Senaste nytt

Tonton på decemberäventyr i Syd- och Nordamerika

Tonton

Medlem
Det är måndag och min reslust är ruskigt stor - så tänkte att jag tar och sätter ihop en reserapport från mitt hoppande i Sydamerika i vintras.

Förtydligande: Alla bilder är mina egna, såvida jag inte skriver någon källa kring bilden.

Bakgrund och planering
En sen kväll i mars 2020 så hittade @jerixon en grym deal för en svit på Conrad Cartagena. Direkt tänkte han på Valpen och några whatsappmeddelanden senare så hade vi bokat in 5 nätter i december tillsammans. Sagt och gjort - en vecka i Cartagena skulle planeras.

Jag hade fått blodad tant för kontinenten efter att jag på annandag jul 2019 spontantbokat en nyårsresa, med avgång samma dag som bokning, till Buenos Aires, Bogota och Sao Paulo. Detta skulle vara att ypperligt tillfälle att se mer, så jag började därför planera för att spendera nästan hela december på resande fot i Sydamerika.

På jobbet stänger vi kvartalet vid månadsskiftet nov/dec, så jag visste att jag kunde åka närsom efter månadsskiftet. Nästa grej var att jag ville vara hemma på att jag kunde spendera julafton hos familjen i Stockholm. Med detta åtanke började jag direkt skissa på potentiella destinationer på kontinenten som jag ville besöka samt roliga flyg jag skulle vilja testa. Det jag visste var att jag definitivt skulle till Cartagena, samt att jag också spikade några dagar med min gamla pluggpolare som bor och jobbar i Medellin.

Med erfarenhet av hur mina resor brukar se ut så har jag lärt mig att alltid boka flexibla bokningar. Jag brukar alltid ändra mina flyg, hotell och destinationer så sent som 24h inför resan.

Efter några timmars skissande på Awardfares.com så hittade jag en rutt som jag skulle vara nöjd med som grundbokning. Det var därför dags att gå vidare till bokningsprocessen!

Bokningsprocess

Som ovan nämnt så hade jag hittat en rutt som jag i var nöjd med i sitt grundutförande och det var dags att ringa Tallinn.

Rutten jag tänkte flyga var:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Detta nekade Tallin mig att boka på följande grunder:
  • Alla resor till Lima eller norrut i sydamerika måste flygas via Bogota
Vid denna tidpunkten (kring månadsskiftet oktober/november) så behövdes alla resor hos tallin godkännas av den line manager. Trots ett antal HUACA så lyckades jag inte få till bokningen. Jag testade då att boka resan utan voucher direkt med vanliga kundtjänst, och ringde därefter till Tallinn för att applicera en voucher i efterhand. Tre nya HUACA hos Talinn och jag misslyckades. Managern i Tallinn sade till mig att de antingen kan avboka resan åt mig, eller boka om så att jag flyger via Bogota. Det är det enda som är tillåtet och att de absolut inte kommer tillåta någonting annat. Det fanns två skäl att jag inte ville flyga via Bogota. 1. Det fanns bara tillgänglighet med Avianca som landar cirka 04 på morgonen 2. Jag ville testa något roligare, då jag redan rest med Avianca i C tidigare. Jag lät det vara i några dagar för att börja tänka om kring min planering.

Ny vecka och jag tänkte att jag gör ett sista försök och drog iväg ett samtal vid öppning klockan 09 för förmiddagen. Score! Det fungerade. Personen i Tallinn sa att det var inga problem och applicerade min voucher. Alla poäng kom därefter in. Jag var supernöjd. Men man ska inte ropa hej allt för tidigt. Strax innan stängning på eftermiddagen ringer ett okänt nummer upp mig. Det är samma person som fixade den uppdaterade bokningen. Hon förklarade då att hennes manager hade satt en speciell övervakning på min bokning och på eftermiddagen uppmärksammat att jag gjort ändringar. Hon meddelade samma sak som tidigare - De kan antingen avboka resan, anpassa den så att den flyger via Bogota direkt, alternativt tar bort vouchern så att jag betalar fullpris för resan.Jag valde att ta bort vouchern från resan tillfälligt, då jag ville behålla min hemresa, då det började bli ordentligt ont om flyg hem så att jag kunde landa i tid tills julafton.

Resans avgångsdatum började närma sig och jag satt fortfarande och funderade kreativt på hur jag kunde hantera detta. Jag bestämde mig för att jag ville resa ner till Buenos Aires istället. Runt samma veva så blev jag superglad när jag märkte att Lufthansa släppte upp First på sträckan FRA-BOG. Den tänkbara rutten blev då följande:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Detta löste sig ju relativt smidigt tänkte jag - och ringde därför in för att boka om min existerande bokning. Om det löste sig med denna rutten? Nej... Det fanns tydligen en annan (påhittad?) regel:
  • Alla resor till Buenos Aires och söderut i Sydamerika måste flygas Europa-Brasilien/Argentina

De hänvisade till "most reasonable routing" när de nämnde denna regeln. Ingen idé att tjafsa, utan bara att acceptera detta och gå tillbaka till skissandet - då jag nu verkligen ville flyga F när det ändå fanns tillgänglighet. Efter en del sökande så fick jag den briljanta idén om att flyga till staden Rosario? Vad var då så briljant med att flyga till Rosario, som ligger 3h bilväg eller 30 min flygtid bort från Buenos Aires? Jodå, det kan man se här:

bild 1.png

(Källa: FlightConnections - All flights worldwide on a map!

