Senaste nytt

Apple Pay

hallgren

Medlem
Fler och fler tar dock Amex och applepay, iaf här i Stockholm. Jag måste säga att jag blev imponerad av att lokala idrottsklubbens kiosk för barnen i området accepterade Amex genom min Applewatch. Det blev en extra god korv med bröd. :)

izettle-terminal? De har ju funkat med amex/applepay så länge amex/applepay funkat i sverige.
 

lucasd

Medlem
Snart är det dags för Swedbank att införa Apple Pay. Härligt att ännu en storbank inför tjänsten. Jag undrar hur lång tid det tar innan Handelsbanken och SEB gör samma sak? Speciellt den sista av dem så man kan använda sitt SAS EuroBonus Mastercard direkt utan Revolut eller liknande lösningar.

Swedbank Sverige on Twitter: "Snart lanserar vi Apple Pay. Håll utkik! #applepay Läs mer om Apple Pay på https://t.co/DDN5wpOv3Z… "

Snyggt av Swedbank att faktiskt komma med något sånt! Spontant tror jag att SEB blir nästa av storbankerna. Handelsbanken känns ganska stela.

Hade dock trott att SEB skulle varit snabbare, de känns ändå ganska moderna.

Har påbörjat ett byte av bank från SEB till Danske nu, men jag upplever SEB som en bättre bank helt spontant. Så kommer nog att enbart flytta över vardagsekonomin till Danske och sen flytta tillbaka den så fort SEB är igång med Apple Pay.
 
Last edited:

Fidde

Medlem
Kan säga att Apple Pay i Japan (specifikt Tokyo) är otroligt användbart tack vare stöd för Suica. Går att fylla på med kort, även Amex funkar, sen funkar det för kollektivtrafiken, taxi, varuautomater, butiker, restauranger och massa andra ställen. Löjligt snabbt att betala och skönt att slippa få massa mynt. ”No cards accepted”, inga problem, bara fram med telefonen och säg Suica så får man ett leende och sina poäng ändå.

Funkar självklart inte överallt där kontanter vanligtvis bara accepteras så kontanter behövs fortfarande men skulle säga att det ändå är ca 80% acceptans vid ”endast kontant”, tillräckligt för att klara sig på uttagsgräns från Curve och/eller Revolut eftersom man bara behöver 20% jämfört med om man bara kör kort och kontant.

Det går dock enbart att få ut pengarna man sätter in till Japanskt bankkonto så fyll inte på till max innan ni ska åka hem. För att komma igång laddar man ner SuicaEng i App Store och skapar ett kort och fyller på.
 

Hachans

Medlem
Kan säga att Apple Pay i Japan (specifikt Tokyo) är otroligt användbart tack vare stöd för Suica. Går att fylla på med kort, även Amex funkar, sen funkar det för kollektivtrafiken, taxi, varuautomater, butiker, restauranger och massa andra ställen. Löjligt snabbt att betala och skönt att slippa få massa mynt. ”No cards accepted”, inga problem, bara fram med telefonen och säg Suica så får man ett leende och sina poäng ändå.

Funkar självklart inte överallt där kontanter vanligtvis bara accepteras så kontanter behövs fortfarande men skulle säga att det ändå är ca 80% acceptans vid ”endast kontant”, tillräckligt för att klara sig på uttagsgräns från Curve och/eller Revolut eftersom man bara behöver 20% jämfört med om man bara kör kort och kontant.

Det går dock enbart att få ut pengarna man sätter in till Japanskt bankkonto så fyll inte på till max innan ni ska åka hem. För att komma igång laddar man ner SuicaEng i App Store och skapar ett kort och fyller på.

Du behöver inte ens ladda ner en app. Öppnar du kartappen och söker en kollektivtrafikresa så kommer telefonen fråga dig om du vill skapa ett Suicakort. Missar du den prompten kan du bara gå in i Wallet och lägga till. Alternativet aktiveras automatiskt när du är i Japan.

Dessutom så använder Suica sig av Apples krets som fungerar även om mobilen är död. Otroligt användbart.

Dock håller jag inte med dig riktigt i acceptansen av kortet. Min erfarenhet var mer att om de tar kort så tar de alla kort, men tar de inte kort så tar de inte Suica heller. Men det varierar säkert beroende på område och ställe. Och min erfarenhet av Tokyo är begränsad till tio dagar.
 

igelkotten

Medlem
Londons tunnelbana har blivit annu battre sedan igar! Nu behover man inte ens verifiera med tummen eller ansiktet nar man ska passera sparren - bara att lagga telefon/klocka pa lasaren och passera. Kravs att man staller in vilket kort man vill anvanda for "Express Transit" i installningarna for Wallet/Apple Pay i telefonen.

Jamforelse med Stockholm och SL nar jag anvander appen for att kopa biljetter de fa ganger jag ar dar... behover uppge CVC-nummer och anvanda bank-id for varje kop av biljett, och sedan ha biljetten uppe for att avlasas i sparren. Suck!
 
Toppen