Senaste nytt

När återgår Arlanda till ”ordinarie” terminaler?

Tomas E

Medlem
Enligt Flygtorget kommer det minst till årsskiftet bara vara terminal 5 som användas på Arlanda

Källa Flygtorget

Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Flyget kvar på Terminal 5 året ut – minst
Det lär nog räcka med enbart terminal 5 längre än till årsskiftet, med tanke på ökande smittotal i de flesta länder. Har svårt att tro att flygandet skulle återhämta sig så mycket redan de första månaderna under 2021 så som det ser ut nu. Terminal 5 har ju inte direkt känts fullbelagd de gånger jag flugit under senare månader, så det finns en hel del reservkapacitet där innan någon av de övriga behöver tas i bruk.
 

011430121

Medlem
När tråden skapades den 15 september kunde inte jag i min vildaste fantasi tro att 4 månader senare skulle ha ännu mindre flygtrafik från Arlanda
Undrar hur Swedavia håller igång T2, T3 och T4 risken finns väl att det kommer in skadedjur i terminalbyggnaderna och toaletter skall spolas samt massa av annat arbete skall utföras.
Någon av er som arbetar på Arlanda som kan berätta vad som händer i terminalerna.
Personligen tror jag att det kommer dröja minst till någon gång under 2022 innan man öppnar upp någon av de övriga terminalerna

Tycker fortfarande att denna tråd är intressant, men ingen kunde självklart förutse vad som skulle komma efter något halvår.
https://www.businessclass.se//forum/threads/integrering-av-terminal-4-och-5-på-arlanda.97071/
 

SK989

Medlem
Något jag undrar, kanske någon som vet, är hur det är tänkt att tullkontrollen ska fungera när all trafik är samlad på T5. Låt oss säga att jag flyger från Sydamerika via Frankfurt till Arlanda med något smuggelgods i handbagaget eller på kroppen. I normalfallet skulle jag passera tullfiltret på Arlanda när jag kommer till Sverige (i Frankfurt går man igenom passkontroll men inte genom något tullfilter, om man håller sig i transit). Om jag i dagsläget väljer att fortsätta min resa från Arlanda till någon mindre inrikesdestination som i princip aldrig har någon tullpersonal, t.ex. Sveg, så innebär det att det inte är någon tullkontroll alls av mitt handbagage? Jag vet att Sveg formellt är s.k. internationell unionsflygplats och att tullkontroll därmed formellt kan ske där (d.v.s. flygplatsen är godkänd för att ta emot utrikesflyg inom Schengen) men att Tullen slumpmässigt skulle bevaka inrikesankomster på Svegs flygplats kan man i princip utesluta - de har ingen personal överhuvudtaget stationerad där.
 

FF#1

Medlem
Något jag undrar, kanske någon som vet, är hur det är tänkt att tullkontrollen ska fungera när all trafik är samlad på T5. Låt oss säga att jag flyger från Sydamerika via Frankfurt till Arlanda med något smuggelgods i handbagaget eller på kroppen. I normalfallet skulle jag passera tullfiltret på Arlanda när jag kommer till Sverige (i Frankfurt går man igenom passkontroll men inte genom något tullfilter, om man håller sig i transit). Om jag i dagsläget väljer att fortsätta min resa från Arlanda till någon mindre inrikesdestination som i princip aldrig har någon tullpersonal, t.ex. Sveg, så innebär det att det inte är någon tullkontroll alls av mitt handbagage? Jag vet att Sveg formellt är s.k. internationell unionsflygplats och att tullkontroll därmed formellt kan ske där (d.v.s. flygplatsen är godkänd för att ta emot utrikesflyg inom Schengen) men att Tullen slumpmässigt skulle bevaka inrikesankomster på Svegs flygplats kan man i princip utesluta - de har ingen personal överhuvudtaget stationerad där.
Som på Landvetter för man har en utgång för alla såväl inrikes och utrikes. Man blir ju ändå "Aldrig" stoppad i tullen....
 

Skogi

Medlem
Något jag undrar, kanske någon som vet, är hur det är tänkt att tullkontrollen ska fungera när all trafik är samlad på T5. Låt oss säga att jag flyger från Sydamerika via Frankfurt till Arlanda med något smuggelgods i handbagaget eller på kroppen. I normalfallet skulle jag passera tullfiltret på Arlanda när jag kommer till Sverige (i Frankfurt går man igenom passkontroll men inte genom något tullfilter, om man håller sig i transit). Om jag i dagsläget väljer att fortsätta min resa från Arlanda till någon mindre inrikesdestination som i princip aldrig har någon tullpersonal, t.ex. Sveg, så innebär det att det inte är någon tullkontroll alls av mitt handbagage? Jag vet att Sveg formellt är s.k. internationell unionsflygplats och att tullkontroll därmed formellt kan ske där (d.v.s. flygplatsen är godkänd för att ta emot utrikesflyg inom Schengen) men att Tullen slumpmässigt skulle bevaka inrikesankomster på Svegs flygplats kan man i princip utesluta - de har ingen personal överhuvudtaget stationerad där.

Tack för idén! Bogotá-Ronneby 45 gånger tur och retur intensivkvalificering fick precis en helt ny innebörd!
 
Toppen