Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

palmen

Moderator
På en inrikesflygning, varför har man i dessa tider plusskylten på rad 6 trots att det endast satt passagerare i plus på raderna 1-3? Jag satt på rad 7 i go (som var i princip fullt) och trängdes. Hade varit rimligare att flytta fram plusskylten till rad 3 så att färre hade behövt sitta och trängs på fulla rader...
Kan vara viktbalansen. Eller så var det x personer som missade flyget av någon anledning.

Sen har det ju länge efterfrågats att det ska vara luftigare i plus än i ekonomi då det är en premium produkt.

Man vet ju också att folk som bokar väldigt sent är mindre priskänsliga generellt och kanske större chans att de bokar plus än go.
Du vill ju inte ha enbart 3 rader som är fulla och sen kommer det 7 sena bokningar som gör att alla på rad 4 och 5 måste hamna på rader längre bak.
 

eddo

Medlem
Kan vara viktbalansen. Eller så var det x personer som missade flyget av någon anledning.

Sen har det ju länge efterfrågats att det ska vara luftigare i plus än i ekonomi då det är en premium produkt.

Man vet ju också att folk som bokar väldigt sent är mindre priskänsliga generellt och kanske större chans att de bokar plus än go.
Du vill ju inte ha enbart 3 rader som är fulla och sen kommer det 7 sena bokningar som gör att alla på rad 4 och 5 måste hamna på rader längre bak.
Ja det kan jag köpa till viss del. Nu såg jag inte riktigt om rad 1-3 var helt fyllda eller om de hade seat block. Förstår om man i större utsträckning kör med seat block i plus med anledning av att det är en premiumprodukt. Hade således förstått om det satt några få personer med seat block på raderna i plus och go var smockfullt. Men nu var alltså rad 4-6 i plus helt tomma. Då tycker jag att man kan flytta fram skylten och sprida ut passagerare i go bättre. Ökad risk för smittspridning i go för att det ska finnas 3 helt tomma rader i "premiumprodukten" plus tycker jag är fel.

Skulle det ha med viktbalansen att göra så får man väl köpa det. Jag är inte insatt i hur det fungerar.
 

palmen

Moderator
Ja det kan jag köpa till viss del. Nu såg jag inte riktigt om rad 1-3 var helt fyllda eller om de hade seat block. Förstår om man i större utsträckning kör med seat block i plus med anledning av att det är en premiumprodukt. Hade således förstått om det satt några få personer med seat block på raderna i plus och go var smockfullt. Men nu var alltså rad 4-6 i plus helt tomma. Då tycker jag att man kan flytta fram skylten och sprida ut passagerare i go bättre. Ökad risk för smittspridning i go för att det ska finnas 3 helt tomma rader i "premiumprodukten" plus tycker jag är fel.

Skulle det ha med viktbalansen att göra så får man väl köpa det. Jag är inte insatt i hur det fungerar.
Generellt är det bättre att ha vikten bak än fram vid start, så det är inget konstigt i sig.

Det går alltid att argumentera för när skylten ska flyttas. 1 vecka innan? 1 dag innan? 8h innan? 1h innan? Vid boarding?
För de som nu åkte plus fick de ju bra distansering till övriga vilket de säkert var tacksamma för när de bokat dyrare biljetter.
Det är inte ovanligt att plus är luftigt och go är proppfullt. Vill du åka med mer komfort och färre passagerare runt dig, boka då plus och inte go.
 

pswe

Medlem
Vill du åka med mer komfort och färre passagerare runt dig, boka då plus och inte go.

Tyvärr är rådet inte helt tillförlitligt i dessa tider. Pendlarlinjerna inrikes som jag nyttjat senaste tiden har varit väl så fyllda i Plus som i Go. Tolkat det som att fler bland pendlarna är tillbaka än de som flyger sällan i Go.
Rent generellt har det varit mer plats långt bak i både Plus och Go, många verkar vara svaga för låga radnummer.
 

Hachans

Medlem
Generellt är det bättre att ha vikten bak än fram vid start, så det är inget konstigt i sig.