Resan skulle ju bokas med Eurobonuspoäng, och den enda anslutningen till Rosario med Star Alliance var med Copa från Panama City. Briljant tänker jag och ringer in till Tallin och ber att de ska boka in följande rutt åt mig:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Rutten är 8% längre än den som blev nekad och fortsatt via Bogota, trots att de sa att sådan inte är tillåtet. Men ack den som ger sig - efter lite tröttsamt nekande från managern så övertalade jag henne tillslut. Jag sa att min destination är Rosario, och om hon hittar en mer "resonable routing" till Rosario så accepterar jag den rakt av - men jag visste ju redan att detta det bara fanns en rutt till Rosario. Sällan har jag känt mig så nöjd med att få igenom en bokning :D

Med 5 dagar kvar till avgång var nu var en grundbult av resan spikad. Hur jag bokade resterande delar av resan bokade får ni läsa om löpande i texten! Jag tyckte att denna delen förtjänade ett eget kapitel.

Stockholm (ARN) - Frankfurt (FRA) - Bogota (BOG)

Del 1 av flygturen!

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flight 1
Flight: LH809
Departure: ARN
Arrival: FRA
Flight time: 2h10m
Aircraft: A321

Flight 2
Flight: LH542
Departure: FRA
Arrival: BOG
Flight time: 11h2m
Aircraft: A340-600

Första delsträckan av min resa bestod av Lufthansas tidiga 06:50 avgång från Stockholm till Frankfurt, där jag sedan inkvarterade mig i First Class Terminal under några timmar. Här hann jag att ta en dusch, käka lunch, boka lite flighter på kommande delar av resan, boka hotell för natten i Bogota, samt plocka hem lite jubilumsankor som de släppte samma dag som jag ankom, eftersom FCT dagen till ära firade 15 år!

Det finns mängder med LH F-rapporter här på forumet så tänker att jag summerar det väldigt enkelt med följande: FCT och andra marktjänster levererar alltid. I luften däremot så går det att diskutera hur de står sig mot andra asiatiska bolag i F. Efter några flighter i F så har jag dock börjat sätta mina förväntningar någorlunda balanserat, så i slutändan var jag riktigt nöjd!

Bifogar lite bilder från denna del av resan:

Dags att checka in min trogna DB. Ni som har läst mina andra reserapporter känner nog igen väskan!
bild 2.png


Den väger in på starka 8,8kg
bild 3.png


Tidigt morgonavgång från 19R på ARN
bild 3.5.png


Ni som vet ni vet - Finns det en bättre känsla än att landa apron inför en LH F-resa? Vad är det jag skymtar där borta?:rolleyes:
bild 4.png


Nej jag tänker inte på polisbilen :)
bild 5.png


Transport i min egna Porsche!
bild 6.png


Kvack Kvack och Kvack! Dagen till ära firar FCT 15 år och släpper en ny jubileumsanka.
bild 7.jpg


Alltid samma maträtt som äts i FCT.
bild 8.JPG


Klockan är 11 på förmiddagen, men "it's always 5 o'clock somewhere" bör väl kunna appliceras?
bild 9.JPG


Dags för avgång - undertecknad bjuder på en bild på sig själv.
bild 10.JPG


Dagens reskamrat är en Douchebags The Backpack och ett par Bang Olufsen H9i.
bild 11.JPG


Undertecknad trivs bra ombord!
bild 12.JPG


Henriot 2000 ska nog slinka ner.
bild 13.JPG


Mums!
bild 14.JPG


Fisk till huvudrätt.
bild 15.png


Tröttnade på Henriot och gick till Comtes de Champagne Grand Crus Blancs de Blancs 2007...
bild 16.png


...för att sedan hoppa vidare till Grande Siecle!
bild 17.png


Bogota

Hotell jag bodde på:
Hotel in Bogota - ibis Bogota Museo - ALL

Resan första delmål bestod av 16h i Bogota. Jag landade kring 19 på kvällen och skulle flyga vidare 12:00 dagen efter.

Då jag inte bokat något hotell förrän jag satt i FCT, så föll mitt val på Ibis Bogota Museo. Lite knappt halva priset mot det Hiltonhotell jag hade planerat att bo på, samt att jag redan hade säkrat HHD för året, gjorde att jag valde att boka en natt via hotels.com istället. Jag skulle ändå i princip bara sova på hotellet.

Jag hade besökt Bogota ett år tidigare och visste att det fanns en specifik restaurang som jag ville besöka. Tyvärr fick jag mail mitt under flighten att min bokning hade avbokats pga protesterna i Bogota. Dessa fick jag lite senare erfara riktigt nära!

Här är två bilder från protesterna - vilket om man är intresserad av, går att läsa mer om
Colombia: thousands take to the streets in third national strike in two weeks | World news | The Guardian och
https://en.wikipedia.org/wiki/2019–2020_Colombian_protests

Protester i Bogota tidigare på dagen innan min ankomst.
bild 19.jpg

(Källa: Raúl Arboleda/AFP via The Guardian)

Protester i Bogota tidigare på dagen innan min ankomst.
bild 18.jpg

(Källa: Fernando Vergara/AP The Guardian)

Båda bilderna är från samma dag som jag landade i Bogota.

