Tonton
Medlem
Det är måndag och min reslust är ruskigt stor - så tänkte att jag tar och sätter ihop en reserapport från mitt hoppande i Sydamerika i vintras.
Förtydligande: Alla bilder är mina egna, såvida jag inte skriver någon källa kring bilden.
Bakgrund och planering
En sen kväll i mars 2020 så hittade @jerixon en grym deal för en svit på Conrad Cartagena. Direkt tänkte han på Valpen och några whatsappmeddelanden senare så hade vi bokat in 5 nätter i december tillsammans. Sagt och gjort - en vecka i Cartagena skulle planeras.
Jag hade fått blodad tant för kontinenten efter att jag på annandag jul 2019 spontantbokat en nyårsresa, med avgång samma dag som bokning, till Buenos Aires, Bogota och Sao Paulo. Detta skulle vara att ypperligt tillfälle att se mer, så jag började därför planera för att spendera nästan hela december på resande fot i Sydamerika.
På jobbet stänger vi kvartalet vid månadsskiftet nov/dec, så jag visste att jag kunde åka närsom efter månadsskiftet. Nästa grej var att jag ville vara hemma på att jag kunde spendera julafton hos familjen i Stockholm. Med detta åtanke började jag direkt skissa på potentiella destinationer på kontinenten som jag ville besöka samt roliga flyg jag skulle vilja testa. Det jag visste var att jag definitivt skulle till Cartagena, samt att jag också spikade några dagar med min gamla pluggpolare som bor och jobbar i Medellin.
Med erfarenhet av hur mina resor brukar se ut så har jag lärt mig att alltid boka flexibla bokningar. Jag brukar alltid ändra mina flyg, hotell och destinationer så sent som 24h inför resan.
Efter några timmars skissande på Awardfares.com så hittade jag en rutt som jag skulle vara nöjd med som grundbokning. Det var därför dags att gå vidare till bokningsprocessen!
Bokningsprocess
Som ovan nämnt så hade jag hittat en rutt som jag i var nöjd med i sitt grundutförande och det var dags att ringa Tallinn.
Rutten jag tänkte flyga var:
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Detta nekade Tallin mig att boka på följande grunder:
Ny vecka och jag tänkte att jag gör ett sista försök och drog iväg ett samtal vid öppning klockan 09 för förmiddagen. Score! Det fungerade. Personen i Tallinn sa att det var inga problem och applicerade min voucher. Alla poäng kom därefter in. Jag var supernöjd. Men man ska inte ropa hej allt för tidigt. Strax innan stängning på eftermiddagen ringer ett okänt nummer upp mig. Det är samma person som fixade den uppdaterade bokningen. Hon förklarade då att hennes manager hade satt en speciell övervakning på min bokning och på eftermiddagen uppmärksammat att jag gjort ändringar. Hon meddelade samma sak som tidigare - De kan antingen avboka resan, anpassa den så att den flyger via Bogota direkt, alternativt tar bort vouchern så att jag betalar fullpris för resan.Jag valde att ta bort vouchern från resan tillfälligt, då jag ville behålla min hemresa, då det började bli ordentligt ont om flyg hem så att jag kunde landa i tid tills julafton.
Resans avgångsdatum började närma sig och jag satt fortfarande och funderade kreativt på hur jag kunde hantera detta. Jag bestämde mig för att jag ville resa ner till Buenos Aires istället. Runt samma veva så blev jag superglad när jag märkte att Lufthansa släppte upp First på sträckan FRA-BOG. Den tänkbara rutten blev då följande:
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Detta löste sig ju relativt smidigt tänkte jag - och ringde därför in för att boka om min existerande bokning. Om det löste sig med denna rutten? Nej... Det fanns tydligen en annan (påhittad?) regel:
De hänvisade till "most reasonable routing" när de nämnde denna regeln. Ingen idé att tjafsa, utan bara att acceptera detta och gå tillbaka till skissandet - då jag nu verkligen ville flyga F när det ändå fanns tillgänglighet. Efter en del sökande så fick jag den briljanta idén om att flyga till staden Rosario? Vad var då så briljant med att flyga till Rosario, som ligger 3h bilväg eller 30 min flygtid bort från Buenos Aires? Jodå, det kan man se här:
(Källa: FlightConnections - All flights worldwide on a map!
