Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

mha321

Medlem
1.) Det beror på vem som utför själva flygningen. Är det SAS som biljetterat och även utför flygningen på ex. Arlanda - Fankfurt så får du 1500 poäng för den flighten men antar att det är Lufthansa som trafikerar Frankfurt - Budapest och då beror det på vad bokingsklassen mappas till. I Lufthansa Business har du klasser P, Z och J och kan således få 750, 1250 eller 2000 poäng beroende på vilken bokningsklass du får.

SAS plus mappas inte nödvändigtvis till business på Lufthansa. Det is lika gärna vara en ekonomiklass om den ligger på code share. Särskilt som J är en av de billigare plus klasserna (vill jag minnas).
 

raffe

Medlem
1. OK, jag som trodde jag varit duktig och givit all info :oops: Detta är min bokning:

09:05 (2h 20m) Stockholm ARN Avgång Terminal 5
SK635 | Flygplan Airbus A320-100/200Trafikeras av Scandinavian Airlines Bokningsklass J SAS Plus Pro
11:25 Frankfurt FRA

12:20 (1h 30m) Frankfurt FRA Avgång Terminal 1
SK3556 | Flygplan Airbus A320neoTrafikeras av Lufthansa Bokningsklass J
13:50 Budapest BUD

14:45 (1h 45m) Budapest BUD Avgång Terminal 2A
SK3557 | Flygplan Airbus A320neoTrafikeras av Lufthansa Bokningsklass J
16:30 Frankfurt FRA

17:30 (2h 10m) Frankfurt FRA Avgång Terminal 1
SK638 | Flygplan Airbus A320-100/200Trafikeras av Scandinavian Airlines Bokningsklass J SAS Plus Pro
19:40 Stockholm ARN


- 2 st SAS Plus Bokningsklass J
Enligt https://www.sas.se/eurobonus/poangtabeller/ kollar under rubrik "Område" > "Andra länder i Europa", sedan under rubrik "SAS Plus" > "1 500 (J, Y, S, B, P, A)".
Ger 2 x 1500 poäng = tot 3000

- 2 st Lufthansa Bokningsklass J
Från Tjäna in EuroBonus-poäng | SAS hittar jag EuroBonus-partner – Lufthansa | SAS Kollar under rubrik "Rutter över europeiska gränser" och hittar "C, D, J (2 000)"
Ger 2 x 2000 poäng = tot 4000

Totalt 7000 poäng. Verkar det mer rätt?
 
Last edited:

mha321

Medlem
Nej, det är inte Lufthansa klass J. Hade flyget haft en LH kod hade det varit rätt.

Nu är det tyvärr ett SK flight nummer, och därmed har det en helt annan bokningsklass hos Lufthansa. Code share is evil.

Kan du välja plats på Lufthansa flyget? Isåfall borde du åtminstone kunna se om du hamnar i business eller ekonomi.
 

raffe

Medlem
Alltså, detta var svårare än vad jag trodde :eek:
Ja, kan välja sittplats och vi har även 2 incheckade väskor var. Dit sitter vi på 3A, 3F, 3D och hem 2A, 2B, 2C. Enligt Airbus A320neo ser det ut som business.Så då kanske 7000 poäng ovan kan stämma?
 

mha321

Medlem
Alltså, detta var svårare än vad jag trodde :eek:
Ja, kan välja sittplats och vi har även 2 incheckade väskor var. Dit sitter vi på 3A, 3F, 3D och hem 2A, 2B, 2C. Enligt Airbus A320neo ser det ut som business.Så då kanske 7000 poäng ovan kan stämma?

Det faktum att du kan välja A,B,C tyder på att det är economy. Lufthansa business inom Europa blockar mittsäte så du kan inte välja B. Exakt hur många rader som är business kan variera och även ändras dynwmiskt, men mittsäte är blockat.
 

raffe

Medlem
Det faktum att du kan välja A,B,C tyder på att det är economy. Lufthansa business inom Europa blockar mittsäte så du kan inte välja B. Exakt hur många rader som är business kan variera och även ändras dynwmiskt, men mittsäte är blockat.
Ledsen, skrev fel. A,B,C var SAS, Lufthansa är dit 3A, 3F, 3D och hem 3A, 3F, 3D. Klickar jag på "Ändra sittplats", kan man inte välja mittenplatsen på flygen mellan BUD och FRA.
 

mha321

Medlem
Ledsen, skrev fel. A,B,C var SAS, Lufthansa är dit 3A, 3F, 3D och hem 3A, 3F, 3D. Klickar jag på "Ändra sittplats", kan man inte välja mittenplatsen på flygen mellan BUD och FRA.
Då låter det mer som business. Då får du 750, 1250 eller 2000 beroende på hur det mappar. Min gissning är att det åtminstone inte blir 2000 eftersom biljetten inte är flex, men det går inte att säga mer än så.
 

