Senaste nytt

Drömmen om utlandsboende; när Sverige inte alltid känns fullgott

Palazzi

Medlem
I drömska tider av social isolering, och med ett mycket begränsat resande, så väcks såklart tankar vad det är man verkligen saknar när man bara befinner sig inom Svea rikes gränser.
Jag misstänker att jag inte är ensam om dessa känslor här på forumet (?) En del kanske saknar resandet i sig och andra saknar något specifikt från den kontext som bara kan erhållas utom Sverige.
Jag tillhör numer troligen den sistnämnda gruppen.

Jag vill direkt påpeka att jag inte önskar se någon polarisering kring huruvida Sverige är ett bra land att leva i eller ej. Alla länder har troligen fördelar och nackdelar, så fokusera istället på det positiva som ett ytterligare boendeland/boendeort kan bidra med till ditt liv.

Trådens frågeställning är nog lite mer av karaktären "det gamla Businessclass.se" där de visionära/drömska trådarna var lika många som de specifika fråge-tråderna. Jag lägger ingen värdering i vad som är bättre av de två, men hoppas att man har överseende med denna tråds existens.

Konkret så är min fråga om ni har ett land/plats/ort dit ni gärna skulle flytta permanent, eller åtminstone alternera med ert Svenska boende (för er som inte redan är utlandsboende på heltid)?
Motivera och inspirera gärna till varför just denna plats ligger er varmt om hjärtat.
Väder, kultur, kostnadsläge, arbetsförhållanden, restid, tidskillnad....ja egentligen vad som helst som gör platsen till ett alternativ för flytt eller köp av semesterboende.

Finns liknande frågor på forumet med drömresemål (ej tidigare besökta), samt favoritresemål, men anser att det finns ett existensberättigande även för denna frågeställning. Ni medlemmar som redan har flyttat från Sverige, eller äger ett semesterboende utomlands, får såklart gärna diskutera motivet till detta :)

Följer tråden med spänning, när behovet av inspiration är stort. Bilagda bilder är en bonus!
 

Palazzi

Medlem
Jag tar mig friheten att själv börja spåna. Jag tror faktiskt att detta är den längsta perioden jag befunnit mig i Sverige sedan 1993. Trots min kärlek till Sverige, och det nu fina vädret, så är det något som saknas för mig.

Jag har under flera år funderat på ett utlandsboende (jag har bott och arbetat utomlands, men nu refererar jag till semesterboende) och på något sätt har det utkristalliserat sig vissa konkreta tankar. Några har faktiskt förändrat sig rätt så mycket bara under månaderna av isolering.

Jag har sedan länge insett att restiden är en begränsning för mig (av både skäl som ryggproblem, och önskad tillgång till boendet) och jag skulle därmed önska att mitt boende skulle ligga på ett avstånd som t.o.m. gör en resa om 4-7 dagar motiverande. För de flesta (åtminstone utom detta forum) så kanske en 5-6 timmars flygning därmed är att anse som ett absolut max.
Det lämnade mig med möjligheter om Europa, Nordafrika och Israel, Libanon, Jordanien.

En ytterligare önskan, från mig, är att det ska vara just ETT boende, som uppfyller mina krav. Efter en hel uppväxt där man stressat mellan utlandsboende och stugor (arvegods) så har jag bara minnen förknippade med stress. Så om man vill kunna både sola och åka skidor så ska det därmed lösas inom samma område (inte så lätt...).

Riktig vintervärme (+18C i min värld) hade såklart låtit lockande, men iprincip begränsas det till Egypten, Marocko, Kanarieöarna, samt två städer i Israel och Jordanien. Av dessa alternativ så känns bara Kanarieöarna relevant utifrån ett problemfritt ägande (såsom dikteras av EU-regler) och även kulturellt så lockas jag ännu av de Sydeuropeiska länder som påminner om barndomens Italien.

Med sann vintervärme kommer jag tillslut fram till att Kanarieön La Palma skulle kunna vara något för mig. Mindre turisttätt, men goda transportmöjligheter, rimliga huspriser och varma källor för de dagar då solen inte skiner sig. Tyvärr erbjuder detta resemål ingen vinterskidåkning, och just Spanien har av någon anledning inte kunnat jämföras med Italien och Portugal för mig.

I Italien och Portugal, som jag inser hade varit mina kulturella och matmässiga förstaval (Italien kanske det språkliga), finner jag att vintertemperaturer på 15C är de varmaste man med säkerhet kan hitta. Dessa finner man på Madeira, samt i Italien på de pelagiska öarna.
Precis som jag upplevt i Malaga undrar jag dock om detta inte kommer upplevas som en slags halvmesyr, att man väljer bort både riktig vinter och riktig sommar (på vinterhalvåret alltså). Någon får gärna bidra med sina syner kring detta, för jag har aldrig bott vintertid på en plats med Svenska April/Maj-temperaturer.

