Senaste nytt

Covid-19 och Lufthansagruppen

011430121

Medlem
Bokade av en resa till BCN där Swiss har ställt in ZRH-BCN, erbjöds att boka om, det finns ingen avgång före två dagar efter min bokning (erbjöds inget med LH fast de flyger dit denna dag) erbjöds voucher med ett tillägg på 50€, bad om återbetalning eftersom SWISS har inställt flygningen, de kommer att ta 6-8 veckor innan pengarna kommer att krediteras ditt konto upplyste damen mig, vi får se om det stämmer.
 

mha321

Medlem
Låter som konsekvent med att privatresernärerna kom tillbaka lite över sommaren, men affärsresenärerna har inte kommit tillbaka -- och i oktober är det inte speciellt mycket privatresenärer... Men jösses, ja med 90% ner så kan man knappast ha råd att ha kvar folk och maskiner :/
 

NyfikenGrau

Medlem
Nu kan jag inte läsa just denna DI-artikel, men de kraftiga neddragningar jag läst om från Lufthansas sida tyder på att de minskar verksamheten med ca 15-20 % långsiktigt (minska flottan med över 100 plan t.ex.).
--Ok hittat en tysk artikel nu med ungefär samma innehåll antar jag. Spohr menar där att Lufthansa bara har 18 månader på sig att stå på egna ben (utan statsstöd) och i så fall måste väl bolaget verkligen krympa med tanke på hur läget är nu..
Var femte till var fjärde medarbetare kan få gå och flottan måste minskas betydligt mer än 100 plan. Då låter det mer som en i storleksordningen 25 % mindre verksamhet på lång sikt.
 

Tonton

Medlem
Det kan finnas en framtid för Lufthansas A380 och vissa A340-600. 8 + 10 ställs nu på långtidsparkeringen istället för att avyttras skriver Business Traveller

Såhär skriver Lufthansa själva:

Lufthansa skrev:
In addition to the fleet changes already communicated, the following decisions have been made: After six Airbus A380s were finally taken out of service in the spring, the remaining eight A380s and ten A340-600s, which were previously intended for flight service, will be transferred to long-term storage and removed from planning. These aircraft will only be reactivated in the event of an unexpectedly rapid market recovery. In addition, the remaining seven Airbus A340-600s will be permanently decommissioned.

Källa: Lufthansa beschließt drittes Paket ihres Restrukturierungsprogramms - Lufthansa Group
 
Toppen