Senaste nytt

Amex försäkringsvillkor

micke99

Medlem
Ok. Där ser man. Pratade prcis med mor. Jaha hon hade glömt säga up det för 3 mån sedan när hon fick mitt guld kort. Så hon hade tänkt göra det nu idagaran.

Så hur skall man göra tycker ni. Resan är i sep månad och onödigt gå betala för ett kort.när hon ej andvänder det.

Vågar hon endå säga up det. Eller kan man byta mot ett sas amex kostnadafritt eller hur funkar det? Om man byter kort är det då upsägning av platinum sen nytecknande av sas amex?
 
Det bör som sagt vara möjligt att reklamera ett köp även om kortet är uppsagt. Men det blir säkert bra mycket mer besvär då Amex inte lär vara lika pigga på det...

Normalt sett skulle jag säga att man bör ha kvar kortet tills alla resor man betalat med det är avklarade, men man får så klart göra en rimlighetsbedömning. De flesta Norwegian-biljetter kostar trots allt mindre än 8 Platinum-månadsavgifter.
 

micke99

Medlem
Det bör som sagt vara möjligt att reklamera ett köp även om kortet är uppsagt. Men det blir säkert bra mycket mer besvär då Amex inte lär vara lika pigga på det...

Normalt sett skulle jag säga att man bör ha kvar kortet tills alla resor man betalat med det är avklarade, men man får så klart göra en rimlighetsbedömning. De flesta Norwegian-biljetter kostar trots allt mindre än 8 Platinum-månadsavgifter.

Ja de är sant. De var iofs 4 biljetter men endå inte mer än 9k. Så tja är väl inte lönt att klydda bara chansa. Mor bjöd ju mig och min fru också på resan. Man får ju vad man betalar för som sagt... o_O
 

Doctor-X

Medlem
Lånar tråden lite ang. en fråga:

Sitter just nu fast i Gdansk då planet till CPH har gått sönder. Kommer missa min connection till GOT. Hoppas såklart att bli ombokad till den senare flighten ikväll kl 21.00, men kommer då vara försenad över 4h till slutdestinationen. Jag har en bra bit att köra hem (ca 4h).
Resan är bokad med AmEx Elite och som jag förstår det så vid mer än 4h försening utgår 2000kr. Skulle man då kunna boka ett hotell i Jönköping (vilket är påvägen hem för att jag inte orkar köra hela sträckan) som täcks reseförsäkring pga förseningen?
 

pedantic

Medlem
Ringde ett samtal till Amex om specifikt hyrbildförsäkringen idag. Har hus i Spanien och åker regelbundet ner med Norwegian för ca 1000kr tur/retur vilket betalas med SAS Mastercard. I mitt fall vill jag boka en hyrbil och då omfattas av Platinum hyrbilsförsäkring. Tydliga besked, 75% av resan gäller och innebär att bilen måste landa på drygt 3000kr debiterat mot Platinum för att hyrbildförsäkringen skall gälla.

Hyrbilsförsäkringen är en annan historia där jag fått tydlig info att att bilen skall betalas med Platinum-kortet. Har endast en gång stött på en mindre firma som inte accepterat Amex vilket dock inte spelade någon roll då fullförsäkring ingick i priset. Skall försäkringen gälla får man väl helt enkelt hålla sig till mer namnkunniga bolag i branschen (Avis, Hertz etc.)

Är i en liknande situation som @ESGP och har en Norwegian resor fram till våren 2020 redan bokade med Norwegian Rewards.

Har jag förstått det rätt att hyrbilsförsäkringen ändå gäller om man betalar bilhyran med minst 75% eller är grundkravet fortfarande att man måste ha betalat minst 75% av "resan" initialt?
 

ESGP

Medlem
@pedantic Ställningstagande kring flyg som köpts med poäng har varit uppe för diskussion här tidigare och jag vet faktiskt inte vad som gäller. Den informationen jag fått gällande min situation där vi har semesterboende i spanien är att kortets försäkring gäller även om man inte har utgifter för boende men kan styrka andra utgifter som är förenliga med resan. I mitt fall har jag bestämt mig för att jag alltid köper flygbiljetter och hyrbil på amex Platinum numera och på detta sätt kan jag påvisa att resan betalts till den grad jag kan med Amex. I ditt fall skulle jag betalt hyrbil och boende med kortet och dubbelkollat med försäkringsavdelningen gällande betalningen med poäng. Glöm inte att tjata dig till en bekräftelse via mail....
 

Gus

Medlem
Lånar tråden lite ang. en fråga:

Sitter just nu fast i Gdansk då planet till CPH har gått sönder. Kommer missa min connection till GOT. Hoppas såklart att bli ombokad till den senare flighten ikväll kl 21.00, men kommer då vara försenad över 4h till slutdestinationen. Jag har en bra bit att köra hem (ca 4h).
Resan är bokad med AmEx Elite och som jag förstår det så vid mer än 4h försening utgår 2000kr. Skulle man då kunna boka ett hotell i Jönköping (vilket är påvägen hem för att jag inte orkar köra hela sträckan) som täcks reseförsäkring pga förseningen?
Jag tror inte att amex tillåter att du utnyttjar dina 2000 kr efter att du har landat i Sverige. Från villkoren.
"Försäkrad ersätts med upp till 2 000 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi under tiden
mellan den ursprungliga avgångstiden enligt bokning/biljett och den faktiska avgångstiden i följande fall:"
Jag tolkar det som att du skulle kunnat ta in på ett hotellrum på flygplatsen i Gdansk i några timmar om du velat men inte efter den faktiska avgångstiden. Det är pga detta jag inte gillar amex ersättningar vid försening. Jag tar hellre ett schablonbelopp in på bankkontot som vissa kreditkort ger. När man är försenad på en flygplats så har jag oftast en lounge stt hänga i, plus stt flygbolaget är skyldiga att erbjuda kost och logi.
 
Pratade precis med AXA-försäkring (AMEX försäkringsgivare) som säger att betalar jag flygresan med Eurobonuspoäng så räknar dom Eurobonuspoängen till i princip värde/kostnad noll kronor, så betalar jag resten av resan med Platinum, hotell och bil till 75%, så kommer jag i åtnjutande av Platinumförsäkringen. Så nu kan jag lugnt ha kvar mitt SAS/AMEX-kort.
 

erikswe

Medlem
Jag och min far bokade i höstas en EB-poängresa med Amex 2-4-1(som gick ut 31dec 2018) och betalade skatter och avgifter med American Express Premium. Då min far nu tyvärr insjuknat behöver jag troligtvis avbeställa resan.

Poängen får man tillbaka, men vad händer med vouchern?
Sjukdom brukar vara giltigt skäl att få tillbaka all "valuta" som använts vid betalning, i detta fall pengar, EB-poäng och voucher). Är det så även här?
 

Tonton

Medlem
Jag och min far bokade i höstas en EB-poängresa med Amex 2-4-1(som gick ut 31dec 2018) och betalade skatter och avgifter med American Express Premium. Då min far nu tyvärr insjuknat behöver jag troligtvis avbeställa resan.

Poängen får man tillbaka, men vad händer med vouchern?
Sjukdom brukar vara giltigt skäl att få tillbaka all "valuta" som använts vid betalning, i detta fall pengar, EB-poäng och voucher). Är det så även här?

Allt utom vouchern går tillbaka till dig (förutsatt att ingen av poängen har gått ut?)
 
Toppen