Senaste nytt

Regler/Åtaganden vid felaktiga prissättningar (Error fares)

Tonton

Medlem
I mars så bokade jag en Error fare på ett kedjehotell i Sydostasien för 3 nätter i mitten av december.

Snabb prisöversikt på de olika rummen för 3 nätter:
28m2 Billigaste standardrum - 4100kr (samma datum som jag ska besöka hotellet)
150m2 Superior Deluxe Suite - 12500 (kollat helgen innan eftersom jag redan bokat detta rum)

Jag bokade:
150m2 Superior Deluxe Suite för 3100kr

Så ja, en error fare är det ju utan tvekan, speciellt eftersom det börjar bli högsäsong.

Ingenting har hänt med bokningen sedan den skapades i mars och den har såldes legat orörd i 5 månader.

Nu undrar lite om vad jag kan förvänta mig, samt vad hotellet har för åtaganden när jag anländer till destinationen i December? Kan de neka mig att bo där på den raten?
Har tidigare rest på error fares, men aldrig bott på error fares - så all input uppskattas :)
 
I mars så bokade jag en Error fare på ett kedjehotell i Sydostasien för 3 nätter i mitten av december.

Snabb prisöversikt på de olika rummen för 3 nätter:
28m2 Billigaste standardrum - 4100kr (samma datum som jag ska besöka hotellet)
150m2 Superior Deluxe Suite - 12500 (kollat helgen innan eftersom jag redan bokat detta rum)

Jag bokade:
150m2 Superior Deluxe Suite för 3100kr

Så ja, en error fare är det ju utan tvekan, speciellt eftersom det börjar bli högsäsong.

Ingenting har hänt med bokningen sedan den skapades i mars och den har såldes legat orörd i 5 månader.

Nu undrar lite om vad jag kan förvänta mig, samt vad hotellet har för åtaganden när jag anländer till destinationen i December? Kan de neka mig att bo där på den raten?
Har tidigare rest på error fares, men aldrig bott på error fares - så all input uppskattas :)
Jag har bokat error-fare-svit en gång på Hilton. Det dröjde några månader, men typ två-tre veckor innan det var dags att checka in så fick jag ett mail av hotellet:

Dear Mr. Osterberg,

Greetings from the Hilton Xxxxxxxx.

First of all we would like to thank you for your ongoing loyalty as a Diamond member.

I am e-mailing you in regards to your reservation with us from the Xth to the Xth of December for our Junior Suite. I would like to inform you that we had a temporary error in our system at the time you booked with us and therefore a lower rate was available for the Suite you have reserved. Of course, we would like to confirm that the rate you have booked will be honour by us for this stay.

However, I need to inform you that no changes of any type are allowed on this reservation, including arrival and departure dates, number of guests and the passenger names. If such changes occur, the rate will be updated to the one available on the day of the amendment.

We thank you in advance for your understanding and we look forward to welcoming you at the Hilton Xxxxxxxx.

Should you have further questions, please do not hesitate to contact me.

Warm regards,


Xxxxx Xxxx
Cluster Reservations Agent
Business Development Office
 

Jonas C

Medlem
Bokade en error rate i Dubai för 6 år sedan, för 250 SEK per natt när priset egentligen skulle vara 250 USD per natt. Bokningen gjordes via Hotels.com och var förbetald ett halvår i förväg. Inte ett ord från hotellet eller Hotels.com och vid incheckningen var det inga problem att checka in, bortsett från att de ville se mitt bekräftelsemail från Hotels.com vilket sällan brukar ske annars.

Likt de flesta mistake fares så skulle jag inte oroa mig så mycket om de inte har hört av sig inom 2-4 veckor efter bokningen.
 

jumbooze

Medlem
Jag skulle göra en backup bokning med poäng eller avbokningsbar rate med annan kedja/OTA, jag har också haft tur med en error rate men när det gäller hotell och error fares så finns det inga direkta regler vad jag vet, de kan göra vad de vill...
 

Tonton

Medlem
Jag har bokat error-fare-svit en gång på Hilton. Det dröjde några månader, men typ två-tre veckor innan det var dags att checka in så fick jag ett mail av hotellet:

Dear Mr. Osterberg,

Greetings from the Hilton Xxxxxxxx.

First of all we would like to thank you for your ongoing loyalty as a Diamond member.

I am e-mailing you in regards to your reservation with us from the Xth to the Xth of December for our Junior Suite. I would like to inform you that we had a temporary error in our system at the time you booked with us and therefore a lower rate was available for the Suite you have reserved. Of course, we would like to confirm that the rate you have booked will be honour by us for this stay.

However, I need to inform you that no changes of any type are allowed on this reservation, including arrival and departure dates, number of guests and the passenger names. If such changes occur, the rate will be updated to the one available on the day of the amendment.

We thank you in advance for your understanding and we look forward to welcoming you at the Hilton Xxxxxxxx.

Should you have further questions, please do not hesitate to contact me.

Warm regards,


Xxxxx Xxxx
Cluster Reservations Agent
Business Development Office

Det är Hilton i mitt fall också - Känns skönt att höra att det gick bra i ditt fall också! Får hoppas på något liknande. Jag är ju HHD jag också, så det kanske hjälper. :)

Med det sagt: Om vi ponerar att de inte skulle vilja hedra priset - har de rätt att ändra kostnaden med så kort tid kvar?