Vi landade som sagt kring 19 på kvällen och jag tog direkt en taxi till hotellet. Det hade redan börjat mörkna och rapporterna var att protesterna hade börjat hetta till rejält. Därför kändes det rätt att ta raka vägen till hotellet för att ta en lugn kväll där. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Påväg från flygplatsen till hotellet så tvärnitade helt plötsligt min chaufför mitt på Avenida El Dorado, vilket är den stora motorvägen från flygplatsen in till centrala Bogota. Mitt på gatan framför oss möttes vi av aggressiva demonstranter som började kasta sten mot min taxi. Vi fick helt enkelt börja backa mitt på motorvägen för att försöka undkomma detta så mycket som möjligt. Helt klar en ny upplevelse där jag kände mig lite såhär halvotrygg. Skrev direkt till två av mina flygkompisar - tur att de är så stöttande kompisar som tänker på det viktiga när något oväntat uppstår :D


Tack för stöttningen kompis!
bild 20.png



Efter en god natts sömn så hann jag inte med mycket mer spännande saker i Bogota. Det var dags att hoppa på dagens flygäventyr till Rosario, Argentina!

Bogota (BOG) - Panama City (PTY) - Rosario (ROS)

Del 2 av flygturen!

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flight 3
Flight: CM534
Departure: BOG
Arrival: PTY
Flight time: 1h40m
Aircraft: B737-800

Flight 4
Flight: CM805
Departure: PTY
Arrival: ROS
Flight time: 6h12m
Aircraft: B737-800

Dagen började intressant! Jag kom fram till flygplatsen cirka 2h innan avgång och skulle checka in. Väl där så börjar problemen. Check-in-personal stod som frågetecken och började tillkalla fler personal. De pratade spanska i hög hastighet så att jag inte förstod - men det var klart att de tyckte jag var konstigt. Ibland pekades det på mig, och de nämnde olika städer som varit inkluderade i mina tidigare bokningar. Där föll poletten ner för mig - tydligen så såg de all historia i min bokning på denna biljetten och de fattade inte vad jag hade gjort. 45 minuter senare så hade vi rett ut allting, och jag kunde tillslut få ut mitt boardingkort. Den person som hade ansvar för min incheckning avslutade vår konversation med "You are crazy sir - enjoy this trip". Jag tog det som en komplimang.

Vad ska man säga om Copa? Jag har nu snart haft ett dussintal flighter med Copa senaste 12 månaderna. Maten smakar alltid bra - även om presentationen är riktigt svag. Deras hårdvara lämnar definitivt lite (mycket) att önska, men personalen är riktigt trevlig! Då det inte finns wifi på deras flotta, samt att deras IFE är riktigt dålig (ingen individuell IFE) så passar jag alltid på att läsa bok under dessa flighter.

Till Copas försvar kring hårdvaran så ska det tilläggas att de har ett helg gäng nya flygplan med fully-flat säten, men då dessa flygplan råkar vara av modellen Boeing 737-Max, så är alla just nu ståendes på marken. F.ö Copa ska ha riktig med cred för hur de kopplar ihop Nordamerika med olika destinationer i Sydamerika. Alla dagar i veckan väljer jag Copa över Avianca när jag kan.

Denna gång loungade jag bara en snabbis i Bogota, men det finns några trevliga lounger att testa där, speciellt om man också har PriorityPass. @Mattias Holmén gjorde en trevlig rapport för inte allt för länge sedan här: https://www.businessclass.se/forum/threads/el-dorado-lounge-bogotá-colombia.98866/ . Copas lounge på deras hemmabas PTY lämnar dock en del att önska. Den får SAS guldlounge på Arlanda att framställas som en Guide Michelin-restaurang.

Här kommer lite biler från mina två flighter denna dagen, som i allmänhet var riktigt händelselösa:

Tur man inte behöver äta med ögonen.
bild 21.png


Tur man inte behöver äta med ögonen version 2.
bild 22.png


Blaskig men måste testas!
bild 23.png

Bästa matpresentationen av Copa.
bild 24.png


Tur man inte behöver äta med ögonen version 3.
bild 25.png
 

Tonton

Medlem
Rosario
Hotell jag bodde på:
https://sv.hotels.com/ho438098/hotel-de-la-cite-rosario-argentina/

Rosario då! Vad gör man i denna staden? Här hamnade jag ju på grund av mitt käbbel med Tallin.

Jag landade på kvällskvisten i Rosario och visste då inte hur länge jag skulle stanna här. Väl vid hotellet så började jag söka på flyg och hittade ett passande flyg kvällen efter. Således skulle jag ha cirka 24h i denna staden. Det enda jag egentligen visste om staden sedan tidigare är att Messi, Che Guavara, Marcelo Bielsa och storklubben Newell's Old Boy kommer härifrån. Med lite närmare efterforskning så lärde jag mig följande:
  • Rosario är tredje största staden i Argentina
  • Argentinska flaggan har sitt ursprung från Rosario
  • Rosario har sitt eget "Walk of Fame" för att hylla kända sportatleter från Rosarioområdet
  • Floden Paraná är tydligen den näst längsta floden i Sydamerika. Den är historiskt väldigt viktigt som för Rosario, som är landets huvudnav för råvaror.
Jag spenderade min heldag i denna staden genom att promenera timma efter timma! För att vara helt ärlig så var staden riktigt sömning. Men den var fin, och det fanns trevliga kaffehak. Inget ställe jag kommer återkomma till, men jag är definitivt glad över att ha besökt denna stad.

