Senaste nytt

Min första Businessclass-resa. Thailand-Filippinerna-Indonesien.

rvarttinen

Medlem
Wow! Vilken rapportering ..!.. kul läsning och bra bilder.

P.S. Massage terapeuterna i Turkish lounge i Istanbul tar inget betalt, behandling där man sitter ingår i besöket - gjorde i alla fall då vi var där. //D.S.
 

Impendill

Medlem
På vägen tillbaka till Manilla blev det en hotellnatt igen på samma hotell som på vägen till Palawan. Vi fick exakt samma rum och denna gång var det min tur att sova på golvet med kackerlackor..

Nästa dag checkade vi in på Philippine airlines flight mot Kuala Lumpur. Jag och Mikael reste i business class medan de andra åkte där bak.
Det blev ett lounge besök innan avgång och här fick vi gästa in min bror och vår vän.

IMG_1940.JPG


IMG_1941.JPG



Ombord var det återigen helt underbar service.

IMG_1943.JPG



Framme i Kuala Lumpur tog vi en taxi till stan och letade sedan upp vårt hotell. Det visade sig att Mikael hade bokat fel datum så vi kom en dag för tidigt. Vi fick ingen återbetalning och valde då istället att byta hotell till ett mer centralt beläget. Vi skulle bara stanna en natt så därför var vi effektiva och ville se så mycket som möjligt under den korta tiden.
IMG_1944.JPG



IMG_1946.JPG


Vi besökte Batu Caves och tog oss till Petrona Towers. Dock ej upp i dem.

IMG_1948.JPG
IMG_1949.JPG
IMG_1950.JPG
IMG_1951.JPG
IMG_1952.JPG
IMG_1953.JPG
IMG_1954.JPG
IMG_1955.JPG
IMG_1958.JPG


Eftersom att vi skulle vidare dagen efter till Yogjakarta så blev det sängen tidigt på kvällen.
Vi mötte upp på morgonen då vi bodde på olika hotell och tog oss återigen till KUL för 3:e gången i ordningen på denna resa.
Taxin körde oss till fel terminal då vi skulle med Air Asia och vi blev smått stressade då tiden gick och vi inte fick tag i någon transfer mellan terminalerna. Tills slut kom den och vi hann i tid med lite marginal.


När vi väl kom fram till Yogjakarta var jag den enda av oss som hade IDR som valuta. Det räckte inte till att betala visumkostnaden för oss.
Killen som syns i bild lånar själv ut sina egna pengar till min bror och två vänner och betalar deras visum, sen går vi alla till en bankomat och tar ut pengar till honom och lite extra dricks såklart för att han hjälpte oss att komma in i landet.
IMG_1960.JPG


Väskbandet. Minsta ankomsthallen jag sett.
IMG_1961.JPG


Vi tog oss ut och ordnade en taxi som vi avtalade ett pris med för att ta oss in till stan. Taxichauffören försökte blåsa oss och ville släppa av oss i någon förort men fick efter att vi blivit förbannade, köra runt hela stan tills vi var nöjda med hotellet vi kommit till.

Vår restaurangnota, drygt en halv miljon:)
IMG_1962.JPG


Lite bilder från staden.
IMG_1963.JPG
IMG_1964.JPG
IMG_1965.JPG
IMG_1966.JPG


Polen på hotellet.
Jag och Mikael bodde tillsammans, de andra bodde på hostel.
IMG_1967.JPG


Tidig morgon på utflykt till Prambanan-templet.
IMG_1968.JPG
IMG_1969.JPG
IMG_1970.JPG
IMG_1971.JPG
IMG_1972.JPG
IMG_1973.JPG
IMG_1974.JPG
IMG_1975.JPG
IMG_1976.JPG


IMG_1977.JPG
IMG_1978.JPG
IMG_1979.JPG
IMG_1980.JPG
IMG_1981.JPG
IMG_1982.JPG
IMG_1983.JPG



Vi åkte runt en heldag, från tidig morgon till eftermiddag på olika utflykter som min bror hade ordnat genom deras hostel. Det var intressant men efter en stund så tröttnade jag och Mikael och satte oss och drack öl i stället då min bror och vän var inne på det typ 10:e templet för dagen. (Allt började se likadant ut.)

I samma veva som vi tröttnade på utflykten, tröttnade vi även på varandra och kom på kant. Vi valde att splittra på oss och då det var ca två veckor kvar på semestern så åkte vi var för sig två och två. Det var lite tråkigt att skiljas som ovänner men vi var väldigt trötta på varandra.

Vi letade länge efter taxi utan att hitta någon och till slut hoppade vi på en lokalbuss och visste inte vart vi skulle hamna. Vi betalade (vad vi förstod ett överpris), men det var trevligt folk ombord och någon man bjöd oss på någon typ av kakor. Vi fick betala till slut men det var billigt.

När vi till slut kom fram till flygplatsen kände vi igen oss och bara några stopp senare var vi tillbaka i stan och kunde leta upp vårt hotell.
Vi gick upp på rummet, packade väskorna och beställde två stycken tågbiljetter mot Malang! Vi tog nattåget för att stanna i Malang på vägen och ta oss upp på vulkanen Mt. Bromo. Slut destination var Bali.

Vi köpte de dyraste biljetterna "Executive class". Man kan väl säga som så här att vi är glada över att vi tog de dyraste biljetterna med tanke på vad vi fick för pengarna skulle jag inte vilja veta vad de som åkte economy fick... Det var ganska skabbigt ombord. Fördelen var att det gick att luta sätena mycket (eftersom att de va sönder). Resan skulle ta 7 timmar och klockan var sent så vi somnade ganska enkelt.





IMG_1984.JPG
IMG_1985.JPG
IMG_1986.JPG



Mer om Mount Bromo och Bali kommer i nästa inlägg.
 

Attachments

  • IMG_1956.JPG
    IMG_1956.JPG
    62 KB · Visningar: 461

Ghoose

Medlem
Underbar tråd, hoppas att ni som är sugna på Asien och kanske främst Filippinerna inte missar den! Stort tack för underbar läsning :)
 
Toppen