Senaste nytt

Så här reserverar du plats på Turkish Airlines vid awardbokning

Tockstew

Medlem
Har inte hittat någon tråd om detta så här kommer en beskrivning av hur man själv kan fixa platser ( vi åker business vet ej om det funkar i economy) utan att ringa Turkish Airlines. Börja med att lägga in din bokning med den bokningskod som du fått av t.ex. SAS på checkmytrip och vips så har du den bokningskod som din bokning har i Turkish Airlines system (leta efter ”bekräftelsekod”). Ladda sedan ned Turkish app och gå in på my trips. Längst ned på dn sidan klickar du ” view other reservations”. Sedan trycker du in din bekräftelsekod som du hittade på checkmytrips och voilà du kan nu boka plats.

Finns kanske andra sätt men detta är iaf ett som funkar.

//Tock
 

Mr Basic

Medlem
Har inte hittat någon tråd om detta så här kommer en beskrivning av hur man själv kan fixa platser ( vi åker business vet ej om det funkar i economy) utan att ringa Turkish Airlines. Börja med att lägga in din bokning med den bokningskod som du fått av t.ex. SAS på checkmytrip och vips så har du den bokningskod som din bokning har i Turkish Airlines system (leta efter ”bekräftelsekod”). Ladda sedan ned Turkish app och gå in på my trips. Längst ned på dn sidan klickar du ” view other reservations”. Sedan trycker du in din bekräftelsekod som du hittade på checkmytrips och voilà du kan nu boka plats.

Finns kanske andra sätt men detta är iaf ett som funkar.

//Tock
Kunde man boka plats tidigare än 90 dagar före flight också?
 

Tockstew

Medlem
Hej! et tror jag gick bra. Jag har inte exakt koll på när jag bokade plats och det är nu 81 dagar till avfärd så det är precis i krokarna runt 90 dagar som bokningen skedde. Vet inte heller om det är andra tidsgränser för business?

Kan också lägga till att det är lie knöligt om man är fler resenärer på samma pnr. Det är då nödvändigt att knappa in biljettnummer....
 

Gus

Medlem
Jag kommer åt min bokning via SAS classic sida. Jag har 4 leg med Turkish till Australien men jag har problem med att boka säten. Vi är fyra personer: två vuxna, ett barn och ett infant, vi behöver således tre platser. På alla fyra flygen ser sätesmöjligheterna ut ungefär såhär (beroende på flygplansmodell). Rad B, D, G och J kan inte väljas för någon i familjen. Det kan väl ändå inte ha slumpat sig så att precis de platserna är upptagna? Är de låsta av någon anledning? Som vi sitter nu är nog värsta scenariot någonsin, då sitter vi nog hellre ihop i ekonomi :D.

Skärmklipp turkish Boeing 777-300ER.PNG
 
Har två award-resor inbokade med Turkish. Jag har bett SAS om hjälp vid bokningstillfället om platser och det har gått bra båda gångerna. Det kanske har med vad det är för flygplanstyp om det går eller inte?
 

malmokalle

Medlem
Tack @Tockstew, fungerar alldeles utmärkt och har aldrig sett detta tips tidigare och på hemsidan kan man, som bekant, inte ändra platser.

Ett tips är att när man matar in SAS biljettnummer så accepteras bara numeriska tecken. Bindestrecket efter 117- skall alltså inte tas med. Klistrar man in biljettnumret så trunkeras detta och man måste lägga in sista siffran manuellt.
 

Kimmen00

Medlem
Fick seatingen inte att funka varken via turkish-appen eller classic.sas på sträckan kuala lumpor -istanbul då SAS visar A330 medan Turkish visar 787. Efter ett samtal till SAS Kundtjänst fixade de rätt seating på 787 och det var inga problem att få mittsätena.
 
Toppen