Här kommer ett axplock bilder från min vistelse i Rosario!


Utsikten från hotellrummet!
bild 1.png


På frukosten serverades i princip bara sötsaker? Konstigaste jag varit med om. Fanns vanligt pålägg, men inga vanliga mackor.
bild 2.png



Lokalt museum om historian kring hamnen.
bild 3.png


bild 4.png


Det berömda flaggmonumentet i Rosario!
bild 5.png



Det ruttna aset Lavezzi har visst gjort sig förtjänt av en platta på Rosarios "walk of fame"
Bild 6.png


Park uppkallad i ära till Che Guevara i sin gamla födelsestad!
bild 7.png


4 meter stor staty av Che Guevara i parken som har fått sitt namn efter honom.
bild 8.png



Rosario (ROS) - Buenos Aires (AEP)

Del 3 av flygturen!


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Flight 4
Flight: AR2701
Departure: ROS
Arrival: AEP
Flight time: 32m
Aircraft: Embraer 190

Mitt val av transport från Rosario till Buenos Aires blev till slut Aerolineas Argentinas som tillhör SkyTeam. Där är jag tyvärr statuslös.


På Rosarios flygplats hade jag tillgång till en lounge genom PriorityPass. Det var definitivt en topp-3 lounge av de jag har besökt genom PriorityPass. Helt klart över förväntan. Flygningen gick riktigt snabbt och var händelselös. De hann med att servera ett glas vatten till mig uppe i luften. Overall så hade jag verkligen en trevlig upplevelse med Aerolinas Argentinas och skulle vilja testa bolaget på någon längre sträcka i framtiden.


Dags att checka in som statuslös!
bild 9.png


Ny favoritlounge kring mina PP-besök.
bild 10.png


bild 11.png
bild 12.png
bild 12.5.png
bild 13.png
bild 14.png


Tröttnar aldrig på att testa nya bolag!
bild 15.png


Värt att betala 50kr extra för nödutgångsplats.
bild 16.png



Inflygning mot Buenos Aires.
bild 17.png
 

Tonton

Medlem
Buenos Aires
Hotell jag bodde på:
SohoPoint. | TRAVEL & LIVE YOUR OWN WAY
https://www.hilton.com/en/hotels/buebaqq-anselmo-buenos-aires/


Äntligen var jag i Buenos Aires - Staden som jag väldigt spontant hade besökt under nyår några månader tidigare. Jag hade tidigare samma tag tagit beslutet att jag skulle stanna här i fyra nätter.

Här hade jag några delmål:
  • Promenera mycket och njuta av Buenos Aires
  • Käka på Don Julio (hade lyckad bokning)
  • Gå på fotbollsmatch (Independiente-Banfield)

Allting började super! Efter lite jagande så lyckades jag få en en sen lunchbokning på Don Julio, vilket jag och @Jonas C misslyckades när vi var i Buenos Aires tillsammans. Utöver det så lyckades jag, efter vägledning av @jumbooze köpa biljetter till Independiente-Banfield. So far so good.

Första natten i Buenos Aires valde jag att bosätta mig via hotels.com i Palermo. Det var ett trevligt och prisvärt ställe, men jag kände att jag ville bo lite bättre - så bokade snabbt upp 3 poängnätter på Curio San Telmo, där jag bott tidigare. I efterhand visade det sig vara riktigt klokt.


På lördagen flyttade jag hotell på förmiddagen och sedan begav jag mig ut på promenad. Senare på kvällen skulle det vara fotbollsmatch. Jag hade det supertrevligt fram tills dess att jag blev knivrånad i närheten av Retiro, när jag promenerade hem mot hotellet för att förbereda mig för kvällen, och blev av med min privata mobiltelefon. All lust för att gå på fotbollsmatch försvann totalt - så den fick jag hoppa. Hotellet var riktigt hjälpsamma och ringde polis åt mig osv. De bjöd även på middag på hotellet den kvällen.

På grund av tekniska problem (läs: skrivaren fungerade inte på poliskontoret) så kunde jag inte göra en polisanmälan. Istället så bestämde vi att de skulle komma och hämta upp mig på klockan 13 dagen efter - för att skjutsa mig ner till stationen för att göra klart anmälan. Bra lösning, men tyvärr betydde det också att jag missar min bokning på Don Julio.

Shit happens, men detta skulle inte förstöra min semester - även om mina planer delvis förstördes. Jag fortsatte att njuta av Buenos Aires de två sista dagarna och promenerade från förmiddag till kväll, med många fikapauser, hela och hållet enligt BC-manér. Förra besöket i staden var mer turistigt, där jag besökte de stora turistattraktionerna - detta besöker var mer "njut av stan och ta det lugnt" - vilket var riktigt trevligt.