Resan skulle ju bokas med Eurobonuspoäng, och den enda anslutningen till Rosario med Star Alliance var med Copa från Panama City. Briljant tänker jag och ringer in till Tallin och ber att de ska boka in följande rutt åt mig:
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Rutten är 8% längre än den som blev nekad och fortsatt via Bogota, trots att de sa att sådan inte är tillåtet. Men ack den som ger sig - efter lite tröttsamt nekande från managern så övertalade jag henne tillslut. Jag sa att min destination är Rosario, och om hon hittar en mer "resonable routing" till Rosario så accepterar jag den rakt av - men jag visste ju redan att detta det bara fanns en rutt till Rosario. Sällan har jag känt mig så nöjd med att få igenom en bokning
Med 5 dagar kvar till avgång var nu var en grundbult av resan spikad. Hur jag bokade resterande delar av resan bokade får ni läsa om löpande i texten! Jag tyckte att denna delen förtjänade ett eget kapitel.
Stockholm (ARN) - Frankfurt (FRA) - Bogota (BOG)
Del 1 av flygturen!
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Flight 1
Flight: LH809
Departure: ARN
Arrival: FRA
Flight time: 2h10m
Aircraft: A321
Flight 2
Flight: LH542
Departure: FRA
Arrival: BOG
Flight time: 11h2m
Aircraft: A340-600
Första delsträckan av min resa bestod av Lufthansas tidiga 06:50 avgång från Stockholm till Frankfurt, där jag sedan inkvarterade mig i First Class Terminal under några timmar. Här hann jag att ta en dusch, käka lunch, boka lite flighter på kommande delar av resan, boka hotell för natten i Bogota, samt plocka hem lite jubilumsankor som de släppte samma dag som jag ankom, eftersom FCT dagen till ära firade 15 år!
Det finns mängder med LH F-rapporter här på forumet så tänker att jag summerar det väldigt enkelt med följande: FCT och andra marktjänster levererar alltid. I luften däremot så går det att diskutera hur de står sig mot andra asiatiska bolag i F. Efter några flighter i F så har jag dock börjat sätta mina förväntningar någorlunda balanserat, så i slutändan var jag riktigt nöjd!
Bifogar lite bilder från denna del av resan:
Dags att checka in min trogna DB. Ni som har läst mina andra reserapporter känner nog igen väskan!
Den väger in på starka 8,8kg
Tidigt morgonavgång från 19R på ARN
Ni som vet ni vet - Finns det en bättre känsla än att landa apron inför en LH F-resa? Vad är det jag skymtar där borta?
Nej jag tänker inte på polisbilen
Transport i min egna Porsche!
Kvack Kvack och Kvack! Dagen till ära firar FCT 15 år och släpper en ny jubileumsanka.
Alltid samma maträtt som äts i FCT.
Klockan är 11 på förmiddagen, men "it's always 5 o'clock somewhere" bör väl kunna appliceras?
Dags för avgång - undertecknad bjuder på en bild på sig själv.
Dagens reskamrat är en Douchebags The Backpack och ett par Bang Olufsen H9i.
Undertecknad trivs bra ombord!
Henriot 2000 ska nog slinka ner.
Mums!
Fisk till huvudrätt.
Tröttnade på Henriot och gick till Comtes de Champagne Grand Crus Blancs de Blancs 2007...
...för att sedan hoppa vidare till Grande Siecle!
Bogota
Hotell jag bodde på:
Hotel in Bogota - ibis Bogota Museo - ALL
Resan första delmål bestod av 16h i Bogota. Jag landade kring 19 på kvällen och skulle flyga vidare 12:00 dagen efter.
Då jag inte bokat något hotell förrän jag satt i FCT, så föll mitt val på Ibis Bogota Museo. Lite knappt halva priset mot det Hiltonhotell jag hade planerat att bo på, samt att jag redan hade säkrat HHD för året, gjorde att jag valde att boka en natt via hotels.com istället. Jag skulle ändå i princip bara sova på hotellet.
Jag hade besökt Bogota ett år tidigare och visste att det fanns en specifik restaurang som jag ville besöka. Tyvärr fick jag mail mitt under flighten att min bokning hade avbokats pga protesterna i Bogota. Dessa fick jag lite senare erfara riktigt nära!
Här är två bilder från protesterna - vilket om man är intresserad av, går att läsa mer om
Colombia: thousands take to the streets in third national strike in two weeks | World news | The Guardian och
https://en.wikipedia.org/wiki/2019–2020_Colombian_protests
Protester i Bogota tidigare på dagen innan min ankomst.
