Senaste nytt

Lufthansa Group tolkning av Covid-19-regler

Franco

Medlem
Lufthansa har nyligen uppdaterat de tillfälliga regler som gäller för ombokning m.m. på grund av Covid-19. Nedan text från Lufthansas hemsida avser flyg som har stälts in och där bokningen gjordes till och med den 15 maj 2020.

Jag är osäker på vad på alternativ 1 innebär - att utan avgift omboka till annat flyg till samma destination och i samma serviceklass. Ska jag tolka detta som att jag utan kostnad kan boka om till samma destination ett annat datum så länge det finns platser kvar i samma serviceklass (ekonomi/premium economy/business/first), oavsett bokningsklass (t.ex. C/D/Z/P)?

Eller kommer Lufthansa vilja debitera mellanskillnaden om den bokningsklass jag har i min biljett (i mitt fall bokningsklass P i business) inte finns kvar, och jag måste boka en högre bokningsklass (t.ex. D i business)?

Gör jag rätt i att tolka travel class som ekonomi/premium economy/business/first och inte som bokningsklass?

For tickets booked up to and including 15 May 2020 the following applies:

If your flight has been cancelled, you have the following options:

  1. You can rebook free of charge to an alternative flight to the same destination and within the same travel class.
  2. Your ticket will remain valid and you can use it towards a future flight. Latest start of travel is 31 December 2021. If you would like to choose this option, please get in touch with us, latest by 31 January 2021. You can also change your destination and your travel class. Please note, that in these cases, an additional payment might be necessary, e.g. if you change to a higher travel class or if you rebook from a short-haul to a long-haul flight.
  3. If you decide on a new flight until 31 August 2020 and your travel starts latest until 31 December 2020 you will receive an additional 50€ discount* on the ticket price. Should the rebooked fare be more expensive due to a change of destination (e.g. rebooking from short-haul to long-haul), change of travel class or similar, additional payment may be necessary despite the discount.
 

Wettiz

Ny medlem
Under förutsättningen att inte flighten är inställd, skriver dom:
  1. You can rebook your flight once free of charge, regardless of the terms and conditions of the originally purchased ticket. Start of travel must be latest by 31 December 2021 and the rebooking has to be done before the original start of travel.
  2. Your ticket will remain valid and you can use it towards a future flight. Latest start of travel is 31 December 2021. If you would like to choose this option, please get in touch with us, latest by 31 January 2021. You can also change your destination and your travel class. Please note, that in these cases, an additional payment might be necessary, e.g. if you change to a higher travel class or if you rebook from a short-haul to a long-haul flight.
Försöker tolka skillnaden mellan dessa två alternativ. Mina flighter med LH var tänkt att lämna 19 juni för USA via Tyskland, men jag behöver boka om till 1år framåt. Kan inte använda alt 1 eftersom det inte går att boka mer än 11 månader framåt och ombokning ska ske innan originalutresan. Men vad är skillnaden mellan "rebook free of charge" och "remain valid and and use it towards a future flight"?
 

Berglund

Medlem
Men vad är skillnaden mellan "rebook free of charge" och "remain valid and and use it towards a future flight"?
Enkelt.

I alternativ 1, rebook free of charge, gör du en ombokning, i princip flyttar du själva resan i tid men behåller samma reseklass och villkor i övrigt.

I alternativ 2, remain valid and use towards a future flight, innebär att du får använda det fulla monetära värdet av din biljett och kan använda det som en delbetalning vid köp av ny, annan biljett, vid framtida bokning och till valfritt resmål. Tänk i princip att din gamla biljett förvandlas till en värdekupong/voucher med det fulla värdet av din i första läget köpta biljett.
 

Wettiz

Ny medlem
Tack Berglund

En följdfråga vad som räknas som Cancelled. Originalresan är via Tyskland och FRA till Tampa. LH ser inte ut att flyga FRA-TPA alls i juni, men man kan idag boka via mellanlandning i typ NYC. Om dom inte flyger enligt bokad resa men bokar om till annan rutt till TPA. Räknas det då som Cancelled?
 
Jag fick precis ett brev från Swiss där det stod att det blivit än ändring av min resa och om jag godkände ändringen. Alla filghter var cancelled och det fanns inga allternativ. Känns som jag får ringa och kolla vad man får göra. Känns som man borde kunna be om pengarna tillbaks och den är helt inställd. Vi får se vad dom säger....
 

ekf

Medlem
En följdfråga vad som räknas som Cancelled. Originalresan är via Tyskland och FRA till Tampa. LH ser inte ut att flyga FRA-TPA alls i juni, men man kan idag boka via mellanlandning i typ NYC. Om dom inte flyger enligt bokad resa men bokar om till annan rutt till TPA. Räknas det då som Cancelled?
Om minst ett av flygen är inställt (= inte flyger på det flightnummer som du bokat), så är det inställt. Om du sedan blivit ombokad till en annan tid eller rutt, så är flighten fortfarande inställd, men resan ombokad.
I ditt fall så är flighten i vilket fall som helst inställd.

Känns som man borde kunna be om pengarna tillbaks och den är helt inställd.
Om du blivit ombokad så att tiderna avviker från de ursprungliga så har du rätt att få dina pengar tillbaka. Man kan ju diskutera hur det ska appliceras när det ändras en minut hit eller dit. I ditt fall så är det ju solklart pengarna tillbaka, om du inte föredrar att de bokar in något nytt till dig.
 
Jag lovar att uppdatera. Jag fick inget alternativ men skulle hoppas på att bara få nya datum....köpte en bra deal så jag kommer knappt få en business för min First om det blir ombokning.
 
Dom rekommenderade att vi skulle boka av dem och att jag skulle få tillbaks pengarna. Hon sa dock att det kunde ta lång tid. Skönt att det låste sog smidigt, men det hade varit så kul att få testa deras First!
 

MTheC

Medlem
Dom rekommenderade att vi skulle boka av dem och att jag skulle få tillbaks pengarna. Hon sa dock att det kunde ta lång tid. Skönt att det låste sog smidigt, men det hade varit så kul att få testa deras First!
Om du vill ha tillbaka pengarna i mer vettig tid och har betalat med kreditkort så kan det ju vara värt att göra en kortreklamation.
 
Toppen