Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

RickardG

Medlem
Jag tror att steg 1 är ett beslut vad som gäller inrikes. Det är fortfarande en öppen fråga. Steg två gissar jag blir en nordisk. gemensam policy. Sen kommer resten av Europa/EU/Schengen. Jag hörde ryktesvägen att USA kommer vara stängt till oktober, men det är bara rykten.
Är det inte lite två olika saker? Inrikes är väl FHM som vill att vi inte rör oss för mycket för att inte sprida smittan inom riket på ett sätt som belastar sjukvården på oväntade och plötsliga sätt? Medan utrikes handlar det om jag förstått rätt att UD ser risker i att man inte kan ta sig hem själv vid behov och att de därför behöver ställa upp med resurser. Därmed inte sagt att ditt resonemang är fel, men det kanske inte finns en naturlig koppling.
Min personliga killgissning är att EU öppnas efter den 15:e juli medan övriga utrikes resor förlängs med minst en månad till.
 

Senator

Moderator
Är det inte lite två olika saker? Inrikes är väl FHM som vill att vi inte rör oss för mycket för att inte sprida smittan inom riket på ett sätt som belastar sjukvården på oväntade och plötsliga sätt? Medan utrikes handlar det om jag förstått rätt att UD ser risker i att man inte kan ta sig hem själv vid behov och att de därför behöver ställa upp med resurser. Därmed inte sagt att ditt resonemang är fel, men det kanske inte finns en naturlig koppling.
Min personliga killgissning är att EU öppnas efter den 15:e juli medan övriga utrikes resor förlängs med minst en månad till.

Nja, jag gissar man vill inte skicka svenskar utomlands hellre om vi inte känner att vi har smittspridningen under kontroll i Sverige. Det skulle kännas märkligt att begränsa vår rörlighet inom landet, men sen tycka det är ok att åka utomlands. Det känns lite märkligt i mitt tycke, men nu gissar vi som sagt ;)

Men jag tror att vi får ett EU ok innan resten av världen som du skriver. Mikael Damberg var i SVT i morse och diskuterade en del av frågorna.
 

raffe

Medlem
Om man ska tro Travel Reopening Timeline: U.S. and International Destinations – Skift börjar vissa öppna upp försiktigt från 1 juni och från 15 juni allt fler. Även Resor och transporter under coronapandemin | Europeiska kommissionen tyder på att det finns kommunikation mellan länderna om att öppna upp för resor. Så en killgissning, helt baserad på magkänsla och utan någon som helst reell kunskap om det hela, är att det inte blir en liknande avrådan utan istället möjligtvis en öppning (kanske med vissa restriktioner).
 

MTheC

Medlem
Swiss har kommit ut med lite uppdaterad information om rätt till ombokning pga nuvarande läge: Latest flight update | SWISS
SWISS extends free rebooking period
SWISS is even more responsive to their customers when it comes to rebooking. Anyone booking a flight in the next few weeks can do so without any worries.

Passengers who wish to change their travel date can make a one-time, toll-free rebooking for the same route and the same class of travel.

The trip can also be postponed to the second half of 2021, so that nothing stands in the way of a relaxing summer holiday or attending an event on the new date next year. The new travel date must be before 31 December 2021.

This rule applies to tickets booked up to and including 30 June 2020 and with a confirmed travel date up to and including 30 April 2021. The rebooking must be made before the originally planned start of travel.

Previously, if a rebooking was made, the new trip had to start by 30 April 2021. This period has now been extended. SWISS is thus responding to the wish of many customers to be able to make their travel plans more flexible due to the current exceptional circumstances.

Jag har en resa bokad i början av juli (first till SFO), är ju högst tveksamt om den blir av. Skulle kunna tänka mig att boka om resan till exakt samma datum nästa år. Får se om de går med på det - kommer inte gå med på att betala någon fare difference så får väl se hur de ställer sig till det (bokade companion fare för 2 vuxna och 1 barn så relativt "billig"). Texten antyder ju att det ska vara ok.
Kan ju uppdatera på mitt eget ärende. Var i kontakt med Swiss (tack till @Senator för numret) First Class-kundtjänsten.

Tyvärr inte så tillmötesgående. Trots information på deras hemsida enligt följande (om biljetter bokade till och med 15 maj):
  1. You can rebook your flight once free of charge, regardless of the terms and conditions of the originally purchased ticket. Start of travel must be latest by 31 December 2021 and the rebooking has to be done before the original start of travel.
  2. Your ticket will remain valid and you can use it towards a future flight. Latest start of travel is 31 December 2021. If you would like to choose this option, please get in touch with us, latest by 31 January 2021. You can also change your destination and your travel class. Please note, that in these cases, an additional payment might be necessary, e.g. if you change to a higher travel class or if you rebook from a short-haul to a long-haul flight
så var beskedet att fare difference ska betalas även om man vill behålla samma "travel class". De menade att oavsett denna formuleringen så får man betala fare difference och att de nämner förändringe av destination och travel class ska bara ses som exempel på några av de fall då fare difference kan bli aktuell att betala. Försökte få dem att förklara varför man valt den formuleringen (som var exakt samma om flyget var inställt och då skulle det vara ok att omboka utan fare d) men för resor bokade 16 maj -30 juni står det följande:
If you book until 30 June 2020 we will waive the rebooking fee. You are able to rebook all newly purchased tickets worldwide free of charge once, regardless of the terms of condition of the purchased fare.