Bokade en error rate i Dubai för 6 år sedan, för 250 SEK per natt när priset egentligen skulle vara 250 USD per natt. Bokningen gjordes via Hotels.com och var förbetald ett halvår i förväg. Inte ett ord från hotellet eller Hotels.com och vid incheckningen var det inga problem att checka in, bortsett från att de ville se mitt bekräftelsemail från Hotels.com vilket sällan brukar ske annars.

Likt de flesta mistake fares så skulle jag inte oroa mig så mycket om de inte har hört av sig inom 2-4 veckor efter bokningen.

Tack för svar! Med både ditt och Jacobs svar så känns det genast mycket bättre :)

Jag skulle göra en backup bokning med poäng eller avbokningsbar rate med annan kedja/OTA, jag har också haft tur med en error rate men när det gäller hotell och error fares så finns det inga direkta regler vad jag vet, de kan göra vad de vill...

En backup har jag redan - Dock på annan ort. :D Tänkte spendera några dagar, innan denna vistelse, hos polaren på Rembrandt i Bangkok. Om det skiter sig flyger jag tillbaka dit och hänger där några extradagar.
 
Med det sagt: Om vi ponerar att de inte skulle vilja hedra priset - har de rätt att ändra kostnaden med så kort tid kvar?
Oklart om de har rätt att göra det, den frågan är förmodligen ganska komplicerad.
Problemet är väl om de får för sig att bråka på något sätt. Men eftersom det är ett Hilton-hotell så tror jag inte bara de skiter i dig. Och de kommer förmodligen inte heller kräva dig på fullpris för det där rummet, det vore inte snyggt. Möjligtvis kanske de erbjuder dig ett annat rum i mer normal prisklass för vad du har betalat. Jag hade inte oroat mig för det där alltför mycket :)
 

Gus

Medlem
Om det är ett Hilton och du är HHD hade jag inte oroat mig. 3100 kr är ju billigt men inte gratis. Spela dum vid incheck om de mot förmodan säger något och ha en utskriven reservation där priset visas.
 

Tonton

Medlem
Så, nu har jag precis checkat ut och sitter på flygplatsen och tänkte summera ihop lite.

Först vill jag börja med att justera priset. När jag skrev mitt inlägg tidigare i höstas så misslyckades jag totalt med currency conversation från THB till SEK. Rätt pris för Error fare-bokning är ca 2300 SEK, och inte 3100 SEK. :)

Med det sagt så gick allting bra, även om det var lite småproblem i början. Hotellet gjorde dock rätt för sig och jag är supernöjd! Skulle nog vara beredd att säga att detta har varit min bästa hotellvistelse någonsin.

Den ursprungliga error-fare-bokningen var på tre nätter. Jag och polaren bestämde oss spontant förra veckan att åka till Phuket tidigare och bokade således två extranätter på Hilton i Phuket. Vi hade alltså två separata bokningar för vår vistelse.



Bokning 1 - spontan extrabokning för att förlänga vistelsen i Phuket (Totalt 11 633 THB)
Natt 1: Twin Deluxe Garden View
Natt 2: Twin Deluxe Garden View
Bokning 2 - error fare (Totalt 8 242 THB)
Natt 3: Superior Deluxe Suite
Natt 4: Superior Deluxe Suite
Natt 5: Superior Deluxe Suite

Detta bör besvara @Gus fråga från en annan tråd :)

Jag trodde inte ditt bokade rum var ett "Twin Deluxe Garden View" utan en 150m2 "Superior Deluxe Suite" för 3100kr?

För att återgå till vad som hände när vi kom fram till Hotellet - De uppmärksammade mig och polaren att vi hade två bokningar, varav den första inte var för sviten. Vi sa att vi var medvetna om detta. Receptionisten började som vanligt fixa alla papper för mig att skriva på. I detta fallet två separata eftersom att det var två olika bokningar. Här började problemen, och det var tur att jag var uppmärksam.

Det första pappret att skriva på var för den "vanliga" bokningen i Twin Deluxe-rummet. Här stod det att totalkostnaden skulle bli 11633 THB. So far, so good. Det andra pappret var för Superior Deluxe-sviten. Här stod det helt plötsligt cirka 40 000 THB för rummet. Med andra ord en ökning på över 400% mot vad jag hade bokat för. Jag gick naturligtvis inte med på det och bad om att få tala med GM (eftersom hon i receptionen sa att hon inte kunde göra något åt det). Vi kom överens om att Twin Deluxe-rummet skulle uppgraderas en nivå och att GM skulle höra av sig senare på kvällen till mig för en lösning på problemet.

Senare på kvällen kom GM förbi och bad om ursäkt. "to make it right" så uppgraderade han oss direkt till sviten samt strök kostnaden för bokningen av Twin Deluxe-rummet.

Med andra ord så blev min error-fare en error-fare deluxe. 5 nätter i Superior Deluxe-sviten för 8242 THB (ca 2300 SEK eller 450 SEK/natten). Att jag sedan delade kostnaden med polaren gjorde ju det bara bättre :D

Två dagar in på vistelsen så fick vi detta levererat till rummet också - verkligen oväntat och uppskattat!

ec0bde34afec0427a03cb1ed11139c28.jpg



Slutet gott allting gott och jag har precis haft min bästa hotellvistelse någonsin :)
 
Last edited:
Toppen