(Källa: Raúl Arboleda/AFP via The Guardian)
Protester i Bogota tidigare på dagen innan min ankomst.
(Källa: Fernando Vergara/AP The Guardian)
Båda bilderna är från samma dag som jag landade i Bogota.
Vi landade som sagt kring 19 på kvällen och jag tog direkt en taxi till hotellet. Det hade redan börjat mörkna och rapporterna var att protesterna hade börjat hetta till rejält. Därför kändes det rätt att ta raka vägen till hotellet för att ta en lugn kväll där. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Påväg från flygplatsen till hotellet så tvärnitade helt plötsligt min chaufför mitt på Avenida El Dorado, vilket är den stora motorvägen från flygplatsen in till centrala Bogota. Mitt på gatan framför oss möttes vi av aggressiva demonstranter som började kasta sten mot min taxi. Vi fick helt enkelt börja backa mitt på motorvägen för att försöka undkomma detta så mycket som möjligt. Helt klar en ny upplevelse där jag kände mig lite såhär halvotrygg. Skrev direkt till två av mina flygkompisar - tur att de är så stöttande kompisar som tänker på det viktiga när något oväntat uppstår
Tack för stöttningen kompis!
Efter en god natts sömn så hann jag inte med mycket mer spännande saker i Bogota. Det var dags att hoppa på dagens flygäventyr till Rosario, Argentina!
Bogota (BOG) - Panama City (PTY) - Rosario (ROS)
Del 2 av flygturen!
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Flight 3
Flight: CM534
Departure: BOG
Arrival: PTY
Flight time: 1h40m
Aircraft: B737-800
Flight 4
Flight: CM805
Departure: PTY
Arrival: ROS
Flight time: 6h12m
Aircraft: B737-800
Dagen började intressant! Jag kom fram till flygplatsen cirka 2h innan avgång och skulle checka in. Väl där så börjar problemen. Check-in-personal stod som frågetecken och började tillkalla fler personal. De pratade spanska i hög hastighet så att jag inte förstod - men det var klart att de tyckte jag var konstigt. Ibland pekades det på mig, och de nämnde olika städer som varit inkluderade i mina tidigare bokningar. Där föll poletten ner för mig - tydligen så såg de all historia i min bokning på denna biljetten och de fattade inte vad jag hade gjort. 45 minuter senare så hade vi rett ut allting, och jag kunde tillslut få ut mitt boardingkort. Den person som hade ansvar för min incheckning avslutade vår konversation med "You are crazy sir - enjoy this trip". Jag tog det som en komplimang.
Vad ska man säga om Copa? Jag har nu snart haft ett dussintal flighter med Copa senaste 12 månaderna. Maten smakar alltid bra - även om presentationen är riktigt svag. Deras hårdvara lämnar definitivt lite (mycket) att önska, men personalen är riktigt trevlig! Då det inte finns wifi på deras flotta, samt att deras IFE är riktigt dålig (ingen individuell IFE) så passar jag alltid på att läsa bok under dessa flighter.
Till Copas försvar kring hårdvaran så ska det tilläggas att de har ett helg gäng nya flygplan med fully-flat säten, men då dessa flygplan råkar vara av modellen Boeing 737-Max, så är alla just nu ståendes på marken. F.ö Copa ska ha riktig med cred för hur de kopplar ihop Nordamerika med olika destinationer i Sydamerika. Alla dagar i veckan väljer jag Copa över Avianca när jag kan.
Denna gång loungade jag bara en snabbis i Bogota, men det finns några trevliga lounger att testa där, speciellt om man också har PriorityPass. @Mattias Holmén gjorde en trevlig rapport för inte allt för länge sedan här: https://www.businessclass.se/forum/threads/el-dorado-lounge-bogotá-colombia.98866/ . Copas lounge på deras hemmabas PTY lämnar dock en del att önska. Den får SAS guldlounge på Arlanda att framställas som en Guide Michelin-restaurang.
Här kommer lite biler från mina två flighter denna dagen, som i allmänhet var riktigt händelselösa:
Tur man inte behöver äta med ögonen.
Tur man inte behöver äta med ögonen version 2.
Blaskig men måste testas!
Bästa matpresentationen av Copa.
Tur man inte behöver äta med ögonen version 3.