Start of travel must be until 31 December 2021. The rebooking must be done before the original start of travel. If the original fare is not available anymore, the fare difference must be paid.

I fall nummer 2 så skriver det tydligt ut att man måste betala fare difference men beskedet var att det inte spelade någon roll vad som stod där då deras interna instruktioner tydligt angav att det är fare difference för alla om inte flyget är inställt. Trist både genom att informationen känns missvissande/förvirrande och att det också i princip gör att man uppmuntrar folk att istället begära pengarna tillbaka.

Annan information som kanske kan vara av intresse var att First Class-loungen ska vara stängd i alla fall till mitten av juli och de erbjuder tillgång till Aspire Lounge istället och ombordsservicen kommer vara begränsad men mat kommer serveras i premiumkabinerna (men med färre val än annars). På torsdag nästa vecka kommer de komma ut med uppdaterad schema över vilka destinationer de kommer trafikera under juli så jag får helt enkelt hoppas att de ställer in ett eller flera segment (eller flyttar tiden mycket) så jag kan begära återbetalning. Det jobbiga blir om flyget går som planerat - då är det snarare mitt problem att jag (sannolikt) inte kommer in i USA...
 

RickardG

Medlem
Nja, jag gissar man vill inte skicka svenskar utomlands hellre om vi inte känner att vi har smittspridningen under kontroll i Sverige. Det skulle kännas märkligt att begränsa vår rörlighet inom landet, men sen tycka det är ok att åka utomlands. Det känns lite märkligt i mitt tycke, men nu gissar vi som sagt ;)

Men jag tror att vi får ett EU ok innan resten av världen som du skriver. Mikael Damberg var i SVT i morse och diskuterade en del av frågorna.
Med tanke på att Tyskland nu bekräftat att man öppnar mot EU/Schengen redan den 15 juni kan det nog tänkas att även Sverige öppnar. Sen om man vill/bör resa är en annan fråga.
 

Trox

Medlem
Bokade Malaga den 15 juli. Får se hur det går. Lufthansa via MUC. Tog fullflex så att det går att använda till ngt annat datum.
 

nissefalk

Medlem
Startade en chargeback med American Express får se hur det går, men kanske det börjar röra på sig nu , fick ett samtal från Expedia idag och sedan ett email som översatt från Franska i Google Translate ser ut så här.

Fick idag pengarna insatta på mitt kort, AMX accepterade efter strax under en månad mitt claim, bra jobbat där American Express
 

Palazzi

Medlem
Italien öppnar idag upp för fritt resande mellan regioner, och mellan EU-länder. Till skillnad från flera andra länder så gör man inga undantag, och svenskar är därmed välkomna. Inga särskilda inreseskäl krävs heller.

T.o.m centrala Linate öppnar trots att man har haft både Malpensa och Orio öppna under hela krisen (men såklart få avgångar).

Ryanair återöppnar inga direktlinjer till Italien förrän 1:a Juli, men såväl Norwegian, Easyjet och SAS kan öppna tidigare om underlag finns.

Också en risk/chans att Wizzair, som precis öppnat en bas i Milano, med denna insikt utökar linjeutbudet. En månad utan Ryanair kan säkert vara ett sätt att locka över kunder.

Enligt uttalande räknar dock norra Italien med ganska små resandevolymer, iom att många andra länder ännu inte släppt på karantänen. Rädslan och/ soledaritet hos de som får åka (men väljer att avstå) påverkar säkert också.

En begränsning som återstår i Italien är att man som butik eller galleria har rätt att testa febertemperatur med scanner. Det är stickprover vid ingång, men du har inte rätt att vägra och ändå komma in. Har du över 37.5C så kommer du inte heller in.
 

RickardG

Medlem
Italien öppnar idag upp för fritt resande mellan regioner, och mellan EU-länder. Till skillnad från flera andra länder så gör man inga undantag, och svenskar är därmed välkomna. Inga särskilda inreseskäl krävs heller.

T.o.m centrala Linate öppnar trots att man har haft både Malpensa och Orio öppna under hela krisen (men såklart få avgångar).

Ryanair återöppnar inga direktlinjer till Italien förrän 1:a Juli, men såväl Norwegian, Easyjet och SAS kan öppna tidigare om underlag finns.

Också en risk/chans att Wizzair, som precis öppnat en bas i Milano, med denna insikt utökar linjeutbudet. En månad utan Ryanair kan säkert vara ett sätt att locka över kunder.

Enligt uttalande räknar dock norra Italien med ganska små resandevolymer, iom att många andra länder ännu inte släppt på karantänen. Rädslan och/ soledaritet hos de som får åka (men väljer att avstå) påverkar säkert också.

En begränsning som återstår i Italien är att man som butik eller galleria har rätt att testa febertemperatur med scanner. Det är stickprover vid ingång, men du har inte rätt att vägra och ändå komma in. Har du över 37.5C så kommer du inte heller in.
Och fortfarande obligatoriskt med munskydd på stranden, barer etc. om jag förstått rätt? Det förtar ju en hel del va känslan att vara på avslappnad semester i så fall.
 
Toppen