Kvar i mitt resonemang blir Alpområdet, som har 1-2 månader längre högsommar än Sverige, samt ungefär samma vintermöjligheter. Sydliga Schweiz och Italien är de, som i kombinationen badsjöar och alper kan leverera det jag söker. Tyvärr tvingas jag snabbt inser att de Schweisiska priserna, runt Lago Maggiore, är 3-4 gånger högre än i Italien.

Kvar blir sjöarna Lago di Garda, Lago di Iseo och Lago di Endine som alla erbjuder stränder sommartid och kort transport till skidåkning vintertid (som längst 30min med bil).
Allra mest komplett verkar Malcesine vid Garda vara. Hit finns direkttransport från Veronas flygplats, två stränder i stan, samt en skidlift som tar dig direkt från strand till skidområde. Priserna är höga för området, men fortsatt inte farliga för den kompletta lösningen.

Vid den lilla sjön Endines norra kust så finns byn Endine Gaiano, som har lokalbuss från flygplatsen Orio Al Serio, sandstrand, buss till/från Milano och Bergamo samt 30 min till skidområde. Priserna är också otroligt låga ännu, där det i jämförelse med Garda handlar om en tredjedel per kvadratmeter. Man lever dock en lite mer isolerad tillvaro.

Så min lista just nu (utan inbördes ordning):
  • Kanarieön La Palma. Vintervarmt, varma källor och direktflyg.
  • Malcesine. Skidbacke och sandstrand i samma stad.
  • Endine Gaiano. Låga kostnader och kort transporttid.
 

Senator

Moderator
En bra tråd. När jag lämnade USA för Tyskland våren 1999 var det lite motvilligt. Jag hade tackat ja till att följa min bjässe av amerikansk arbetsgivare från USA till Tyskland. Jag såg det som en springbräda tillbaka till USA via fast anställning. Nästan två år senare flyttade jag till Sverige och förutom en kortare pendlande folkbokföring i Schweiz har Sverige varit min bas i nästan tjugo år.

Om vi bortser från livet som småbarnsförälder i Sverige är ganska bra, så drömmer jag (sen vi som familj) om bo ett par ställen:

1. På St. Kitts finns det en liten bukt som heter Frigate Bay. Där finns en härlig strandbar som heter "The Dock Bar", och där sitter man och tittar på solnergången varje kväll. Den skulle jag vilja äga när jag slutar låtsas vara affärsman. Inga kostymer, datorer eller portföljer. Bara öl, vin och paraplydrinkar, flip-flop, sand och havet.

2. Norra Colorado: jag skulle vilja köpa en äldre tegelhus i den äldre delen av Fort Collins där jag bodde i nästan sex år. En numera stor småstad med känslan av "community" samtidigt som att utbud av aktiviteter är fantastisk. Det finns hundratals kilometer av cykelbanor, skidåking två timmar bort, bra mat och sol 320 dagar om året, fast det är 4 säsonger.

3. Sorrento, Sorrento, Sorrento. Det står högt på familjens lista. Denna magnifika och älskvärda stad med underbara människor, fantastiskt klimat, gudomlig mat och vackert så få andra platser. Jag tror jag skulle överleva Italiens dysfunktionalitet ett tag.
 

Palazzi

Medlem
Georgien har jag siktat in mig på å framförallt Batumi.
"Lagom" avstånd från Sverige.
Ofantligt prisvärt.
364 dagar visum fritt.
Listan kan göras väldigt mycket längre...

Spännande val! Har faktiskt varit där, och på något konsitgt sett så påminde det om Tel Aviv med sin moderna ariktektur (fanns givetvis också gammalt, men detta var det mest påfallande). Dock minns jag det som rätt dyrt, iallafall i jämförelse med övriga orter längs Svarta havet kust (ioms en skev jämförelse med tanke på vilka länder där är).

Jag gillade maten personligen. Vad är det som lockar dig?
 

nissefalk

Medlem
Nu är det ju för långt bort för dig men jag är just hemkommen från 7 månader i Arizona, det blev 6 veckor för mycket pga av virus skiten, där trivs jag bra, vädret är kanon blir inte över 30 grader innan i slutet av April då vi normalt åker hem, jag spelar golf så det är ett perfekt ställe, men, vi kan ju inte direkt åka dit för en lång weekend på 4 dagar....
 
Köpte lägenhet på Mallorca för 3år sedan.
Den bästa investeringen i livskvalité jag gjort.

Det jag gillar mest är naturen, kulturen, den orörda arkitekturen, Palmas utbud, folket och klimatet.

En Cortado på lokal bar kostar €1.
En öl kostar €1,50.
Solen skiner hela året.
Der är väldigt lätt och billigt att ta sig dit.
Ja listan kan göras lång.
Vi planerar för att flytta ner till ön på 75% basis nu i oktober.
 
Toppen