Förtydligande: Alla bilder är mina egna, såvida jag inte skriver någon källa kring bilden.
Bakgrund och planering
En sen kväll i mars 2020 så hittade @jerixon en grym deal för en svit på Conrad Cartagena. Direkt tänkte han på Valpen och några whatsappmeddelanden senare så hade vi bokat in 5 nätter i december tillsammans. Sagt och gjort - en vecka i Cartagena skulle planeras.
Jag hade fått blodad tant för kontinenten efter att jag på annandag jul 2019 spontantbokat en nyårsresa, med avgång samma dag som bokning, till Buenos Aires, Bogota och Sao Paulo. Detta skulle vara att ypperligt tillfälle att se mer, så jag började därför planera för att spendera nästan hela december på resande fot i Sydamerika.
På jobbet stänger vi kvartalet vid månadsskiftet nov/dec, så jag visste att jag kunde åka närsom efter månadsskiftet. Nästa grej var att jag ville vara hemma på att jag kunde spendera julafton hos familjen i Stockholm. Med detta åtanke började jag direkt skissa på potentiella destinationer på kontinenten som jag ville besöka samt roliga flyg jag skulle vilja testa. Det jag visste var att jag definitivt skulle till Cartagena, samt att jag också spikade några dagar med min gamla pluggpolare som bor och jobbar i Medellin.
Med erfarenhet av hur mina resor brukar se ut så har jag lärt mig att alltid boka flexibla bokningar. Jag brukar alltid ändra mina flyg, hotell och destinationer så sent som 24h inför resan.
Efter några timmars skissande på Awardfares.com så hittade jag en rutt som jag skulle vara nöjd med som grundbokning. Det var därför dags att gå vidare till bokningsprocessen!
Bokningsprocess
Som ovan nämnt så hade jag hittat en rutt som jag i var nöjd med i sitt grundutförande och det var dags att ringa Tallinn.
Rutten jag tänkte flyga var:
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Detta nekade Tallin mig att boka på följande grunder:
- Alla resor till Lima eller norrut i sydamerika måste flygas via Bogota
Ny vecka och jag tänkte att jag gör ett sista försök och drog iväg ett samtal vid öppning klockan 09 för förmiddagen. Score! Det fungerade. Personen i Tallinn sa att det var inga problem och applicerade min voucher. Alla poäng kom därefter in. Jag var supernöjd. Men man ska inte ropa hej allt för tidigt. Strax innan stängning på eftermiddagen ringer ett okänt nummer upp mig. Det är samma person som fixade den uppdaterade bokningen. Hon förklarade då att hennes manager hade satt en speciell övervakning på min bokning och på eftermiddagen uppmärksammat att jag gjort ändringar. Hon meddelade samma sak som tidigare - De kan antingen avboka resan, anpassa den så att den flyger via Bogota direkt, alternativt tar bort vouchern så att jag betalar fullpris för resan.Jag valde att ta bort vouchern från resan tillfälligt, då jag ville behålla min hemresa, då det började bli ordentligt ont om flyg hem så att jag kunde landa i tid tills julafton.
Resans avgångsdatum började närma sig och jag satt fortfarande och funderade kreativt på hur jag kunde hantera detta. Jag bestämde mig för att jag ville resa ner till Buenos Aires istället. Runt samma veva så blev jag superglad när jag märkte att Lufthansa släppte upp First på sträckan FRA-BOG. Den tänkbara rutten blev då följande:
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Detta löste sig ju relativt smidigt tänkte jag - och ringde därför in för att boka om min existerande bokning. Om det löste sig med denna rutten? Nej... Det fanns tydligen en annan (påhittad?) regel:
- Alla resor till Buenos Aires och söderut i Sydamerika måste flygas Europa-Brasilien/Argentina
De hänvisade till "most reasonable routing" när de nämnde denna regeln. Ingen idé att tjafsa, utan bara att acceptera detta och gå tillbaka till skissandet - då jag nu verkligen ville flyga F när det ändå fanns tillgänglighet. Efter en del sökande så fick jag den briljanta idén om att flyga till staden Rosario? Vad var då så briljant med att flyga till Rosario, som ligger 3h bilväg eller 30 min flygtid bort från Buenos Aires? Jodå, det kan man se här:
(Källa: FlightConnections - All flights worldwide on a map!
