Senaste nytt

Norrköpings flygplats

Fredde18

Medlem
Samma inloggning men kräver separat prenumeration. Iaf för mig som bara har en digital prenumeration
Konstigt. Jag pröjsar bara för NT och kan läsa. Nåväl..

VD i bolaget bekräftar intresse att ”ta över flygplatsen”. ”-Jag kan inte gå in på några detaljer eller så, men jag kan säga så mycket att det finns ett intresse. Sedan får vi se vad som händer, kommunen är professionell och har hanterat detta bra, säger han.”
Säger vidare att flygplatsen är jätteviktig för dem och att det är en del i ett bra läge för logistisk och transport. Hamn, E22, E4, ostlänken.. Linköping vävs också in med all flygverksamhet samt de statliga verken som ligger i Norrköping såsom LFV, Transportstyrelsen. Det sägs inget om någon tidsplan men man vill göra det noggrant och är nöjd med kommunens del i det hela.
Ungefär så :)
 

Alf

Medlem
Jag kom in på Folkbladet med min inloggning på NT trots att jag bara har prenumeration på e-tidningen.

Jag måste säga att jag inte förstår denna etablering i Norrköping. Ett svenskt bolag har också bildats och då är det väl den delen som skulle svara för driften av flygplatsen. Då måste man ju utgå från att kommunen skjuter till driftbidrag motsvarande den förlust som flygplatsen nu går med. Jag förstår verkligen inte denna affärside.

Jag hade frågetecken innan om denna etablering och dom blir inte mindre genom att läsa artikeln.

Inget vettigt företag går in i en sådan förlustaffär om man inte vill använda förlusten för någon suspekt avskrivning i moderbolaget. Om man nu skulle vara så generös får vi skattebetalare tacka för att någon täcker upp för denna årliga förlust.
 

Fredde18

Medlem

Alf

Medlem
Ja det skall bli väldigt intressant att följa denna försäljning. Det är ju bara ett av företagen som namnges som intressent och dessa saknar så vitt jag kan utläsa helt erfarenhet från att driva flygplatser. Förstår inte något företag som skulle gå in och driva denna förlustaffär, det finns inte en chans att få lönsamhet i detta. Förmodligen säljs flygplatsen för en symbolisk summa av en krona. Den åriga förluster ligger ju på runt 30 miljoner. Vem skall skjuta till dessa, kommunen? Vad har då kommunen tjänat, ingenting. Inte ens med att importera billig arbetskraft från låglöneländer kommer det att gå ihop.

Kan vara ett taktiskt drag från kommunen att slippa lägga ner flygplatsen. Nu låter man någon köpa den och sedan går den i konkurs efter något halvår och då kan kommunen skylla på den privata aktören att flygplatsen lades ner. För mej ser det inte seriöst ut.
 

Tonton

Medlem
Kan vara ett taktiskt drag från kommunen att slippa lägga ner flygplatsen. Nu låter man någon köpa den och sedan går den i konkurs efter något halvår och då kan kommunen skylla på den privata aktören att flygplatsen lades ner.

Lite halvOT: Låter som något Stjernkvist skulle göra! Norrköping kommer att tappa en stor ikon och vi i Linköping kommer att förlora en rolig underhållningskälla nu när han tydligen lämnar/avgår...

F.ö roligt att NT använder en SAS A320-neo när de har en artikel om flygplatsförsäljningen i Norrköping. :)
 
Last edited:

Fredde18

Medlem
Som nämnts i tråden om Sälens flygplats
https://www.businessclass.se/forum/threads/flygplatsen-i-sälen.98495/page-4
så blir Norrköping en av städerna som planeras få avgångar till skid-flygplatsen i vinter. Dessutom avgick nu på morgonen den första kärran med betalande pax från Norrköping, sen allt brakade lös i våras. En charter mot LPA, Gran Canaria (via Malmö).
Även om det är resor som kanske inte tilltalar alla på detta forum får vi väl lyfta på horisonten och se det som ett litet tecken, eller hopp, om återgång till normalbilden.
 
Som nämnts i tråden om Sälens flygplats
https://www.businessclass.se/forum/threads/flygplatsen-i-sälen.98495/page-4
så blir Norrköping en av städerna som planeras få avgångar till skid-flygplatsen i vinter. Dessutom avgick nu på morgonen den första kärran med betalande pax från Norrköping, sen allt brakade lös i våras. En charter mot LPA, Gran Canaria (via Malmö).
Även om det är resor som kanske inte tilltalar alla på detta forum får vi väl lyfta på horisonten och se det som ett litet tecken, eller hopp, om återgång till normalbilden.
I rådande läge åker nog dom flesta östgötar helst egen bil till fjällen.
 

Fredde18

Medlem
Enligt SVT har kommunen bjudit in till pressträff idag fredag om ”Flygplatsens framtida verksamhet..”. Återstår att se om det kommer ut något matnyttigt eller om ytterligare en utredning ska få mala...

I en av lokal-blaskorna i stan finns en artikel idag (som av en händelse) där IBG, som nämnts som möjlig ny ägare/driftansvarig till flygplatsen, berättar om planer eller visioner om en satsning på drönar-trafik för frakt. Norrköping flygplats till Linköping skulle vara en av deras teststräckor, under 2022. (LFV är med på tåget också). Ska det gå enligt plan krävs ju dock en flygplats.

Jag håller ögonen öppna under dagen så får vi se...
 
Toppen