 2020 och ser väl nu ut som om den troligast kommer gå att genomföra påsken 2022. :eek::oops:
 

palmen

Moderator
Du kan ju söka från lite brittiska destinationer till Tokyo, vad blir priset om du startar i Manchester, Glasgow, Aberdeen eller Inverness? De lär routas via London. Testa även samma från nordliga flygplatser i Europa, tex Amsterdam, Paris, Stuttgart, Hamburg och Berlin. Kan vara så att det tillåts att åka via London där ifrån
 

Maja

Medlem
Du kan ju söka från lite brittiska destinationer till Tokyo, vad blir priset om du startar i Manchester, Glasgow, Aberdeen eller Inverness? De lär routas via London. Testa även samma från nordliga flygplatser i Europa, tex Amsterdam, Paris, Stuttgart, Hamburg och Berlin. Kan vara så att det tillåts att åka via London där ifrån
Har gjort några stickprover och majoriteten får jag inte att routas via London, t.ex. Manchester går bara via FRA alt. MUC. Glasgow lyckades jag få via LHR men det är mer än 3 ggr så dyrt då.

Helt klart är att de inte vill att man routar via London. Direktflighten LHR-HND är dyrare än via FRA. Jmf jag LHR-HND mot GOT-FRA-HND så skiljer det USD 1640 i biljettpris för en t&r i Business vid en prisjmf i februari 2022.

Så för tillfället ger jag helt upp planerna på att åka via London när hela familjen ska ha biljetter. Håller tummarna att min egen First First med ANA via LHR i oktober blir av. :D
 
Toppen