Senaste nytt

Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

Tonton

Medlem
Frågan är väl snarare om Brussels finns kvar efter pandemin...Lufthansa har ju velat infoga dem i Eurovings. Hela Euparlamentet jobbar fortfarande mestadels på distans, vilket nog påverkar trafiken.

Drygt 1.000 personer får gå från Brussels Airlines

Det är dock fortfarande väldigt mycket folk som är kvar nere i Bryssel och jobbar inom EU. I början av augusti började de flesta av mina bekanta börja pendla till Bryssel igen - Mao mer sällan distansarbete för ett stort antal arbetare nu.

Med det sagt så håller jag med dig om resten :)
 

mha321

Medlem
Frågan är väl snarare om Brussels finns kvar efter pandemin...Lufthansa har ju velat infoga dem i Eurovings. Hela Euparlamentet jobbar fortfarande mestadels på distans, vilket nog påverkar trafiken.

Drygt 1.000 personer får gå från Brussels Airlines
Man ska nog också väga in att Brussels fick ett 300M€ räddningspaket från Belgien. Det är nog inte omöjligt att det fanns vissa villkor där.

Däremot på längre sikt ligger säkert eurowings planerna kvar... Frågan är bara hur lång.
 
Jag tror också, som någon redan sagt, att utspelet från Swedavia i huvudsak ska ses som ett budgetutspel.
Åtminstone så hoppas jag verkligen inte att man fattar så stora beslut baserat på kortsiktga svängningar.

Men, generellt sett så saknar jag en nationell infrastrukturstrategi för flyg och tåg. En sådan strategi måste självfallet se på helheten, inte på transportslagen individuellt, utan som ett sammanlänkat nätverk.

Jag tror absolut att tåg kan ersätta viss flygtrafik om man skapar rätt förutsättningar, men jag tror också att flygtrafiken är bättre i vissa avseenden, även till små flygplatser. Jag tror t ex att små elektriska flygplan mycket väl kan användas för snabba transporter mellan mindre flygplatser. Jag utgår från att elektriska flygplansmotorer inte bara har mindre utsläpp men även mindre buller, och är billigare i drift. Det skulle kunna öppna för att de regionala flygplatserna kan ligga närmre bostadsområden, vilket gör att de blir mer lättillgängliga vilket i sin tur kan göra resandet snabbare och enklare, kanske med relativt hög frekvens. Med den infallsvinkeln så skulle flygandet kanske t o m öka.

I andra fall så är det mer meningsfullt att ta tåget.

Även om min "hemmaflygplats" är Kastrup så får man ju inte glömma bort att den faktiskt ligger utomlands och jag håller med tidigare skribenter om att det kan vara "farligt" att hamna i ett beroende som vi inte kan påverka. Jag är generellt för den fria marknaden men det kanske inte vore helt fel om staten ändå kunde kräva att det måste finnas ett visst minimum av utrikesdestinationer till särskilt värdefulla hubbar från/till Sverige, ett par i Asien, ett par i USA och några i Europa.

Det kan vara så att jag är helt ute och cyklar med mina tankar ovan, men det är just den här typen av funderingar och analyser om Sveriges infrastruktur som jag skulle vilja se (även om slutsatserna skulle skilja sig från mina :)).
 

SK989

Medlem
Dagens Industri har fått till en ledare som säger exakt vad jag tycker:

LEDARE: Lägg ner Bromma och bygg ny räls
Den som skrivit ledaren har inga djupare kunskaper om det hon skriver om. Några exempel:

"Populära sträckor med nattåg är Köpenhamn-Malmö-Stockholm och Göteborg-Malmö-Köpenhamn, som har ökat med 10-12 procent."
Något nattåg mellan Göteborg - Malmö - Köpenhamn har inte funnits på decennier. Så hur det kan vara en populär sträcka som därtill ökat är gåtfullt. Något nattåg mellan Köpenhamn och Stockholm har inte heller funnits på decennier. Mellan Malmö och Stockholm finns det förvisso nattåg (sex avgångar i veckan) och för att åka till/från Köpenhamn krävs det alltså tågbyte i Malmö eller på annan plats i Skåne. Vad är det som ökat 10-12% här? Inte är det antalet avgångar. Möjligen beläggningen, men med tanke på att skribenten också pratar om 10-12% ökning på en linje som inte finns känns det inte som en direkt trovärdig källa.

