Senaste nytt

Skimming - har ni råkat ut för det?

Tonton

Medlem
Jag kom på en grej till (jag kan inte redigera mitt tidigare inlägg, jag får ett felmeddelande), Revolut och P.F.C. ger skydd mot sånt här eftersom de är pre-paid och det går således bara att dra så mycket pengar som man har satt in.

Där säger du något. En ganska bra anledning att toppa upp mitt Revolut på utlandssemestrarna, snarare än att använda mitt SAS EB MC istället.
 

Jönsson

Medlem
Ett liten grej man kan göra om man misstänker att det är en falsk handhållen terminal är att slå in fel pinkod en gång. Får man inget ”fel pin”-meddelande så är terminalen en skimminglåda.
När det kommer till större och fasta terminaler så har det blivit vanligt att bedragarna använder bluetooth för att hämta data från skimmingutrustningen. Testa genom att slå på bluetooth på din telefon och se efter om det finns någon skum enhet på listan över tillgängliga enheter. Eftersom räckvidden är begränsad är det lätt att utesluta normala enheter.
 

Delayed

Medlem
Ett liten grej man kan göra om man misstänker att det är en falsk handhållen terminal är att slå in fel pinkod en gång.
Vilket bra tips i all sin enkelhet! Vad gäller med Amex? Är det tre "pinfel" i rad som gäller innan kortet "spärras". Och spärras kortet eller är det pinkoden som spärras och signaturköp fortsätter att fungera? Någon som vet och kan förklara?
 

Jönsson

Medlem
Vilket bra tips i all sin enkelhet! Vad gäller med Amex? Är det tre "pinfel" i rad som gäller innan kortet "spärras". Och spärras kortet eller är det pinkoden som spärras och signaturköp fortsätter att fungera? Någon som vet och kan förklara?
Kortet låses efter tre felaktiga försök. Kontot är fortfarande aktivt. Du ska kunna logga in på amex.com och aktivera upplåsning av kortet (ej bekräftat). Sedan får du gå till en atm och slå korrekt kod för att återaktivera kortet.
 

Delayed

Medlem
Kortet låses efter tre felaktiga försök.
Visst är det tre fel i rad som krävs? Alltså att "felräknaren" nollställs när man anger rätt kod?

Du ska kunna logga in på amex.com och aktivera upplåsning av kortet (ej bekräftat). Sedan får du gå till en atm och slå korrekt kod för att återaktivera kortet.
Nyfiken på om någon kan bekräfta att detta fungerar som beskrivet.
 

Hachans

Medlem
Ett liten grej man kan göra om man misstänker att det är en falsk handhållen terminal är att slå in fel pinkod en gång. Får man inget ”fel pin”-meddelande så är terminalen en skimminglåda.
När det kommer till större och fasta terminaler så har det blivit vanligt att bedragarna använder bluetooth för att hämta data från skimmingutrustningen. Testa genom att slå på bluetooth på din telefon och se efter om det finns någon skum enhet på listan över tillgängliga enheter. Eftersom räckvidden är begränsad är det lätt att utesluta normala enheter.

För kännedom syns inte bluetooth om inte enheten är inställd på det (tex vid parning). En semikompetent tjuv gör inte det misstaget.
 

FrontX

Medlem
Jag råkade ut för skimming för bara någon månad sen. Det konstiga är att både mitt VISA Credit och Amex P blev skimmade nästan samtidigt, med någon veckas mellanrum. Ingen aning om hur det gått till dock.
Med mitt Amex P försökte någon köpa en flygbiljett på norweigan.se, men där satte Amex stopp innan transaktionen gått igenom eftersom namnet inte matchade. Mest förvånand över hur man lyckats klura ut Amexs fyra siffror. Så det kändes tryggt med Amex gällande den biten. Behövde inte ens fylla i några papper eller dyl. VISA däremot släppte igenom flertalet transaktioner från Google Play innan man skickade ett sms om att man misstänkte obehöriga köp med mitt kort. Så där behövdes både polisanmälan och reklamation
 
Toppen