Här kommer lite bilder från min vistelse i Buenos Aires:


Mercado de San Telmo! Mums.
bild 1.png



De trevliga poliserna som hjälpte mig.
bild 2.png


Barndröm att få åka bak i en polisbil, eller hur?
bild 3.png



Hilton bjöd mig på middag efter allt käbbel. Det uppskattades verkligen!
bild 4.png



San Telmos söndagsmarknad!
bild 5.png


Ännu mer mat på Mercado de San Telmo.
bild 6.png



Viktigt att fylla på med vätska när det är 33 grader utomhus.
bild 7.png



Här ska vi inte göra det lätt för oss och skriva "3L" utan vi jobbar med kubikcentimeter istället!
bild 8.png



Buenos Aires (EZE) - Santiago (SCL) - Panama City (PTY) - Medellin (MDE)

Del 4 av flygturen!

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Flight 5
Flight: AC93
Departure: EZE
Arrival: SCL
Flight time: 1h53m
Aircraft: B77W

Flight 6
Flight: CM8495
Departure: SCL
Arrival: PTY
Flight time: 6h18m
Aircraft: B737-800

Flight 7
Flight: CM648
Departure: PTY
Arrival: MDE
Flight time: 55m
Aircraft: B737-800

Det var äntligen dags för en av resans höjdpunkter, trots den relativt korta flighten. Jag ska testa Air Canadas Fifth Freedom mellan Buenos Aires, Argentina och Santiago, Chile. Från första början så tänkte jag stanna lite längre tid i Santiago, men då protesterna hade ökat markant senaste veckan så bokade jag om så att jag bara tog en kort mellanlandning där.


Jag har aldrig tidigare varit i Kanada eller flygt Air Canada, så jag såg verkligen fram mot detta. Hårdvaran i business är riktigt bra. Air Canada använder B/E Aerospace Super Diamond som stolar, och de var också launch customer för dessa när de släpptes för några år sedan. Personalen var riktigt trevliga också. Trots den relativt korta flighten så serverade de en god kallrätt. Kontentan av denna korta flighten är: Jag vill testa Air Canada på longhaul!

Väl i Santiago så hade jag drygt 5h att döda. Det gjordes i en av PriorityPass-loungerna på flygplatsen. Den var verkligen en klassisk PP-lounge. Bättre än att trängas inne i folkhavet på flygplatsen, men inte mycket mer än så. De hade dock en bemannad bar där det ingick upp till tre alkoholhaltiga drycker per person.

Snart var det dags för Copa Air igen - det skulle bli en nattflight, då flighten avgick precis efter midnatt och landade i panama 06:30. Jag sov igenom hela resan i princip. Här hade jag helt klart föredragit lie-flat - men det gick definitivt ingen nöd på mig. Efter en relativt kort mellanlandning på PTY så var det snart dags att ta ett sista kort skutt till Medellin, där jag skulle spendera nästkommande fyra nätterna.


Dags att checka in på denna spännande fifth freedom!
bild 9.JPG



Innan avgång så avnjuts en kall öl i Star Alliance-loungen på EZE.
bild 10.JPG



Fin hårdvara på AC 777.
bild 11.JPG


bild 12.JPG


bild 13.JPG


Meny på denna korta flighten.
bild 14.JPG


Maten!
bild 15.JPG


Bemannade baren i prioritypassloungen på SCL
bild 16.JPG



Dags att sova här närmsta timmarna. Tur jag slapp någon bredvid mig.
bild 17.JPG


Tur man inte äter med ögonen version 4.
Bild 18.JPG


Sista sträckan PTY-MDE lämnade mycket att önska när det kom till hårdvaran. Riktigt gammalt.
Bild 19.JPG
Bild 20.JPG
 

Tonton

Medlem
Medellin
Hotell jag bodde på:
https://www.hilton.com/en/hotels/mdehxhx-hampton-medellin/

Nu var vi framme vid vad jag kanske såg fram mot mest på hela resan, om vi bortser från själva flygandet. Laura, min gamla pluggkompis från London, hade lovat att visa mig det bästa av Medellin med omnejd närmsta dagarna. Hon lovade också rejält festande, vilket jag såg fram mot!
Staden Medellin är känt som "The city of eternal spring" då dess geografiska position mellan bergen gör att det är kring 26 grader i staden året om.


Summering av vad jag gjorde under mina dagar i Medellin:
  • Besökte Comuna 13
  • Besökte Museo de Antioquia
  • Dagsutflykt till Guatapé
  • Besökte restaurang Barcal
  • All in på nattlivet kring Parque Lleras

Comuna 13 räknades en gång i tiden som ett av de mest områden där FARC, ELN och Medellinkartelen alla bråkade om kontrollen över området för att kunna kontrollera distributionen av vapen, droger och pengar från regionen. 2002 tog polisen i med hårhandskarna och sjösatte operation Orion - där de satte in över 1500 militärer tillsammans med ett flertal helikoptrar och pansarvagnar för att ta över kontrollen av området från miliserna. Många oskyldiga dog kring dessa händelser. Därefter har dock Comuna 13 genomgår en stor förändring. Det är nu ett av de absolut säkraste kvarteren i området kring medellin och det är riktigt vackert. En stort tema för kvarteret är att gatuartister kontinuerligt målar grafitti med temat av områdes historia osv. Jag passade på att gå en gratis "walking tour" i Comuna 13 efter tips av @Mangostan. Det rekommenderas verkligen starkt! Detta bokades online här: Medellin Graffiti Free Walking Tour made by locals in Comuna 13 | GuruWalk

Museo de Antioquia är Medellin och regionens (Antioquia) konstmuseum. Rekommenderas. Det var ett riktigt trevligt museum att besöka.

