Senaste nytt

Amex Platinum: 2500 kr att handla mat för

FilipJ

Medlem
Alla kan naturligtvis tycka olika, men jag resonerar som så att den större delen av Elites extravärde (20 000 statuspoäng, 2-4-1 som gäller flera år framåt, bästa intjäningen av Eurobonus-poäng) trots allt är intakt utan resor på kort sikt. Platinum har en större andel av förmåner som inte kan nyttjas utan resor just nu (loungetillgång, fasttrack, bästa försäkringen etc).

Sen vill jag minnas att Elite hade exakt den här typen av matrabatt (dock till lägre belopp, vilket är rimligt givet att det är ett billigare kort) i somras.
Japp, men skillnaden i rabatter för just mat, om det är exemplet, så tror jag det är 1/6 av platinums rabatter nu. Senast i nov/dec presenterade ju även Amex en försämring för elite i minskad intjäning av poäng vid köp av biljetter köpta på SAS.se. Som sagt: jag inte är så imponerad.
 

MrRob

Medlem
Alla kan naturligtvis tycka olika, men jag resonerar som så att den större delen av Elites extravärde (20 000 statuspoäng, 2-4-1 som gäller flera år framåt, bästa intjäningen av Eurobonus-poäng) trots allt är intakt utan resor på kort sikt. Platinum har en större andel av förmåner som inte kan nyttjas utan resor just nu (loungetillgång, fasttrack, bästa försäkringen etc).

Sen vill jag minnas att Elite hade exakt den här typen av matrabatt (dock till lägre belopp, vilket är rimligt givet att det är ett billigare kort) i somras.

Jag håller helt och hållet med! Jag har haft bägge korten under 2020 och Platinum har givit oss ett par loungebesök, ett fåtal uppgraderingar på Hilton och Marriott men inte mycket mer. Värdet av Elite består trots att jag inte rest så mycket under 2020.

Man måste se vad man får för kortavgiften inte vad kortavgiften är i kronor och ören när man värderar kompensationer av denna typ.
 

bambam

Ny medlem
Oh, jag som precis låg i tankarna att skaffa paltinum, går det att utnytja den här kampanjen om jag skaffar kortet nu?
 

MrRob

Medlem
Japp, men skillnaden i rabatter för just mat, om det är exemplet, så tror jag det är 1/6 av platinums rabatter nu. Senast i nov/dec presenterade ju även Amex en försämring för elite i minskad intjäning av poäng vid köp av biljetter köpta på SAS.se. Som sagt: jag inte är så imponerad.

Elites målgrupp är främst (enbart?) personer som spenderar mer än 300.0000:- på sitt kort per år och som vill tjäna in två 2-4-1 vouchers och/eller tycker att det är värt pengarna för att få 20000 statuspoäng. Att man tjänar 20 poäng per 100:- mot 15 på andra betydligt billigare kort är inte skäl nog för att köra på ett Elite. Alla är vi olika men enbart två vouchers gör kortavgiften skälig i mina ögon.. och dem har jag fått oavsett om jag kunnat resa eller inte.

Platinum har helt andra, mycket mer resinriktade, förmåner.
 

M.K

Medlem
Jag fattar inte hur folk orkar snåla utan PLAT? :D

Mer seriöst saknar jag verkligen reseförsäkringarna men uppskattar allt det andra. Tack igen AMEX!
 

Tongen2

Medlem
Det jobbiga är ju att man bara får ha 2 Amexkreditkort samtidigt ;) Hade jag fått ha mer kort än två, så hade det varit *shut up and take my money Amex*. Just nu är det Elite + Gold som gäller för min del.
Det där löser du ju med "nya" gamla Elite betalkort + 2 kreditkort ;)
 
Toppen