Senaste nytt

Skimming - har ni råkat ut för det?

Robert flysas

Moderator
Jag har råkat ut för skimming 2 ggr. Ena gången mitt Swedbank kort, andra gången SEB SAS kort. Båda ggr var det internetköp i Ryssland. Pengarna kom tillbaka efter nån dag när jag hade sett att något var fel. Var 12 skyddade belopp ena gången, andra gången ATM på 6000 i Ryssland, hur kan det ske ? Swedbank krävde massa pappersjobb och fick återbetalning efter 4 veckor. SEB SAS kort snabbare, några dagar tog det.
 

Ampersand

Ny medlem
Handlade på ICA i Liljeholmen. När jag står och plockar ner varor i kassen ringer de från SEB.

- Hej, du är väl inte i Lima, Peru?

- Nej, jag är på ICA i Liljeholmen.

- Misstänkte det, då har du heller inte köpt några klockor för en stund sedan. I Peru?

- Nej, inte alls, vad har hänt?

- Det har gjorts en del transaktioner men vi tar hand om det. Ha en fortsatt trevlig kväll.

Slutade med att det inte fanns så mycket pengar på kontot, men de kom tillbaka efter några dagar och så fick jag hem någon blankett att skriva under. Hyfsat smidigt ändå :)
 
Man kan ju delvis skydda sig (tillkalla polis, samla bevis genom att ta foton på maskinen och personerna, envarsgripande om man är stark, etc) om man får en omedelbar bekräftelse på det dragna beloppet. Med Curve, Revolut och P.F.C. får man en push-notis i appen för varje köp där beloppet framgår, men det krävs ju att man har internetuppkoppling. På de korten som ges ut av Resurs Bank får man ett SMS efter varje köp över 500 (tror jag...) SEK, men det krävs ju att man är registrerad i landets mobilnätverk och då är det säkert dyrt att ta emot SMS. Sen när det gäller taxi generellt så tycker jag man ska undvika det som pesten (https://www.businessclass.se/forum/threads/Åka-taxi-utan-problem.95539/), men jag vet att taxi är mer eller mindre nödvändigt i vissa situationer.

Detta undgår bovarna om de sparar PIN och gör transaktionen först när man lämnat dem.
 

nissefalk

Medlem
Jag har råkat ut för en skum grej, skulle i Santiago Chile betala för en taxi resa från flygplatsen till hotellet, pris 24,000 Chile Peso, ca 300kr, föraren hade inte kort läsaren själv så vi måste åka och träffa hans chef som har kort läsaren, sagt och gjort chefen träffas vid en rastplats, han slår in summan korrekt och visar mig detta, dvs 24,000 CLP, första kortet jag provar är mitt Amerikanska AMX kort, declined står det, ok provar istället med mitt svenska SAS Eurobonus Mastercard, samma visa här dvs rätt summa i displayen men kortet går inte igenom, jag hade lite cash så vi åkte vidare och jag betalade cash.

När jag kommer till hotellet och får wifi koppling så har jag email från AMX om en fraud som stoppats, summan ifråga är nu 1,500,000 CLP uppemot 20,000SEK, loggar snabbt in på SAS MC appen och mycket riktigt där ligger en transaktion på 990,000 CLP, det blev ca 14,400 SEK

Trist som tusan,

Polisanmälan gjort i Chile och med Svenska polisen som naturligtvis av förståliga själ läggs ner, jag rapportera en dispute till SEB kort och nu har man kommit tillbaka och säger man kan inte ersätta mig utan jag måste betala, om inte nöjd med beslut anmäl till ARN.

SEB säger att man kan se att mitt kort lästs och jag använt min PIN vilket ju är rätt och jag har också sagt att så är fallet i min anmälan men att det är beloppet som är fel.
Jag har inget kvitto på taxi resan som sedan betalades kontant och SEB säger att utan bevis på vad det skulle kostat kan man inte ersätta.

Har någon råkat ut för något liknande ?

Jag har skickat emailen jag fick från AMX att de stoppa ett fraud försök till SEB som en sista utväg, annars antar jag att det bara är att betala...trist men sant.

Så där ja, nu efter att ha skickat in emailet från AMX och ett kvitto på taxi resa för returen till flygplatsen så har man betalat tillbaka beloppet till mig och säger att man begär en reklamation från försäljnings stället.

Quote från SEBs email

Det kan också vara så att inköpsstället anser att ett reklamerat köp är korrekt, i så fall måste inköpsstället styrka varför de inte godkänner reklamationen.

Dom säger att inköpsstället då har 45 dagar på sig att bevisa varför den anser att köpet är korrekt, skall bli intressant att se om inköpsstället återkommer och isåfall med vad.

Det där med att träffa chefen på vägen för min maskin inte fungerar var ju inte så smart, naturligtvis skulle jag vetat bättre, men, anledningen till att jag först inte tänkte så mycket på det var att vi kom från Sao Paulo och där hade alla taxi billar samma lösning med en lös kort läsare, inte bara taxi utan jag använde samma typ av kort läsare för köp av mat och öl på en marknad och såg att massor med små försäljare på en gatumarknad alla hade samma typ av kort läsare.

Men som sagt nu blir det cash i framtiden i skumma länder.....
 

nissefalk

Medlem
Dom säger att inköpsstället då har 45 dagar på sig att bevisa varför den anser att köpet är korrekt, skall bli intressant att se om inköpsstället återkommer och isåfall med vad.

Nu har det gått 4 månader och jag har inte hört något från SEB så har lagt det här bakom mig nu med en ny erfarenhet om kortbedrägeri i bagaget, skönt att det gick bra denna gången, men att det gick bra var mest tack vare AMX USA som skickade mig ett email om fraud attempt som jag sedan skickade vidare till SEB, utan det vete tusan om det gett med sig.
 

nissefalk

Medlem
Förresten @nissefalk, betyder detta att du fick taxiresan gratis? Hur gick det med poängintjäningen på kortet, fick du behålla den?

Transaktionen visades som denied i terminalen jag använde och det var ju den som var riggad till att visa denied trots att ett alldeles för stort belopp än det jag skulle betala hade gått igenom så betalade taxin med den lilla mängd cash vi hade , så nej ingen gratis resa...

Poäng blev det inte heller förstås då SEB betalade tillbaka beloppet som en credit på samma belopp som debit av felaktigt belopp och detta skedde innan den månadens faktura genererats.
 

bvs

Medlem
Tråkigt att behöva väcka liv i den här tråden men jag blev drabbad i dag.

Fick två SMS från Amex där de skrev att de misstänkte bedräglig aktivitet på mitt konto och att jag ska ringa dem, damp också ned två mail med samma budskap + den misstänkta aktiviteten som var 1000+ på Bolt (Taxibolaget) och sista siffrorna på kortet det gällde.

Loggade in på mitt konto på Amex site och även där dök det upp en banner om att jag skulle kontakta dem. Ingen transaktion eller reservation syntes.

Ringde upp dem och fick bekräfta att det inte var jag som gjort transaktionen. De spärrade kortet direkt och beställde ett nytt. Inget strul och inga konstigheter, precis som det ska vara.
 
Toppen