Det går alltid att argumentera för när skylten ska flyttas. 1 vecka innan? 1 dag innan? 8h innan? 1h innan? Vid boarding?
För de som nu åkte plus fick de ju bra distansering till övriga vilket de säkert var tacksamma för när de bokat dyrare biljetter.
Det är inte ovanligt att plus är luftigt och go är proppfullt. Vill du åka med mer komfort och färre passagerare runt dig, boka då plus och inte go.

Som jag förstått det är det load manager som beslutar kring var skylten hamnar. Så ja, vikten är absolut en del av det hela, men inte bara paxens vikt utan last och så också. Och hur tungt planet vet man ju inte förrän rätt nära avgång. Däremot har man ett hum om hur många pax man har i varje klass åtminstone och erfarenhet av hur tunga planen brukar vara.
 

fly4fun

Medlem
På en inrikesflygning, varför har man i dessa tider plusskylten på rad 6 trots att det endast satt passagerare i plus på raderna 1-3? Jag satt på rad 7 i go (som var i princip fullt) och trängdes. Hade varit rimligare att flytta fram plusskylten till rad 3 så att färre hade behövt sitta och trängs på fulla rader...

Jag pendlar mellan Stockholm och Malaga och bokar Plus enbart för att få mer utrymme. Om man väljer sista 2-3 raderna i plus blir man nästan alltid själv i hela raden. Med alla andra plus förmåner borta, är detta sista förmånen som gör det värt betala för plus.
 

eddo

Medlem
Jag pendlar mellan Stockholm och Malaga och bokar Plus enbart för att få mer utrymme. Om man väljer sista 2-3 raderna i plus blir man nästan alltid själv i hela raden. Med alla andra plus förmåner borta, är detta sista förmånen som gör det värt betala för plus.

Ja det förstår jag, inte mycket annat som motiverar plusbiljett just nu. Att man prioriterar fler lediga stolar i plus före go är jag helt med på, t.ex. om de sprider ut så att alla får seat block i plus. I detta fall hade man dock utan problem kunnat ge alla i plus seat block samt 12 st från go. Alternativt 8 st från go om man ändå lämnat en rad tom mellan klasserna. Tyckte bara att i detta fallet var det lite överdrivet med 3 st helt tomma rader medan i princip ingen fick en ledig stol bredvid sig i go. Ingen stor sak egentligen, bara något jag reagerade på vid min senaste flygning.

Är helt med på att man får att välja plusbiljett om man tycker att det är viktigt. Svårt dock när man inte själv väljer utan policyn säger att billigaste möjliga biljett ska bokas. Då blir det att gnälla här istället, haha. :)
 
Ja det förstår jag, inte mycket annat som motiverar plusbiljett just nu. Att man prioriterar fler lediga stolar i plus före go är jag helt med på, t.ex. om de sprider ut så att alla får seat block i plus. I detta fall hade man dock utan problem kunnat ge alla i plus seat block samt 12 st från go. Alternativt 8 st från go om man ändå lämnat en rad tom mellan klasserna. Tyckte bara att i detta fallet var det lite överdrivet med 3 st helt tomma rader medan i princip ingen fick en ledig stol bredvid sig i go. Ingen stor sak egentligen, bara något jag reagerade på vid min senaste flygning.

Är helt med på att man får att välja plusbiljett om man tycker att det är viktigt. Svårt dock när man inte själv väljer utan policyn säger att billigaste möjliga biljett ska bokas. Då blir det att gnälla här istället, haha. :)
Du kan ju betala för en upgrade av din biljett själv :)
 

FilipJ

Medlem
Tråkigt bemötande av tjejen på guldsupporten nu på förmiddagen som jag behövde hjälp av för att boka om en biljett pga inställt flyg. Hon lät nästan lite uppgiven. Undrar om det är fler än Tallin-medarbetarna som blir av med jobbet?
 

miamiflyer

Medlem
Ska boka en bonusresa och behöver några poäng till för att kunna få business. Vill köpa poängen men det går inte och inte heller överföring, så där återstår Point Sharing. För att skicka en inbjudan och att acceptera kräver varje gång en SMS verifiering. Dessa koder kommer antigen försent så att vid den tidpunkten när man ska trycka in den har den gått ut eller så kommer den inte alls.

Verkligen bedrövligt!
 
Toppen