Senaste nytt

Fördelning av hur Du tjänar dina poäng & FlyPremium-prognos - Baserat på excel-fil från sas.se

Helt suveränt. Jag lyckas dock inte få in vettiga värden utan får upp "#Value" i många kolumner. Testade fixen att ersätta mellanslag men får inte riktigt till det. Vad har jag missat ? :(

Delvis ifrån excelfilen här
Visa bifogad bild 117037

och så här ser det ut i det jag fått från SAS :(
upload_2021-3-3_11-31-17.png
 
@jonas widegren - @Big Birger har gjort ett superjobb - däremot går det mesta av detta nu att utläsa fort som attans när man använder SAS EuroBonus Analysis and Forecast | AwardFares Blog - så testa denna ifall du inte får ovan att fungera. SAS har nyligen gjort om sin mall man exporterar, så gissningsvis fungerar denna excelmall inte utan lite meck just nu.
då var det inte jag som var dum i huvuet då ... e nämligen det mest normala läget när något inte lirar. drar en vända via bloggen där på awardfares och ser hur det går ;) .. tack snälla
 

Big Birger

Medlem
Jag kommer inte att underhålla mitt excel-ark, eftersom lösningen som Awardfares tagit fram är så mycket enklare att använda. Och tillräckligt bra på alla sätt.

Jag kan bara önska att jag hade haft kompetens att lösa det på samma snygga sätt som de har gjort i en webbsida.

Awardfares grafer ser misstänkt inspirerat ut från mitt excel-ark. Hade varit snyggt med lite cred och/eller tack från Awardfares sida, om det är så att de vidareutvecklat min idé.

Oavsett är det en bättre lösning som Awardfares har tagit fram, och jag använder den hellre själv än mitt eget ark. :)
 

pqvst

Medlem
Jag kommer inte att underhålla mitt excel-ark, eftersom lösningen som Awardfares tagit fram är så mycket enklare att använda. Och tillräckligt bra på alla sätt.

Jag kan bara önska att jag hade haft kompetens att lösa det på samma snygga sätt som de har gjort i en webbsida.

Awardfares grafer ser misstänkt inspirerat ut från mitt excel-ark. Hade varit snyggt med lite cred och/eller tack från Awardfares sida, om det är så att de vidareutvecklat min idé.

Oavsett är det en bättre lösning som Awardfares har tagit fram, och jag använder den hellre själv än mitt eget ark. :)

Kan absolut fixa cred (dumt av mig att inte tänka på det tidigare då ditt Excel ark var definitivt en del av inspirationen). Pm:ar dig!
 

intuition

Medlem
Jag ser en bugg, men troligen inte i hur Awardfares räknar utan hur SEB räknar eller hur SAS redovisar poängen till SEB.

Jag saknar 3150 poäng i SEBs beräkning, dvs Award fares överskattar min flypremium poäng med 3150 p.

Jag kan ju bara gissa. Men 3150 är exakt 7x 450 poäng och det skulle i så fall motsvara mina 7 segment av Bio-fuel-biljetter där kampanj-poängnen räknas som baspoäng hos SAS. En liten teori är alltså att när SEB ber att få summera poäng via något API hos SAS så tas den här kampanjens poäng inte med, dvs det kommer varken med som baspoäng eller extrapoäng.

Jag har totalt 8 BIO-segment och 8 poster om 450 poäng, men en av de är manuellt inlagd och står som extrapoäng. Och den posten har då kommit med enligt min teori.

Nu kan man säkert få ihop 3150 på något annat sätt i alla mina transaktioner, så jag kan ju ha helt fel. Jag kan inte i den exporterade excel:en så något som skiljer dessa poängen åt från andra poäng som räknas som flypremium-grundande, så det finns nog inget som awardfares kan göra åt det här nu.

Jag postade mest för att uppmärksamma andra och om fler börjar märka att SEB och Awardfares börjar diffa så kan det vara ett tips att kontrollräkna om posterna som heter "Campaign Bio ticket - Basic Points" matchar det som saknas. Om flera misstänker samma som jag kanske vi i så fall kan börja klaga till SEB och/eller SAS, men än så länge är det bara en misstanke.
 
Toppen