Senaste nytt

SAS planerar att placera de nya A321LR i Stockholm och Oslo

Robert flysas

Moderator
Problemet är nog att Kanarieöarna kräver en rotation på ett dygn, precis samma som för New York.
Åker man 06 till LPA från Stockholm är maskinen tillbaka runt 19-tiden och kan inte göra någon mer tur i dagens linjenät om den inte ska gå kortare distans inom Europa.

Till New York ligger business på 25-35k ungefär och skulle de istället sätta in det till Kanarieöarna och bara ta omkring 15k så ser man rätt snabbt vart det är mest fördelaktigt om man bara tittar på just betalningsvilja i Business.

Absolut inte omöjligt att man kör till LPA i början för att träna på maskinen innan den går till Boston (om den planen fortfarande är aktuell).

Corona och följderna av det kan ju kasta om det mesta, så det återstår att se vad som händer i höst när första levererats.

Precis, blir en spännande höst att se vilka linjer som startas upp. Huvudsaken är att det startas upp, SAS får in nya pengar och vi har vårt Skandinaviska bolag med inrikes/utrikes samt matartrafiken igång.
 

Alf

Medlem
Problemet är nog att Kanarieöarna kräver en rotation på ett dygn, precis samma som för New York.
Åker man 06 till LPA från Stockholm är maskinen tillbaka runt 19-tiden och kan inte göra någon mer tur i dagens linjenät om den inte ska gå kortare distans inom Europa.

Till New York ligger business på 25-35k ungefär och skulle de istället sätta in det till Kanarieöarna och bara ta omkring 15k så ser man rätt snabbt vart det är mest fördelaktigt om man bara tittar på just betalningsvilja i Business.

Absolut inte omöjligt att man kör till LPA i början för att träna på maskinen innan den går till Boston (om den planen fortfarande är aktuell).

Corona och följderna av det kan ju kasta om det mesta, så det återstår att se vad som händer i höst när första levererats.

Jag är medveten om att vi har lite olika åsikter och teorier om prissättningen i denna fråga när det gäller bra flyg till LPA. Jag använder SAS tidigare linje till Dubai som referens. Där kostade billigaste business biljetten ca 16000 kr när jag åkte. Det var fullt i business åt båda hållen. En hel del award resor tror jag, hustrun åkte på en sådan.

Rotationen var också ett dygn, nerresa på kvällen med ankomst tidig morron. Hemresa på fm och ankomst CPH sen em. Kostnaden för besättning måste ha varit hög pga tidtabellen eftersom man inte flög mer än tre dagar i veckan. Jag hade besättningen som flög ner på samma hotell som jag bodde på i tre dygn.

Till LPA kan man ju ha samma besättning fram och tillbaka. Vet inte om SAS gör det, men fler andra bolag gör det från Sverige. Jag lägger nog en bättre tidtabell än den du föreslår så man mer kan avnjuta de numera utmärkta måltiderna på SAS långlinjer. Avresa ARN 11 och tillbaka på ARN vid 23. Det blir max njutning, en bra lunch på nerresan och en härlig middag på hemresan och ingen bil på Arlanda.

Detta koncept flög SAS med på 70-talet med sina B747 åt Scanair på lördagar och söndagar. Då hade man ledig kapacitet på sina B747. SAS kommer att massor av ledig kapacitet framöver de närmaste två åren innan flyget kommer tillbaka igen på normal nivå, om det överhuvudtaget gör det.

Det är inte bara Johnny med linnet som åker till Kanarieöarna utan vi har massor av svenskar som äger fastigheter på ön och som säkert har betalningsvilja till business biljett. Sedan har vi ju alla BC läsare som kan göra en kanonresa med minimum av poäng.

Önsketänkande, ja men fullt realistiskt:)
 

mha321

Medlem
Jag är medveten om att vi har lite olika åsikter och teorier om prissättningen i denna fråga när det gäller bra flyg till LPA. Jag använder SAS tidigare linje till Dubai som referens. Där kostade billigaste business biljetten ca 16000 kr när jag åkte. Det var fullt i business åt båda hållen. En hel del award resor tror jag, hustrun åkte på en sådan.
Men hur såg SAS ekonomi ut på den tiden?

Och det räcker knappast med många award-stolar för att det ska gå runt om det är kapacitet som kan användas någon annanstans, utan det måste vara cold hard cash in även i business. Sålänge man inte har "ledig kapacitet", men det är ju svårt att ha det när det kostar en hel dag i schemat.

