Senaste nytt

Alitalia nära konkurs?

Homer

Medlem
"Många flygplan som ska säljas, med majoriteten A320 och A319" står det så jag tolkar det som att de skall avyttras

Här hänger jag inte med riktigt vad du menar med, "säljer leasingavtal"?
Blir intressant här kommer man att få lära sig något nytt



I artikeln i ch-aviation står det

The ch-aviation fleets advanced module shows that the carrier currently has a fleet of 113 aircraft, meaning that around 75% of its aircraft would be let go.

öppna ett gratis provkonto på den sidan så kanske du får exakt information ch-aviation fleets advanced – ch-aviation PRO & modules
 

igelkotten

Medlem
"Många flygplan som ska säljas, med majoriteten A320 och A319" står det så jag tolkar det som att de skall avyttras

Här hänger jag inte med riktigt vad du menar med, "säljer leasingavtal"?
Blir intressant här kommer man att få lära sig något nytt

Precis som Palazzi skriver sa laste jag orginalartikeln, och "salja" kan mycket val betyda overlatelse av leasingavtal. Kanske lite OT, men.... Sa om Alitalia leasar en 787, med 6 ar kvar pa avtalet (ursprungligen 12), sa kan avtalet kosta Alitalia lat saga 100 kronor per ar, totalt 600 kr over 6 ar. Ett annat bolag kan da vara intresserad av att trada in och ta over avtalet, och priset och vem som betalar priset beror pa marknadsutsikterna. Det andra bolaget kanske bara kan valja mellan att antingen inga leasingavtal om 12 ar av en 787, eller att kopa planet, i bada fallen behover planet ofta bestallas fran tillverkaren. Da kan de mycket val vara intresserade av att ta over leasingavtalet for att snabbt fa in ett plan, och kan vara villiga att betala lite for det. Alternativt kan Alitalia vara sa desperate att "clear the books" att de kan overlata avtalet gratis, eller i undantagsfall kanske till o med betala det andra bolaget.

Pa min byra sa sysselsatter vi ca 200 advokater med flygplansfinansiering i ca 15 jurisdiktioner. Mycket som kommer handa nu efter covid vad galler hur plan finansieras och overlats.
 

011430121

Medlem
Precis som Palazzi skriver sa laste jag orginalartikeln, och "salja" kan mycket val betyda overlatelse av leasingavtal. Kanske lite OT, men.... Sa om Alitalia leasar en 787, med 6 ar kvar pa avtalet (ursprungligen 12), sa kan avtalet kosta Alitalia lat saga 100 kronor per ar, totalt 600 kr over 6 ar. Ett annat bolag kan da vara intresserad av att trada in och ta over avtalet, och priset och vem som betalar priset beror pa marknadsutsikterna. Det andra bolaget kanske bara kan valja mellan att antingen inga leasingavtal om 12 ar av en 787, eller att kopa planet, i bada fallen behover planet ofta bestallas fran tillverkaren. Da kan de mycket val vara intresserade av att ta over leasingavtalet for att snabbt fa in ett plan, och kan vara villiga att betala lite for det. Alternativt kan Alitalia vara sa desperate att "clear the books" att de kan overlata avtalet gratis, eller i undantagsfall kanske till o med betala det andra bolaget.

Pa min byra sa sysselsatter vi ca 200 advokater med flygplansfinansiering i ca 15 jurisdiktioner. Mycket som kommer handa nu efter covid vad galler hur plan finansieras och overlats.
Ovanstående var inga nyheter för mig, för utom information om din arbetsplats
Jag vill inte gå vidare i diskussionen så att det blir ännu mer OT i tråden.
 

Homer

Medlem
Om någon tycker sig ha hört historien tidigare

SEPTEMBER 27, 2008
UPDATE 2-Alitalia eyes relaunch in weeks after union deal - Reuters
Alitalia AZPIa.MI aims to be reborn as a slimmed down airline in just weeks, a government official said on Saturday, after once-reluctant pilots’ unions agreed to a rescue plan by a group of Italian investors.
Under the rescue plan, CAI would snap up the most profitable pieces of Alitalia and relaunch with a fresh cash injection.
 

Homer

Medlem
Tja


“The new Alitalia will start with a fleet of more than 90 aircraft compared with its current 113 airplanes,” Patuanelli said, denying reports the fleet could be cut to 30 planes.

Speaking before a parliamentary committee for transport, the minister said the government would create a new company at the beginning of June that would take 100% of the airline.
Rome to take full control of Alitalia in June: minister - Reuters
 

Palazzi

Medlem
Köpa några nya plan kanske? Får se om det blir så i slutändan.


Huh: Alitalia May Buy 787s In Order To Simplify Fleet | One Mile at a Time

Kommer säkert hända när/om situationen återgår till nära den nivå som rådde innan krisen (gällande resandeunderlaget alltså).

I denna kris är det än mindre troligt att man låter Alitalia falla, och regeringen öser pengar in i infrastrukturprojekt. Grönt ljus för både Frankrike-tunnel, nya höghastighetsbanor mm.

I dagarna har det hintats om att det blir tunnel till Sicilien, något som var otänkbart för sex månader sedan. 160.000 jobb räknar man med att projektet skulle bidra med.
Galet utmanande projekt som enkom någon diktator, och Berlusconi (som kanske inte var långt ifrån) velat satsa på.

Gällande planen så verkar det som om dotterbolaget Cityliner köper A220 i olika konfigurationer.

A220 + B787 skulle spara med än 2,2 miljarder/år i bränslekostnader. Antar att man har andra reformer i åtanke också...
Man snittade ungefär -4 miljarder/år innan, så kan man hålla volymerna uppe så närmar man sig möjligen break even i den bästa av världar.
 
Toppen