Senaste nytt

Corona-pandemin: länder med restriktioner för svenska medborgare vid inresa

Senator

Moderator
Borde inte EU eller privat aktör snart se att det behövs en sajt med denna info. Lär under hela sommaren och hösten finnas vissa restriktioner till och från vissa länder. Finns ju massvis av sajter som samordnar statistik kring smitta o dödlighet mm både privat och offentligt finansierade. Men detta borde ju vara på plats nu. Rimligen borde det finns 3 rullgardinsmenyer, en med nationalitet, en med frånreseland och en med tillreseland.

Så länge det är olika regler för olika länder är det väl respektive länders utrikesdepartement som borde äga informationen?
 

mha321

Medlem
Rimligen borde det finns 3 rullgardinsmenyer, en med nationalitet, en med frånreseland och en med tillreseland.
Eftersom reglerna typiskt sätts av politiker, så blir det tyvärr väldigt snabbt mycket mer komplicerat än så. Och en site som ger fel information, kommer nog råka ut för mycket klagomål.

Du behöver t.ex. både frånreseland och tillreseland, och även vilka länder du har besökt inom de senaste <n> dagarna, där <n> är olika beroende på tillreseland (vissa bryr sig om var du varit senaste veckan, andra 2 veckor osv). Räknas transit? Säkert olika i olika regler. Så det krävs en hel del mer för att ens räkna ut vilken uppsättning regler som gäller, och i vissa länder blir sedan de resulterande reglerna komplexa (hur länge i karantän? Beroende på vad?) Dessutom ändrar det sig i dagsläget nästan på daglig basis.

Det kan säkert dyka upp en sådan tjänst i framtiden, men än så länge är det alldeles för komplex uppsättning och framförallt snabba ändringar för att det ska vara rimligt, tror jag tyvärr.
 
Hade funderat på en resa till Frankfurt nästa helg, midsommar. Men om jag tolkar detta rätt så är det fortfarande 14 dagar i karantän som gäller för svenskar?
 

SK989

Medlem
Jag undrar hur länge det kommer att vara på det här sättet var olika EU-länder har olika bedömningsgrunder. I slutändan blir det hela verkningslöst. Vi kan ta Baltikum som ett exempel. De tre baltiska länderna har sinsemellan kommit överens om att tillåta fritt resande mellan de tre länderna. Utifrån har länderna dock olika regler för vem som får resa in i respektive land. Estland har satt en gräns på mer än 15 smittade per 100 000 invånare senaste tvåveckorsperioden, dvs. om det i t.ex. Sverige är mer än 15 smittade per 100K invånare får personer som reser från Sverige till Estland inte komma in utan att först sitta i karantän (i praktiken är det "självisolering" på den adress man anger och jag tvivlar på att man kontrollerar att detta uppfylls). Litauen däremot har satt gränsen på 25 smittade per 100K invånare. En person som tillåts resa in i Litauen skulle alltså inte nödvändigtvis tillåtas resa in i Estland samtidigt som det inte är några kontroller mellan de baltiska länderna.

Tyskland har satt gränsen på 50 smittade per 100K invånare medan Frankrike (som jag förstått det) inte har någon gräns alls för resande från Sverige fr.o.m. den 15 juni och samma dag - 15 juni - upphör gränskontrollen mellan Tyskland och Frankrike. Dvs. man kan flyga till Paris och ta tåget till Tyskland utan problem vid någon gräns.

I och med att det inte är någon koordination mellan EU-länderna så kommer ju massor av resenärer att "slinka igenom" trots respektive lands regler om max antal smittade i resenärens startland och då blir det hela ganska verkningslöst. För eller senare hoppas jag att politikerna inser det och då har de två val - återinföra strikta gränskontroller eller släppa resandet inom EU fritt.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Håller med men det här är ju tyvärr mest ett problem för oss och inte andra EU-medborgare så jag är inte säker på att andra tänkt så mycket på det.
 

Fredrik

Medlem
Det är ju inte landsspecifika om det är smittspridning som är regeln. Jag skulle iofs önska att alla länder körde på samma gränsvärden
 

DeWi

Medlem
Det är fortfarande stopp för inkommande från Sverige till Finland utan att man har någon fastighet eller jobb i Finland, kommer att gälla fram till 14/7 om inte läget ändras märkbart i Sverige. Från måndag blir det ok från Danmark, Norge och Island för inresa utan karantän
 

Trox

Medlem
Jag har en resa bokad med mellanlandning i MUC. Vad gäller egentligen vid flygplansbyte i Tyskland? Jag sökte lite efter info, men som ofta är fallet så är det inte helt lätt att hitta ngt bra svar.
 

MTheC

Medlem
Finland ska nu släppa in resenärer från alla Nordiska och baltiska länder men med ett undantag...Sverige
 
Toppen