Senaste nytt

Nytt höghastighetståg konkurrerar ut det Italienska inrikesflyget?

Palazzi

Medlem
Det var ett ganska udda bonusprogram måste jag säga... Det går ut på att man måste resa över ett visst antal kronor (euro)/mån, och i gengäld laddas ditt bonuskort med pengar, som du kan välja att plocka ut när du vill.

Mellan 150-249€ / mån ger 30€.
249-349/mån ger 50€
349-/mån ger 70€

Alltså är det bättre att uppnå 150€ /mån två månader på rad än 1000€ / mån.......verkar ju bisarrt..
Vi får se om de tvingas ändra sitt koncept när klagomål rullar in...
Själv gynnas jag troligen...

Övriga fördelar verkar vara platsgaranti i Business & First, direktlinje till kundtjänst, hyrbil till specialpris som står parkerad på den station dit du anländer och limousin-taxi till samma pris som vanlig taxi.

Insamlandet gäller alla klasser utom Economy Saver. Dock kan bonusresorna (insamlade euro) användas på alla klasser.
 

Palazzi

Medlem
Då var det bokat!

Första klass-biljett Florens-Milano med .Italo den 29:e April. Beställde även ett säte som var helt fristående (ingen granne) och den dyraste menyn som gick att beställa. Gick på 92 Euro enkel (830kr drogs från mitt konto).

Var tyvärr tvungen att boka trenitalia på sträckan Milano-Florens; .italos egna morgontåg gick så tidigt att jag inte skulle hinna till Milano från Bergamo med första tåget. Första månaden åker de bara två vändor om dagen, istället för 15 som senare.

.Italo-biljetten är även giltig på all lokaltrafik i Florens....så får väl ta lite sightseeing :p

Reportage kommer i början av maj! :)
 

Palazzi

Medlem
Kan också informera om att deras bonusprogram blev mer fördelaktigt än vad det tidigare såg ut (tyvärr var inte bonusprogrammet igång när jag bokade min resa).

Förutom rabatterade priser på hyrbil & Taxi, och 30€ varje 150€ spenderade kom även ett poängsystem. 5 poäng för varje Euro spenderad på tågbiljett och mat. 3 poäng för varje Euro med Hertz. 6 poäng för varje Euro spenderade på italienska hotellkedjan Starhotels.

Poängen kan spenderas på saker/upplevelser i deras "poängkatalog" eller på resor med .Italo. Kan tyvärr inte se dessa priser än då jag inte kunnat registrera mig ännu.

Man får även kraftigt rabatterade priser på Starhotels när man bokar resa med .Italo, genom deras nya resebyrå "viaggio italo".
 

Palazzi

Medlem
Nu har alla tåglinjer öppnats! Nu väntar frekvenshöjningar, och möjligen någon ny linje... Napoli-Bari är troligen nästa destination, men sedan är det stopp för ett tag (finns ingen annan snabbtågsräls färdig).

Byggandet av ny snabbtågsräls drar ut på tiden, i finansspårens tecken. Alptransit-projketet beräknas vara klart 2018, vilket knyter samman Zürich med Milano på 2h30min (eller Zürich-Rom på 5h).

Italo har verkligen revolutionerat inrikesresandet i Italien. Under rea kostar det ofta 200SEK för Milano-Rom, vilket avverkas på ca 3h.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Italo har nu annonserat att de kommer trafikera även konventionell järnväg (sträckor under 200km/h) inom kort. Satsningen har gått över förväntan för denna mångmiljardsatsning.

Första nya sträcka blir Milano-Bologna-Rimini-Persaro-Ancona, där man utnyttjar höghastighetspåret MIlano-Bologna, men sedan konventionellt (dock ganska nyligen upprustat) spår för resterande väg. Detta innebär att Milanoborna når solkusten på 1h35min och Ancona på 3h.
 