Guatapé är en by som ligger cirka 80 kilometer ifrån Medellin. Staden är känd för sina vackra hus, men kanske mer känt för El Peñón de Guatapé, eller "Guatapéklippan". Reser man till regionen så är detta ett absolut måste! Det var så fint här! Tyvärr hade ju min mobil blivit stulen, så jag gick runt med en gammal iPhone 6s vars kamera är riktigt dålig - så bilderna gör sig tyvärr inte rättvist.

Restaurang Barcal nämns ofta på listor över Sydamerikas bästa restauranger. De serverar enbart en 9-rätters avsmakningsmeny med råvaror från Colombia. Förutom lite dålig kommunikation inför besöket, och att de inte var redo för mig när jag kom på utsatt tid så hade jag en riktigt superkväll. Kostnaden för besöket var ca 700 SEK för avsmakningsmeny och dryckespaketet, exklusive dricksen. Riktigt prisvärt.

Parque Lleras är kvarteren där nästintill allt nattliv äger rum. På dagarna är det riktigt många sköna fik och på kvällen öppnar en massa barer och nattklubbar.

Lite bilder från mitt besök i Medellin:

Andra gången på kort tid som en sådan maskin måste användas! Först var det Radisson Blu i Uzbekistan, och nu Hampton Inn i Medellin!
bild 1.JPG



Framme på Hampton Inn Medellin - så dags att avnjuta öl ett och två för dagen från terassen på hotellet.
bild 2.JPG


Bild 3.JPG


Dags att besöka Comuna 13 med all dess graffiti
bild 4.JPG


bild 5.JPG
bild 6.JPG
bild 7.JPG
bild 8.JPG
bild 9.JPG


Min guide dagen till ära.
bild 10.5.JPG



Undertecknad bjuder på sig själv!
bild 10.JPG


Dags att dricka öl på stans enda lokalbryggeri!
bild 11.JPG

bild 12.JPG


Undertecknad och kompis förbereder sig för att upptäcka Medellins nattliv tillsammans!
bild 13.JPG


Vi hamnade på någon konstig underground bar. Hit hade jag inte gått själv som turist. Jag trivdes dock väldigt bra!
bild 14.JPG



På BBCs (Bogota Brewing Company) bar I stan. Lite som Colombias svar på Brewdog. Trevligt men inget som sticker ut.
bild 15.JPG
bild 16.JPG



Restaurang Barcal! Aldrig någonsin trodde jag att jag skulle äta dessa djur.
bild 17.JPG
bild 18.JPG

bild 18.5.JPG


Guapté
bild 19.JPG



bild 20 (källa).jpg

(Källa: http://www.thehappykid.blog/wp-content/uploads/2018/09/La-Piedra-4.jpg)


bild 21 (källa).jpg

(källa: http://www.thehappykid.blog/wp-content/uploads/2018/09/Guatape-4.jpg)


Bild 22 (källa).jpg

(källa: http://www.thehappykid.blog/wp-content/uploads/2018/09/Guatape-6.jpg)
 

Tonton

Medlem
Medellin (MDE) - Cartagena (CTG)
Del 5 av flygturen!

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flight 8
Flight: AV9386
Departure: MDE
Arrival: CTG
Flight time: 1h8m
Aircraft: A320


Efter några härliga dagar i Medellin var det dags att ta sig vidare för att möta upp @jerixon i Cartagena!

Dagen till ära så visade det sig att jag skulle få flyga med Aviancas specialmålade plan för att fira att de fyllde 100 år som flygbolag fem dagar tidigare. För de som inte känner till det så är Avianca världens nästa äldsta flygbolag som fortfarande är aktivt. Bara KLM är äldre - 59 dagar äldre för att vara exakt. Biljetten var bokad i ekonomi och det var ingen händelserik flygresa. Jag passade på att sova den timman, innan jag kom fram till ett stekhett Cartagena.


Avianca Special livery!
bild 1.JPG



Seatblock i ekonomi!
bild 2.JPG



bild 3 (källa).jpg

(Photo: Casper Kolenbrander via planespotter.net)

Cartagena
Hotell jag/vi bodde på:
Hilton Cartagena Hotel & Resort in Colombia
Conrad Cartagena by Hilton - Luxury Caribbean hotel in Colombia

Nu är jag äntligen framme i Cartagena - Dags att möta upp Jerixon, som tidigare på morgonen hade flygit in från Europa. Vi hade först bokat två nätter på Hilton Cartagena och därefter fem nätter på Conrad Cartagena.

Eftersom Hilton ligger centralt i Cartagena, samtidigt som Conrad ligger cirka 30 minuter ut, så valde vi att turista lite första 2 dagarna, medans vi därefter fokuserade på att njuta av resortlivet på Conrad.

Overall så hade vi det grymt i Cartagena. Det enda är, likt på många andra ställen, att taxichaufförerna kör som idioter. Vi må vara två män med kraftig benstomme, men vi var inte kaxiga när vi satt i baksätet på vissa taxibilar. Som ni ser på nedan bilder så bestod en stor del av tiden i Cartagena av att ligga vid poolen/havet med en öl i handen, alternativt käka gott och fika ännu mer. De två första nätterna käkade vi ute, medans de 5 sista nätterna, på Conrad, så intog alla dagens måltider på hotellet. Jag ser mig definitivt komma tillbaka till Cartagena ifall jag är i behov av en rest and retreat-resa!

