Senaste nytt

Ändringar i UDs avrådan från icke nödvändiga resor 2020-08-26

Tonton

Medlem
UD gick precis ut med nya avrådan som gäller för Svenska medborgare.

Ändringar av avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder - Regeringen.se

  1. Från och med den 27 augusti hävs avrådan från icke nödvändiga resor till Bulgarien, Nederländerna och Rumänien.

    (UD har i tidigare beslut hävt avrådan från icke nödvändiga resor till: Andorra, Belgien, Danmark, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Kroatien, Liechtenstein, Luxemburg, Monaco, Norge, Polen, Portugal, San Marino, Schweiz, Spanien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Vatikanstaten och Österrike.)

  2. För övriga länder inom EU, EES (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet) och Schengenområdet[1] samt Storbritannien förlängs avrådan från icke nödvändiga resor till och med den 9 september 2020.

    [1] Cypern, Estland, Finland, Irland, Lettland, Litauen, Malta, Slovenien och Slovakien.

  3. För samtliga länder som inte omfattas av punkt 1 eller punkt 2 ovan, förlängs avrådan från icke nödvändiga resor till och med den 15 november 2020.
UD skriver även - "Se noga över din försäkring, läs på om ditt resmål, förbered dig ordentligt & följ lokala myndigheters råd & anvisningar på plats. UD kommer som utgångspunkt ej kunna bistå med transport till Sverige för den som ev. har svårt att ta sig hem som en konsekvens av rådande situation.
 

NyfikenGrau

Medlem
UD gick precis ut med nya avrådan som gäller för Svenska medborgare.

Ändringar av avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder - Regeringen.se

För samtliga länder som inte omfattas av punkt 1 eller punkt 2 ovan, förlängs avrådan från icke nödvändiga resor till och med den 15 november 2020.

Ajdå, inte ett enda undantag utanför EU/EES/UK/Schweiz och detta ända fram till 15 november, det var hårdare villkor än jag hade förväntat mig. Trodde de skulle öppna upp för tredje land med låg smittspridning, åtminstone från den grupp EU tidigare kommit överens om, men inte ett enda undantag.
Nu börjar hela vintern kännas som gränsfall för resor utanför EU. Jag undrar verkligen hur bolagen ska överleva detta även med stödpaket.
 
Fint att avrådan och inreserestriktionerna hävs från båda håll mellan Sverige och Nederländerna. Nu känns det enklare att resa via Schipol, särskilt vid långa transfertider
 

Linmet

Medlem
Det var ju inte kul...men väntat

har 4 bbonususiness till cancun i slutet av oktober. Är väl dags att ge upp om man inte ska ignorera avrådan. Vore ju spännande kika på vilka försäkringsmöjligheter som finns att teckan för stöd exempelvis med strul vid hemresa. Lär ju aldrig lyckas boka det igen
 

Tonton

Medlem
Det var ju inte kul...men väntat

har 4 bbonususiness till cancun i slutet av oktober. Är väl dags att ge upp om man inte ska ignorera avrådan. Vore ju spännande kika på vilka försäkringsmöjligheter som finns att teckan för stöd exempelvis med strul vid hemresa. Lär ju aldrig lyckas boka det igen

4 personer till Cancun är ingen omöjlighet. Det brukar finnas bra tillgång till iaf Mexico City/Panama. Därifrån är det lätt att ta sig till Cancun :)
 

Hachans

Medlem
Det var ju inte kul...men väntat

har 4 bbonususiness till cancun i slutet av oktober. Är väl dags att ge upp om man inte ska ignorera avrådan. Vore ju spännande kika på vilka försäkringsmöjligheter som finns att teckan för stöd exempelvis med strul vid hemresa. Lär ju aldrig lyckas boka det igen

Sambon är från Mexiko, vi vill åka dit också. Men som det är nu så avråds det starkt. Hennes kompisar som jobbar inom sjukvården ringer i princip dagligen och gråter över läget och smittläget är helt ur kontroll i nuläget. Det är inte troligt att det hinner bli bra innan oktober. Bättre kanske, men inte bra nog.

Men roligt med Nederländerna, jag behöver åka dit!
 

Kimmen00

Medlem
Ajdå, inte ett enda undantag utanför EU/EES/UK/Schweiz och detta ända fram till 15 november, det var hårdare villkor än jag hade förväntat mig. Trodde de skulle öppna upp för tredje land med låg smittspridning, åtminstone från den grupp EU tidigare kommit överens om, men inte ett enda undantag.
Nu börjar hela vintern kännas som gränsfall för resor utanför EU. Jag undrar verkligen hur bolagen ska överleva detta även med stödpaket.

Riktigt ruttet verkligen.. höstlovsresan till Asien är ju kör nu :(
Men även jullovet till Asien känns ju rätt osannolikt.. verkar ju som om det skall dröja till 2021 innan man kan resa utanför EU? Eller ska vi säga 2022 på en gång..
 

Hachans

Medlem
Riktigt ruttet verkligen.. höstlovsresan till Asien är ju kör nu :(
Men även jullovet till Asien känns ju rätt osannolikt.. verkar ju som om det skall dröja till 2021 innan man kan resa utanför EU? Eller ska vi säga 2022 på en gång..

Det kommer antagligen att dröja tills vaccinet är på plats. Jag skulle inte heller bli förvånad om länder börjar kräva vaccineringsbevis för att släppa in folk framöver.
 
Toppen