Resan skulle ju bokas med Eurobonuspoäng, och den enda anslutningen till Rosario med Star Alliance var med Copa från Panama City. Briljant tänker jag och ringer in till Tallin och ber att de ska boka in följande rutt åt mig:
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Rutten är 8% längre än den som blev nekad och fortsatt via Bogota, trots att de sa att sådan inte är tillåtet. Men ack den som ger sig - efter lite tröttsamt nekande från managern så övertalade jag henne tillslut. Jag sa att min destination är Rosario, och om hon hittar en mer "resonable routing" till Rosario så accepterar jag den rakt av - men jag visste ju redan att detta det bara fanns en rutt till Rosario. Sällan har jag känt mig så nöjd med att få igenom en bokning
Med 5 dagar kvar till avgång var nu var en grundbult av resan spikad. Hur jag bokade resterande delar av resan bokade får ni läsa om löpande i texten! Jag tyckte att denna delen förtjänade ett eget kapitel.
Stockholm (ARN) - Frankfurt (FRA) - Bogota (BOG)
Del 1 av flygturen!
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Flight 1
Flight: LH809
Departure: ARN
Arrival: FRA
Flight time: 2h10m
Aircraft: A321
Flight 2
Flight: LH542
Departure: FRA
Arrival: BOG
Flight time: 11h2m
Aircraft: A340-600
Första delsträckan av min resa bestod av Lufthansas tidiga 06:50 avgång från Stockholm till Frankfurt, där jag sedan inkvarterade mig i First Class Terminal under några timmar. Här hann jag att ta en dusch, käka lunch, boka lite flighter på kommande delar av resan, boka hotell för natten i Bogota, samt plocka hem lite jubilumsankor som de släppte samma dag som jag ankom, eftersom FCT dagen till ära firade 15 år!
Det finns mängder med LH F-rapporter här på forumet så tänker att jag summerar det väldigt enkelt med följande: FCT och andra marktjänster levererar alltid. I luften däremot så går det att diskutera hur de står sig mot andra asiatiska bolag i F. Efter några flighter i F så har jag dock börjat sätta mina förväntningar någorlunda balanserat, så i slutändan var jag riktigt nöjd!
Bifogar lite bilder från denna del av resan:
Dags att checka in min trogna DB. Ni som har läst mina andra reserapporter känner nog igen väskan!
Den väger in på starka 8,8kg
Tidigt morgonavgång från 19R på ARN
Ni som vet ni vet - Finns det en bättre känsla än att landa apron inför en LH F-resa? Vad är det jag skymtar där borta?
Nej jag tänker inte på polisbilen
Transport i min egna Porsche!
Kvack Kvack och Kvack! Dagen till ära firar FCT 15 år och släpper en ny jubileumsanka.
Alltid samma maträtt som äts i FCT.
Klockan är 11 på förmiddagen, men "it's always 5 o'clock somewhere" bör väl kunna appliceras?
Dags för avgång - undertecknad bjuder på en bild på sig själv.
Dagens reskamrat är en Douchebags The Backpack och ett par Bang Olufsen H9i.
Undertecknad trivs bra ombord!
Henriot 2000 ska nog slinka ner.
Mums!
Fisk till huvudrätt.
Tröttnade på Henriot och gick till Comtes de Champagne Grand Crus Blancs de Blancs 2007...
...för att sedan hoppa vidare till Grande Siecle!
Bogota
Hotell jag bodde på:
Hotel in Bogota - ibis Bogota Museo - ALL
Resan första delmål bestod av 16h i Bogota. Jag landade kring 19 på kvällen och skulle flyga vidare 12:00 dagen efter.
Då jag inte bokat något hotell förrän jag satt i FCT, så föll mitt val på Ibis Bogota Museo. Lite knappt halva priset mot det Hiltonhotell jag hade planerat att bo på, samt att jag redan hade säkrat HHD för året, gjorde att jag valde att boka en natt via hotels.com istället. Jag skulle ändå i princip bara sova på hotellet.
Jag hade besökt Bogota ett år tidigare och visste att det fanns en specifik restaurang som jag ville besöka. Tyvärr fick jag mail mitt under flighten att min bokning hade avbokats pga protesterna i Bogota. Dessa fick jag lite senare erfara riktigt nära!
Här är två bilder från protesterna - vilket om man är intresserad av, går att läsa mer om
Colombia: thousands take to the streets in third national strike in two weeks | World news | The Guardian och
https://en.wikipedia.org/wiki/2019–2020_Colombian_protests
Protester i Bogota tidigare på dagen innan min ankomst.
