Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Ett försök skadar inte. Standardsvaret kan troligtvis innehålla något i stil med; ”Cancelled due COVID-19 and therefore seen as extraordinary circumstances”

Sen är det upp till SAS att motivera det extraordinära kring er inställda avgång när SAS ändå flyger till/från destinationen på annan tid samma dag.

Återrapportera gärna hur det går. Jag har själv ett case med liknande karaktär.


Hur har det gått? Har ni fått någon ersättning?
 

cantona

Medlem
Inget har hänt i ärendet. Mottog ett mail från ARN i början på oktober med att ”Beslut kan förväntas inom 90 dagar”. Återkommer när jag får det!


I mitt eget fall har inte SAS inkommit med yttrande och ARN kommer fatta beslut enligt det jag hävdar. Har samtalat med de. Om sedan SAS följer beslutet är senare fråga men finns facit hur man ska formulera ett förenklat tvistemål.
 

cantona

Medlem
Har att fall hos ARN mot Brussels Airlines och då de skyller på Flygcity och vice versa så antar jag att vad än utfallet blir kommer jag inte se några pengar. Har någon erfarenhet av att dra Brussels till Tingsrätten? Antar att det är
Brussels Airlines filial till Brussels Airlines NVBelgien med Org.nr: 516403-2368 som är motparten. Kan jag anmäla båda parterna i samma mål?
 

cantona

Medlem
Jag skulle klassificera det drastiskt antal minskade resenärer till följd av Corona (vilket jag antar är anledningen till att SAS ställt in flighten) som en hyfsat extraordinär omständighet. Om du har för mycket fritid kan du ju skicka in ett ärende till ARN och rapportera tillbaka hur det går.
Läs denna tråd där liknande har diskuterats - Telefonbokning med flera värdecheckar? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Då jag hade "för mycket fritid" så drog jag mitt ärende till ARN som nu kom med beslutet och gav mig rätt. Om SAS nu väljer att följa beslutet är en annan fråga.
 

Thejml

Ny medlem
Hej.

Var tvungen nu mitt under pandemi att bege mig med kort varsel till AMS från LHR, så med PCR färskt i bagaget (två olika dessutom då jag nyss gjort ett på FRA) Lyckades att ta första flyg ut från LHR efter 48-timmars flygstoppet via CDG med AF. Hade en kort stop-over på CDG för byte till CDG-AMS. Normalt hade jag lätt hunnit detta byte men nu med uppvisande av PCR på 3 ställen innan jag ens va ur terminalen för att ta mig till 2F så missade jag såklart min anslutning.

Hur ska jag ställa mig till detta? Flera andra missade sina flight, kom 6+ för sen till mitt möte. C-klass med AF som sagt.
 

Tonton

Medlem
Hur ska jag ställa mig till detta?
Ja, det tror jag bara dukan svara på :)

Var allting bokat på samma biljett? Ja, isf har du vanligtvis rätt till kompensation. Vi är dock mitt i en pandemi just nu, och det är allmänt undantagstillstånd i flygbranschen.

Personligen skulle jag lägga in detta på "shit happens"-kontot och därefter gå vidare och vara nöjd med att du faktiskt lyckades utföra resan, och (förhoppningvis) inte blev sjuk heller.
 
Last edited:

Thejml

Ny medlem
Tack för svar. Och gott nytt år.

Ja, allt va bokat på samma biljett.
Jag får väl se det som att jag kom fram även om jag nu reste helt i onödan. Är verkligen inte AF’s fel att det är en pandemi och kanske skulle stödja dom istället för att dom ens flög.

Tack ännu en gång.
 

cantona

Medlem
Jag skulle klassificera det drastiskt antal minskade resenärer till följd av Corona (vilket jag antar är anledningen till att SAS ställt in flighten) som en hyfsat extraordinär omständighet. Om du har för mycket fritid kan du ju skicka in ett ärende till ARN och rapportera tillbaka hur det går.
Läs denna tråd där liknande har diskuterats - Telefonbokning med flera värdecheckar? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Då jag hade "för mycket fritid" så drog jag mitt ärende till ARN som nu kom med beslutet och gav mig rätt. Om SAS nu väljer att följa beslutet är en annan fråga.

Då har SAS bekräftat om att jag kommer få betalt. Med andra ord kan man få EU-kompensation för inställda flighter trots Corona tider.
 
Toppen