Undertecknad njuter i poolen på Hilton Cartagena
bild 4.JPG


Äntligen är @jerixon här och dricker öl tillsammans med mig!
bild 5.JPG


Undertecknad njuter på Conrad Cartagenas privata strand.
bild 6.JPG


Ingenting är dock komplett utan fika!
bild 7.JPG


Fin solnedgång på Conrads privata strand!
bild 8.JPG


Utsikt från hotellsviten! 100m2 svit satt inte helt fel.
bild 9.JPG


Men inget är komplett utan fika, eller hur?
bild 10.JPG


Alltid egen golfbil med chaufför för att ta oss från hotellet till stranden.
bild 11.JPG


En av många trevliga middagar på hotellet!
bild 12.JPG



Cartagena (CTG) - Bogota (BOG) - Panama City (PTY)
Del 6 av flygturen!

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flight 9
Flight: CM8571
Departure: CTG
Arrival: BOG
Flight time: 1h30m
Aircraft: A321

Flight 10
Flight: AV8372
Departure: BOG
Arrival: PTY
Flight time: 1h40m
Aircraft: A320

Avgång 07:03 från Cartagena gjorde att jag inte var direkt kaxig. Jag sov största delen av båda flighterna.


Värt varenda krona att köpa nödutgång!
bild 13.JPG


Cartagena från ovan efter departure,
bild 14.JPG


Påväg till Panama bjöds det på mat!
bild 15.JPG


Panama City
Hotell jag bodde på:
https://www.hilton.com/en/hotels/ptyhxhx-hampton-panama/

Äntligen! Efter att ha mellanlandat ett antal gånger på PTY det senaste året så var det dags för ett besök till Panama City. 22h hade jag på mig i staden.

Efter tips från @jerixon så drog jag till en takbar på kvällen för gott käk och lite öl. Tyvärr mådde jag lite halvkass denna dagen, så jag orkade inte med så mycket som jag önskade under mina timmar i staden. Får bli ett återbesök! Grymt hotelvärde för bokningar med poäng.

Pga ruskigt kamera i kvällsljus så har jag inga bilder härifrån - men om någon ska förbi Panama City så rekomenderar jag tacoslaneta - Google Search om man letar efter ett avslappnat hak för lite gott käk och BC-fika.
 

Tonton

Medlem
Panama City (PTY) - Mexico City (MEX)
Del 7 av flygturen!

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flight 11
Flight: CM148
Departure: PTY
Arrival: MEX
Flight time: 3h29m
Aircraft: B737-800

Ännu en okristligt tidig avgång på en flight i semestertider. 07:42! Således riktigt händelselös denna också. Jag sov mig igenom i princip hela flighten. Vi landade 10:40 på förmiddagen i Mexico City, och som den planerare jag är så hade jag tajmat in så att jag skulle få 23h59m i staden innan det var dags att fortsätta resan mot Europa.


Mexico City
Hotell jag bodde på:
https://www.hilton.com/en/hotels/mexchhx-hampton-suites-mexico-city-centro-historico/

CDMX - staden jag hade både låga och höga förväntningar på. Helt ärligt så visste jag inte vad jag skulle förvänta mig. En sak var dock säker - jag skulle spendera mina timmar i staden genom att äta konstant! Efter väldigt mycket googlande så valde jag Hampton Inn i Centro Historico, då det låg på gångavstånd inom alla de ställen jag ville besöka. Jag fick checka in så fort jag kom till hotellet, trots att klockan bara var 11:30. Därefter så gick jag ut och började besöka småhak direkt. På kvällen hade jag bokat en Taco-tour genom http:// ⭐Tacos Off the beaten path top taquerias - Airbnb De går också att hittas på El Taco Hermoso (@el_taco_hermoso) • Instagram photos and videos
Bland annat besökte jag El Huequito, vilket var Anthony Bourdains favorithak!

Av alla kortbesök till olika städer jag har gjort så var Mexico City det bästa jag någonsin gjort. Jag hade verkligen riktigt trevligt. Folk var snälla och hjälpsamma överallt, maten var riktig grym, och min taco-tour på kvällen gjorde att det avslutades på topp.

Food porn.
bild 1.JPG

bild 2.JPG

bild 3.JPG

bild 4.JPG

bild 5.JPG

bild 6.JPG

bild 7.JPG

bild 8.JPG

bild 9.JPG

bild 10.JPG

bild 11.JPG

bild 12.JPG

bild 13.JPG

bild 14.JPG



Undertecknad med taco-tourledaren till vänster och de andra två deltagarna i mitten. Riktigt trevlig helkväll tillsammans!
CCF5A194-D238-4BE1-AEB9-A7AEB459FBA2.JPG
 

Tonton

Medlem
Mexico City (MEX) - München (MUC) - Stockholm (ARN)
Del 8 av flygturen!

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flight 12
Flight: LH521
Departure: MEX
Arrival: MUC
Flight time: 10h28m
Aircraft: A340-600

Flight 13
Flight: LH2414
Departure: MUC
Arrival: ARN
Flight time: 1h115m
Aircraft: B737-800

Det är 23 december och dags för sista etappen för att ta mig hem till Sverige. Tyvärr öppnade det inte upp sig någon plats i F, så jag fick möjligheten att testa Lufthansa C på longhaul för första gången. Jag hade dock förberett mig bra genom att ta med mig min LH F-pyjamas ombord. Innan avgång så gick crew runt i kabinen och delade ut pyjamaströjor - när de kom till. mig så tittade hon lite konstigt på mig innan jag förklarade att jag kom från F några dagar tidigare.