"[Arlanda] måste knytas samman med all tågtrafik och tunnelbana. Bygg mer räls."
Att knyta ihop Arlanda med tunnelbanenätet kräver en förlängning av någon av de linjer som ligger närmast vilket antingen är Mörby Centrum (knappt tre mil fågelvägen) eller Barkarby (påbörjad förlängning från Akalla) vilket är drygt tre mil från Arlanda. Det är en otrolig dyr investering. Att förlänga tunnelbanan från Akalla till Barkarby (en sträcka på ca 5 km) är beräknad till en prislapp på över 3 miljarder, fordons- och depåkostnader ej inräknade. Kostnaden att förlänga linjen därifrån till Arlanda eller från Mörby Centrum till Arlanda skulle gissningsvis då gå på tiotals miljarder kronor. Är det väl investerade skattepengar när Arlanda redan idag har både pendeltågstrafik, fjärrtåg samt regionaltåg (och Arlanda Express)? Har jag väldigt svårt att se. Den som skriver att Arlanda borde kopplas ihop med tunnelbanenätet har enligt min mening inte den minsta koll på vare sig kostnad eller nytta. Sen kan man ju undra vad som avses med "all tågtrafik" förutom tunnelbanan - vilken tågtrafik utöver pendeltåg, regionaltåg och fjärrtåg ska anslutas till Arlanda? Förslaget att bygga ut Roslagsbanan från Vallentuna till Arlanda har efter en genomförd förstudie ratats av den som skulle betala för merparten (Region Stockholm) så vad återstår att dra till Arlanda? Saltsjöbanan kanske. Och möjligen Lennakatten som går på smalspår mellan Uppsala och Almunge och därför inte kan köra på dagens spår till Arlanda från Uppsala. Bygg mer räls.
 
Last edited:
Den som skrivit ledaren har inga djupare kunskaper om det hon skriver om. Några exempel:

"Populära sträckor med nattåg är Köpenhamn-Malmö-Stockholm och Göteborg-Malmö-Köpenhamn, som har ökat med 10-12 procent."
Något nattåg mellan Göteborg - Malmö - Köpenhamn har inte funnits på decennier. Så hur det kan vara en populär sträcka som därtill ökat är gåtfullt. Något nattåg mellan Köpenhamn och Stockholm har inte heller funnits på decennier. Mellan Malmö och Stockholm finns det förvisso nattåg (sex avgångar i veckan) och för att åka till/från Köpenhamn krävs det alltså tågbyte i Malmö eller på annan plats i Skåne. Vad är det som ökat 10-12% här? Inte är det antalet avgångar. Möjligen beläggningen, men med tanke på att skribenten också pratar om 10-12% ökning på en linje som inte finns känns det inte som en direkt trovärdig källa.

"[Arlanda] måste knytas samman med all tågtrafik och tunnelbana. Bygg mer räls."
Att knyta ihop Arlanda med tunnelbanenätet kräver en förlängning av någon av de linjer som ligger närmast vilket antingen är Mörby Centrum (knappt tre mil fågelvägen) eller Barkarby (påbörjad förlängning från Akalla) vilket är drygt tre mil från Arlanda. Det är en otrolig dyr investering. Att förlänga tunnelbanan från Akalla till Barkarby (en sträcka på ca 5 km) är beräknad till en prislapp på över 3 miljarder, fordons- och depåkostnader ej inräknade. Kostnaden att förlänga linjen därifrån till Arlanda eller från Mörby Centrum till Arlanda skulle gissningsvis då gå på tiotals miljarder kronor. Är det väl investerade skattepengar när Arlanda redan idag har både pendeltågstrafik, fjärrtåg samt regionaltåg (och Arlanda Express)? Har jag väldigt svårt att se. Den som skriver att Arlanda borde kopplas ihop med tunnelbanenätet har enligt min mening inte den minsta koll på vare sig kostnad eller nytta. Sen kan man ju undra vad som avses med "all tågtrafik" förutom tunnelbanan - vilken tågtrafik utöver pendeltåg, regionaltåg och fjärrtåg ska anslutas till Arlanda? Förslaget att bygga ut Roslagsbanan från Vallentuna till Arlanda har efter en genomförd förstudie ratats av den som skulle betala för merparten (Region Stockholm) så vad återstår att dra till Arlanda? Saltsjöbanan kanske. Och möjligen Lennakatten som går på smalspår mellan Uppsala och Almunge och därför inte kan köra på dagens spår till Arlanda från Uppsala. Bygg mer räls.
Hade inte haft något emot att anlända till Arlanda i ett tåg från 1800-talet, och sen hoppa in i en flygmaskin från 2020-talet :)
7816.jpg
 

Morgan

Medlem
Den som skrivit ledaren har inga djupare kunskaper om det hon skriver om. Några exempel:
(...)
"[Arlanda] måste knytas samman med all tågtrafik och tunnelbana. Bygg mer räls."
Att knyta ihop Arlanda med tunnelbanenätet kräver en förlängning av någon av de linjer som ligger närmast vilket antingen är Mörby Centrum (knappt tre mil fågelvägen) eller Barkarby (påbörjad förlängning från Akalla) vilket är drygt tre mil från Arlanda.