Palazzi

Medlem
Om någon, mot förmodan, skulle ha skaffat sig ett medlemskort för Italo bör ni nu ha fått vouchers i er E-post till ett värde av 20€. Dessa är giltiga som betalning på alla avgångar, oavsett kabinklass eller bokningsklass.

Med vouchern kan du boka business class (Prima) för 1€ mellan Milano & Turin, 35€ mellan Milano & Rom, eller 58€ för den 6,5h långa resan mellan Turin & Salerno.
 

Palazzi

Medlem
NTV/ITALO har haft en otroligt stor passagerarström i Italien sedan starten. Något som man dock inte räknade med att det skulle kosta så ofantligt mycket att locka över passagerare från LCC inrikes. Det är först nu som man har kunnat frångå de lockpriser som vara rena förlustaffärerna.

Resultatet av det hela är oroväckande. Investeringens break even-datum har förskjutis från 2014 till 2016 OM man lyckas spara in drygt 600miljoner, över samma period, på rörliga kostnader.
 

Palazzi

Medlem
Inser att denna tråd inte uppdaterats på sju år (!) men då jag idag såg en rejäl uppdatering i deras linjenät tänkte jag nämna den expansion som skett sedan 2013.

Italo trafikerar idag:
Turin-Milano-Bologna-Florens-Rom
Milano-Rom (utan stopp)
Turin-Milano-Rom-Neapel
Turin-Milano-Rom-Neapel-Salerno (/Amalfikusten)

Turin-Milano-Verona-Venedig (inkl mellanliggande stationer i Gardaområdet)
Turin-Milano-Verona-Venedig-Udine (ny linje)

Bergamo-Verona-Bologna-Florens-Rom (förlängningen till Neapel överlevde bara ett år)

Bolzano-Trento-Verona-Bologna-Florens-Rom

Idag annonserade, och bokningsbara, linjer:

Turin-Milano-Bologna-Florens-Rom-Neapel-Salerno-Reggio Calabria.
Detta är första direkttåget, dagtid, till Messinasundet. Man inleder utan konkurrens på de maffiga 9h30min från Milano eller 11h20min från Turin.

Idag annonserade, ej ännu bokningsbara, linjer:
Milano-Rimini-Riccione-Pesaro-Ancona (deras första linje till badorterna på östkusten).

I övrigt bedriver Italo bus anslutningstrafik till flera italienska städer, där den största troligen är Parma.

Treno Italo är ensamma på EN linje (Reggio Calabria) men möter annars konkurrens med Trenitalia på samtliga. Man saknar ännu trafik på hela västkusten (Pisa mfl), blomsterriveriean (Genova till Monaco), Apulien/klacken (Bari, Brindisi, Lecce) samt en central ort i form av Perugia.

I stort har konkurrensen verkat mycket väl för att få lägre priser och fler direktlinjer. Komfortmässigt ligger premiumklasserna på båda tågalternativet långt före inrikesflyget som numer domineras stort av lågkostnadsflyget. Jag utförde 2012/13 ett test av Italos högsta klass, Club Executive, men tyvärr finns det ej längre att finna på BC.se.

Italo har 3-4 reseklasser beroende på opererande tåg: Smart (jämförbart med lågprisflyg), Comfort (som Smart men med mer benutrymme), Prima (jämförbart med Business Class inom Europa, med personlig service vid sätet) och Executive Class (kanske att jämföra med inrikes First i USA).

Tycker gott att man kan klara sig med Prima, då det innefattar de flesta fördelar som ges i Executive Class. Sällan använder man numera de inbyggda skärmarna (alla har mobil och/eller surfplatta), sätet är marginellt bättre, och loungerna man får tillgång till är få. Prisskillnaden är ofta 30%.

Biljettreglerna skiljer sig som Flex, Economy och Low Cost. För tillfäller, troligen relaterat COVID-19, så saknas det sistnämnda alternativet som annars är det enda som kan konkurrera med lågprisflyget. De högre klasserna är dock, nästan oavsett biljettregler, billigare än flygets dito.
 
Toppen