Rent krasst, LH Cs hårdvara är riktigt kass. Men servicen jag fick på denna flighten i C var extra ordinär. Jag är EBD, och jag är tämligen säker på att detta spelade in. Som enda person i kabinen hade jag seatblock. Som enda person i kabinen kom pursern ut och välkomnade mig speciellt. Som enda person i kabinen fick jag välja mat först av alla, trots att de påbörjade serveringen framifrån, och jag satt längst bak i främre delen av kabinen.
Jag åt, drack och spelade Football Manager rakt igenom hela flighten. Sov knappt 30 minuter, vilket i efterhand visade sig vara en dum idé :)

Väl på Munchens flygplats så hade jag 5h tills min flight skulle avgå mot Stockholm. F.ö första gången jag någonsin spenderar tid utomlands på julafton, även om det nu bara var i några timmar denna gången. Jag käkade frukost och duschade i loungen innan jag gick ut på mobiljakt. Efter en stunds uträkningar så insåg jag att jag kunde spara cirka 2000kr genom att köpa en ny iPhone här på flygplatsen gentemot att köpa en i Sverige. Sagt och gjort så avslutade jag semestern med en julklapp till mig själv.

Flighten München till Arlanda var lika händelsefull som alla intra-europaflighter brukar vara - således skedde ingenting spännande.


Dags för väskan att checkas in igen!
bild 1.png


Väskan har gått upp i vikt under semestern.
bild 2.png


Trevligt i hörnet längst bak.
bild 3.png



View from the wing!
bild 4.png


Mat ombord Lufthansa C
bild 5.png



Förstår mig inte på varför de förstör mangon och kiwin med denna äckliga chilikrydda?!
bild 6.png


FM! Har vi några mer här på BC som lirar?
bild 7.png


Tidig julklapp till mig själv!
bild 8.JPG


Seatblock på vad som skulle bli årets sista flight!
bild 9.png


Härligt att se Sverige igen!
bild 10.png



Klockan 12:14 på julafton stiger jag in genom dörren hos min syrra och möter min ena systerson! Riktigt härligt att vara hemma efter att ha varit på vift i 20 dagar. Speciellt glad att det inte blev några förseningar på hemresan. Normalt så föredrar jag ju det :)
bild 11.png


Summering
Vad ska man säga... Det är Maj 2020 och halva världen har stängt ner och vi går mot en ekonomisk kollaps. Jag kunde aldrig föreställa mig detta för några månader sedan.


Hösten 2019 (September-December) var utan tvekan den absolut grymmaste tiden jag har haft resemässigt - först min septemberresa, som jag också skrev rapport om, och nu denna. Sydamerikaresan hade såklart sina lows (läst protesterna i Bogota och knivrånet i Buenos Aires) men allt positivt från resan gjorde att det negativa kändes som småsaker i slutändan.

Historiskt sett har jag rest österut mot sydostasien, men framöver blir det nog ändring på det. Jag kommer definitivt att fortsätta resa mer mot Sydamerika. Det finns så sjukt mycket att se, och jag har bara skrapat på ytan av alla sevärdheter som finns i regionen.

Vi får se vad hur världsbilden ser ut i december 2020 - men jag hoppas verkligen att jag kommer iväg på något liknande äventyr då! Det börjar bli en vana att plocka ut semester då.

Tack alla (om det är någon) som har orkat läsa sig igenom - Hoppas det inspirerar någon iaf :)

Hur den slutgiltiga resrutten blev?


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

/Tonton
 

Mr Basic

Medlem
Tack själv @Tonton vilken otroligt bra och välkommen rapport!
Besökte själv Sydamerika i nov 2019 för första gången och blev positivt överraskad. Din rapport väckte många positiva minnen till liv (om en svunnen rese-tid). :)
 

marbe166

Medlem
Grym rapport!

Dock ett par småmissar, Tallinn stavas med två n, du var inkonsekvent.

En sen kväll i mars 2020 så hittade @jerixon en grym deal för en svit på Conrad Cartagena. Direkt tänkte han på Valpen och några whatsappmeddelanden senare så hade vi bokat in 5 nätter i december tillsammans. Sagt och gjort - en vecka i Cartagena skulle planeras.

Jag hade fått blodad tant för kontinenten efter att jag på annandag jul 2019 spontantbokat en nyårsresa, med avgång samma dag som bokning, till Buenos Aires, Bogota och Sao Paulo. Detta skulle vara att ypperligt tillfälle att se mer, så jag började därför planera för att spendera nästan hela december på resande fot i Sydamerika.


Antar att det menas 2019 och 2018 och inte 2020 och 2019.

Flight 13
Flight: LH2414
Departure: MUC
Arrival: ARN
Flight time: 1h115m
Aircraft: B737-800

Definitivt inte en B737-800, Lufthansa har inga sådana. Du snubblade på tangenterna på flygtiden också. Tog mig friheten att kolla upp FR24 och på julafton flögs LH2414 av en A320, D-AIUV, med en flygtid på 1h51m.
 
  • Gilla
Reactions: JNH
Toppen