(Källa: Raúl Arboleda/AFP via The Guardian)
Protester i Bogota tidigare på dagen innan min ankomst.
(Källa: Fernando Vergara/AP The Guardian)
Båda bilderna är från samma dag som jag landade i Bogota.
Vi landade som sagt kring 19 på kvällen och jag tog direkt en taxi till hotellet. Det hade redan börjat mörkna och rapporterna var att protesterna hade börjat hetta till rejält. Därför kändes det rätt att ta raka vägen till hotellet för att ta en lugn kväll där. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Påväg från flygplatsen till hotellet så tvärnitade helt plötsligt min chaufför mitt på Avenida El Dorado, vilket är den stora motorvägen från flygplatsen in till centrala Bogota. Mitt på gatan framför oss möttes vi av aggressiva demonstranter som började kasta sten mot min taxi. Vi fick helt enkelt börja backa mitt på motorvägen för att försöka undkomma detta så mycket som möjligt. Helt klar en ny upplevelse där jag kände mig lite såhär halvotrygg. Skrev direkt till två av mina flygkompisar - tur att de är så stöttande kompisar som tänker på det viktiga när något oväntat uppstår
Tack för stöttningen kompis!
Efter en god natts sömn så hann jag inte med mycket mer spännande saker i Bogota. Det var dags att hoppa på dagens flygäventyr till Rosario, Argentina!
Bogota (BOG) - Panama City (PTY) - Rosario (ROS)
Del 2 av flygturen!
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Flight 3
Flight: CM534
Departure: BOG
Arrival: PTY
Flight time: 1h40m
Aircraft: B737-800
Flight 4
Flight: CM805
Departure: PTY
Arrival: ROS
Flight time: 6h12m
Aircraft: B737-800
Dagen började intressant! Jag kom fram till flygplatsen cirka 2h innan avgång och skulle checka in. Väl där så börjar problemen. Check-in-personal stod som frågetecken och började tillkalla fler personal. De pratade spanska i hög hastighet så att jag inte förstod - men det var klart att de tyckte jag var konstigt. Ibland pekades det på mig, och de nämnde olika städer som varit inkluderade i mina tidigare bokningar. Där föll poletten ner för mig - tydligen så såg de all historia i min bokning på denna biljetten och de fattade inte vad jag hade gjort. 45 minuter senare så hade vi rett ut allting, och jag kunde tillslut få ut mitt boardingkort. Den person som hade ansvar för min incheckning avslutade vår konversation med "You are crazy sir - enjoy this trip". Jag tog det som en komplimang.
Vad ska man säga om Copa? Jag har nu snart haft ett dussintal flighter med Copa senaste 12 månaderna. Maten smakar alltid bra - även om presentationen är riktigt svag. Deras hårdvara lämnar definitivt lite (mycket) att önska, men personalen är riktigt trevlig! Då det inte finns wifi på deras flotta, samt att deras IFE är riktigt dålig (ingen individuell IFE) så passar jag alltid på att läsa bok under dessa flighter.
Till Copas försvar kring hårdvaran så ska det tilläggas att de har ett helg gäng nya flygplan med fully-flat säten, men då dessa flygplan råkar vara av modellen Boeing 737-Max, så är alla just nu ståendes på marken. F.ö Copa ska ha riktig med cred för hur de kopplar ihop Nordamerika med olika destinationer i Sydamerika. Alla dagar i veckan väljer jag Copa över Avianca när jag kan.
Denna gång loungade jag bara en snabbis i Bogota, men det finns några trevliga lounger att testa där, speciellt om man också har PriorityPass. @Mattias Holmén gjorde en trevlig rapport för inte allt för länge sedan här: https://www.businessclass.se/forum/threads/el-dorado-lounge-bogotá-colombia.98866/ . Copas lounge på deras hemmabas PTY lämnar dock en del att önska. Den får SAS guldlounge på Arlanda att framställas som en Guide Michelin-restaurang.
Här kommer lite biler från mina två flighter denna dagen, som i allmänhet var riktigt händelselösa:
Tur man inte behöver äta med ögonen.
Tur man inte behöver äta med ögonen version 2.
Blaskig men måste testas!
Bästa matpresentationen av Copa.
Tur man inte behöver äta med ögonen version 3.