Jag tolkade just det citatet som att bytesmöjligheterna skulle förbättras, inte nödvändigtvis att Nockebybanan ska gå till Arlanda. Jag vidhåller att jag skulle vilja se "snabbt pendeltåg" från Arlanda Express perronger som stannar i Solna (Tunnelbana blå linje/tvärbana/pendeltåg), Stockholm central (tunnelbana/pendeltåg), Stockholm södra (tunnelbana, röd linje/pendeltåg) och Älvsjö station (nya tunnelbanan Fridhemsplan-Älvsjö). Det torde vara överkomligt infrastrukturmässigt när vi pratar flygplatspengar (även om det ställer till det med Arlanda Express-exklusiviteten)
 
Den som skrivit ledaren har inga djupare kunskaper om det hon skriver om. Några exempel:

"Populära sträckor med nattåg är Köpenhamn-Malmö-Stockholm och Göteborg-Malmö-Köpenhamn, som har ökat med 10-12 procent."
Något nattåg mellan Göteborg - Malmö - Köpenhamn har inte funnits på decennier. Så hur det kan vara en populär sträcka som därtill ökat är gåtfullt. Något nattåg mellan Köpenhamn och Stockholm har inte heller funnits på decennier. Mellan Malmö och Stockholm finns det förvisso nattåg (sex avgångar i veckan) och för att åka till/från Köpenhamn krävs det alltså tågbyte i Malmö eller på annan plats i Skåne. Vad är det som ökat 10-12% här? Inte är det antalet avgångar. Möjligen beläggningen, men med tanke på att skribenten också pratar om 10-12% ökning på en linje som inte finns känns det inte som en direkt trovärdig källa.

"[Arlanda] måste knytas samman med all tågtrafik och tunnelbana. Bygg mer räls."
Att knyta ihop Arlanda med tunnelbanenätet kräver en förlängning av någon av de linjer som ligger närmast vilket antingen är Mörby Centrum (knappt tre mil fågelvägen) eller Barkarby (påbörjad förlängning från Akalla) vilket är drygt tre mil från Arlanda. Det är en otrolig dyr investering. Att förlänga tunnelbanan från Akalla till Barkarby (en sträcka på ca 5 km) är beräknad till en prislapp på över 3 miljarder, fordons- och depåkostnader ej inräknade. Kostnaden att förlänga linjen därifrån till Arlanda eller från Mörby Centrum till Arlanda skulle gissningsvis då gå på tiotals miljarder kronor. Är det väl investerade skattepengar när Arlanda redan idag har både pendeltågstrafik, fjärrtåg samt regionaltåg (och Arlanda Express)? Har jag väldigt svårt att se. Den som skriver att Arlanda borde kopplas ihop med tunnelbanenätet har enligt min mening inte den minsta koll på vare sig kostnad eller nytta. Sen kan man ju undra vad som avses med "all tågtrafik" förutom tunnelbanan - vilken tågtrafik utöver pendeltåg, regionaltåg och fjärrtåg ska anslutas till Arlanda? Förslaget att bygga ut Roslagsbanan från Vallentuna till Arlanda har efter en genomförd förstudie ratats av den som skulle betala för merparten (Region Stockholm) så vad återstår att dra till Arlanda? Saltsjöbanan kanske. Och möjligen Lennakatten som går på smalspår mellan Uppsala och Almunge och därför inte kan köra på dagens spår till Arlanda från Uppsala. Bygg mer räls.
Jag menar att man inte bara ska lägga ner Bromma. En nedläggnimg kräver en kombo av mer räls och utbyggnad av Arlanda. Exakt hur får andra styra.
 

SK989

Medlem
Jag menar att man inte bara ska lägga ner Bromma. En nedläggnimg kräver en kombo av mer räls och utbyggnad av Arlanda. Exakt hur får andra styra.
Absolut - man kan tycka olika om att lägga ned Bromma eller inte (finns ju inget rätt eller fel, det handlar i mångt och mycket om åsikter snarare än fakta) men den där journalisten har så mycket faktafel i sin ledare att det är sorgligt. Att prata om populära nattåg trots att det inte funnits på decennier eller tycka att tunnelbanan ska byggas ut med flera mil för tiotals miljarder till en plats vart pendeltåg redan går är rappakalja.
 
Toppen