Detta koncept flög SAS med på 70-talet med sina B747 åt Scanair på lördagar och söndagar. Då hade man ledig kapacitet på sina B747. SAS kommer att massor av ledig kapacitet framöver de närmaste två åren innan flyget kommer tillbaka igen på normal nivå, om det överhuvudtaget gör det.

Och ännu mer på den tiden? Då var det ju inte direkt någon konkurrensutsatt marknad.

Och man kommer nog inte ha en massa ledig aktiv kapacitet. Kostnaden ska ju ställas mot att man måste ha personal och service igång på flygplanen, vilket kostar mer än att låta dem stå i storage tills marknaden har hämtat sig mer.

Men -- kanske det blir som @palmen gissar och de kör på t.ex. LPA under en tidig period innan de börjar använda dem på intercont. På det sättet kunde de ju också få provat om det går att räkna hem i praktiken, och om de faktiskt säljer tillräckligt med business för att tjäna på det kan den ju kanske bli kvar efter det!
 

palmen

Moderator
Jag är medveten om att vi har lite olika åsikter och teorier om prissättningen i denna fråga när det gäller bra flyg till LPA. Jag använder SAS tidigare linje till Dubai som referens. Där kostade billigaste business biljetten ca 16000 kr när jag åkte. Det var fullt i business åt båda hållen. En hel del award resor tror jag, hustrun åkte på en sådan.

Rotationen var också ett dygn, nerresa på kvällen med ankomst tidig morron. Hemresa på fm och ankomst CPH sen em. Kostnaden för besättning måste ha varit hög pga tidtabellen eftersom man inte flög mer än tre dagar i veckan. Jag hade besättningen som flög ner på samma hotell som jag bodde på i tre dygn.

Till LPA kan man ju ha samma besättning fram och tillbaka. Vet inte om SAS gör det, men fler andra bolag gör det från Sverige. Jag lägger nog en bättre tidtabell än den du föreslår så man mer kan avnjuta de numera utmärkta måltiderna på SAS långlinjer. Avresa ARN 11 och tillbaka på ARN vid 23. Det blir max njutning, en bra lunch på nerresan och en härlig middag på hemresan och ingen bil på Arlanda.

Detta koncept flög SAS med på 70-talet med sina B747 åt Scanair på lördagar och söndagar. Då hade man ledig kapacitet på sina B747. SAS kommer att massor av ledig kapacitet framöver de närmaste två åren innan flyget kommer tillbaka igen på normal nivå, om det överhuvudtaget gör det.

Det är inte bara Johnny med linnet som åker till Kanarieöarna utan vi har massor av svenskar som äger fastigheter på ön och som säkert har betalningsvilja till business biljett. Sedan har vi ju alla BC läsare som kan göra en kanonresa med minimum av poäng.

Önsketänkande, ja men fullt realistiskt:)
Jämförelsen haltar lite när man tittar på hur det var för något decennium sedan, samt Boeing 747 på 70-talet.

Jag tror absolut att det finns folk som är villiga att betala 15k för business till Kanarieöarna. Men det finns också de som är villiga att betala 30k för business till New York.

SAS kommer bara att ha 3 plan av aktuell typ, första ska levereras efter sommaren och andra strax där efter. Det är dock redan inplanerat att första planet ska ta Boston linjen, så den har ingen ledig kapacitet. Andra planet har de väl inte sagt något om ännu, men risk för att det blir New York från Stockholm/Oslo. Då försvinner även kapacitet där.

SAS måste sätta in planet där de tjänar mest pengar i dagsläget. Finns inget spelutrymme för att testa något nytt som kanske blir en belastning istället.

SAS personal flyger tur och retur samma dag till LPA för det mesta, ibland blir de dock kvar (planerat) och andra gånger tar flygtiden slut så de måste stanna kvar. Kostnaden för att ha personal på plats 1 dygn blir rätt hög då man inte kan riskera att planet fastnar där om det ska gå till New York dagen efter.
Det har ju även hänt att personalen hamnar precis runt gränsen för tjänstgöring och då kan välja att flyga men ställa in servering då de behöver vila. Det kommer inte vara populärt kan man ju lugnt säga.

Tror dock inte det är omöjligt att vi ser planet på destinationer inom Europa, framförallt nu efter Corona.
Jag skulle ju inte ha något emot att kunna åka riktig business dit, men då lär även Kanarieöarna hamna i en egen zon (typ som Hawaii) och kosta 100k poäng för en tur och retur i Business.