Senator

Moderator
Ledsen, skrev fel. A,B,C var SAS, Lufthansa är dit 3A, 3F, 3D och hem 3A, 3F, 3D. Klickar jag på "Ändra sittplats", kan man inte välja mittenplatsen på flygen mellan BUD och FRA.

Då låter det mer som business. Då får du 750, 1250 eller 2000 beroende på hur det mappar. Min gissning är att det åtminstone inte blir 2000 eftersom biljetten inte är flex, men det går inte att säga mer än så.

J-klass med SAS som utförs av Lufthansa kommer högst sannolikt att mappas till Z-klass på Lufthansa. Det innebär 1.250 Eurobonuspoäng

Alternate Airline (LUFTHANSA (LH))
>$LB4/LH
004 STOBUD 26APR20 SK SEK 1154 JHSOSMA STAY---/-- BK-J
FARE CLS EXPLANATION BOOK CODES
-------- ---------------------- ----------
JHSOSMA HIGH SEASON BUSINESS RESTRICTED FARES J
JHSOSMA APPLIES FOR ONE WAY FARES
JHSOSMA FOR ADULT

BOOKING CODE EXCEPTIONS FOR CARRIER: LH
IF VIA ** ALL CARRIERS EXCEPT LH
VIA LH NO BOOKING CODE DATA EXISTS FLTS
4000-9799
IF VIA SK J- FARES
VIA LH Z REQUIRED WHEN OFFERED
IF VIA SK ALL BUSINESS
VIA LH Z REQUIRED WHEN OFFERED
IF VIA SK ALL BUSINESS
VIA LH G REQUIRED WHEN OFFERED ON EACH
INTERCONTINENTAL SECTOR
IF VIA SK ALL BUSINESS
VIA LH Y REQUIRED
IF VIA ** ALL CARRIERS EXCEPT LH ALL
BUSINESS
VIA LH Z REQUIRED WHEN OFFERED
IF VIA ** ALL CARRIERS EXCEPT LH ALL
BUSINESS
VIA LH NO BOOKING CODE DATA EXISTS

OT: väldigt bra priser ARN-BUD med SAS i Business. Jag bokade andra vägen i februari i D-klass..
 

John Rambo

Medlem
Jag har de senast dagarna gjort några sökningar på en tilltänkt resa med SAS Cph-Finland. Jag kan som vanligt välja att betala med poäng eller med SEK. Tidigare när jag sökte flyg (senast förra veckan..) kunde jag se hur många EB poäng jag skulle tjäna in i bokningsmenyn, under de olika biljett alternativen - nu kan jag inte det längre. Någon som vet varför (gör jag något fel/annorlunda) eller har SAS ändrat detta?!
 

Tomas E

Medlem
Jag har de senast dagarna gjort några sökningar på en tilltänkt resa med SAS Cph-Finland. Jag kan som vanligt välja att betala med poäng eller med SEK. Tidigare när jag sökte flyg (senast förra veckan..) kunde jag se hur många EB poäng jag skulle tjäna in i bokningsmenyn, under de olika biljett alternativen - nu kan jag inte det längre. Någon som vet varför (gör jag något fel/annorlunda) eller har SAS ändrat detta?!
Jag vet inte om du gör något fel, men jag har också noterat samma sak när jag nyligen bokade en resa till de sydliga provinserna respektive "slösökte" på eventuella ytterligare SAS-utflykter i augusti-september ifall några av våra kära grannländer skulle börja gilla oss bättre. Min minnesbild är att poängen tidigare alltid visades för rena SAS-flyg, men inte för codeshare. Nu ser jag inga poäng alls. Vi får väl hoppas att det bara är tillfälligt webbplats-strul. SAS har förhoppningsvis satt alla sina "best and brightest" på att istället hantera återbetalningarna. :rolleyes:
 
Toppen