Jag tror att betalningsviljan är större till New York och USAs östkust än Kanarieöarna, därav kommer planet troligtvis att användas där.
 

intuition

Medlem
Blir inte en "äkta" business-class på kortdistans en väldigt udda fågel i produktportföljen? Jag tänker att när man som SAS så stenhårt sagt att plus är det bästa som kan erbjudas och det faktiskt inte finns ens en "falsk" business-class i konceptet i dag?

Det är mest där jag fastnar. Att även om man teoretiskt skulle komma fram till t.ex. LPA som en linje som skulle fungera ekonomiskt, hur ska de kommunicera det?
"Vi har absolut ingen Business class inom europa eftersom våra resenärer inte vill ha det utan vill sitta som packade sillar med en matlåda som är sämre än den SJ erbjuder på korta tågresor. Förutom till just LPA där våra resenärer inte bara vill ha en äkta business class utan dessutom en med utökad komfort som annars bara erbjuds på långlinjerna"

Jag tror att den produkten blir en mardröm att marknadsföra, just eftersom den är så markant annorlunda än vad SAS hamrat in under de senaste åren.
 

Canadien

Medlem
Ja och alla Ekonomi/Charterresenärer som kommer säga - aldrig mer åka SAS till Granca när man tvingas gå förbi de där uppblåsta päsarna som sitter med champagneglas vid boarding.
 

Carl

Medlem
Om SAS har gjort bedömningen att det inte finns lönsamhet att bedriva business class inom europa inkl LHR /FRA etc har skall det då gå att få lönsamhet med flyg till LPA? Helt uteslutet att vi ser maskinen på den destinationen iaf med tänkt kabinlayout
 
  • Gilla
Reactions: fcx

M.K

Medlem
@Alf Jag håller helt med Dig och har framfört samma tankar om LPA tidigare här på BC. En lördagsrotation vore en utmärkt start.

Jag tror också att det finns betalningsvilja. Flygtiden känns verkligen inte kort enligt mig efter x antal turer med 737.
 

Senator

Moderator
Det är klart det skulle ha varit skönt med en bättre produkt till LPA @M.K och @Alf Det är lite för långt att harva i en B737-800 eller en A320 NEO. Jag ställer mig nog också tveksam till att det finns en betalningsvilja för 15.000 - 18.000kr till LPA i affärsklass. Hade det funnits en naturlig fraktlinje eller lite affärsresande i tillägg hade jag varit lite mer övertygat. Men min uppfattning är att detta är så nära man kommer renodlat turisttrafik.

Låt oss jämföra med en stad med hög betalningsvilja och förmåga: Zurich. Swiss flyger A330 till Tel Aviv som är lika långt som ZRH-LPA där deras turistbolag Edelweiss flyger med en A320. Jag tror det kräver en annan revenue mix för att det skall finnas möjligheter i detta.

En annan tanke som jag tycker är rätt intressant: när jag träffade kvinnan som är COO för Lufthansa Frankfurt Hub så förklarade hon till mig att man tittar ofta på intäkt/marginal per kvm ombord. Vi kom in på frågan när vi diskuterade First eftersom det inte är särskilt attraktivt idag när man tittar på kvm mätetalen. Däremot var Premium Economy bäst, något som förvånade mig lite. Så tänker vi i dessa bannor gällande dessa B737-800or eller A320 NEO antar jag att LPA har bra intäkter per kvm som det är idag.

Den lilla nostalgi jag har om "vad som var bättre förut" är att den business produkt SAS hade inom Europa var väldigt bra. Den var också dyr: ibland svindyr. 9.000kr till Amsterdam var vanligt, värst var ARN-GVA till 14.000kr. Svaret jag aldrig får från nostalgi-gruppen är om man är beredd att betala detta från skattade pengar i 2020?
 

M.K

Medlem
@Senator Jag betalade ibland med egna pengar för gamla C med SAS. Jag saknar också denna produkt, men jag håller med om att runt 20 000sek för två och en weekend i södra Europa var i mesta laget för ganska korta sträckor med vanlig stol. Dock mycket bra poängintjäning vill jag minnas, speciellt med byte i CPH, och service på en helt annan nivå än idag. Vissa år säkrades också EBG genom detta så klart bra beslut vi tog då med LT klart.

Den bästa produkten som jag flugit med till LPA/TFS under senare år är otroligt nog charter. Premiumklass med seat 1A-B hos gamla Thomas Cook med A330. Det är väl ändå ett underbetyg för *A?
 
Last edited:
Toppen