Tonton
Medlem
Hej,
Har lite frågor om bagageförsening.
Har följande flighter:
Bagaget försvann i fredagskväll/lördagsmorgonen (27 Juli) med SK534 från London till Stockholm när vi landade några timmar försenade.
Idag (29 Juli), om några timmar, flyger jag tillbaka till London - fortfarande utan bagage.
Jag har varit i kontakt med bagagehanteringen som skrev följande uppdatering på mail till mig 04:40 imorse:
Anledningen till att jag flög till Stockholm för en dag var att jag skulle på lägenhetsvisning här i stan.
Linköping är fortfarande stället jag är skriven på - och fram tills dess att jag hittar en ordentlig lägenhet så har jag det mesta kvar där.
I väskan har jag det mesta av mina arbetskläder etc som jag behöver på kontoret i London. Såldes kommer jag att behöva shoppa idag.
Vad gäller med ersättning från flygbolag, Amex, hemförsäkring?
Resan var ju rent tekniskt sett en hemresa, utifrån att jag landade på ARN, vilket var där jag påbörjade bokningens utresa. Men jag har aldrig åkt hem, utan är kvar i Stockholm denna natten innan flyget går tillbaka till London - med andra ord så är jag fortfarande ute på vift.
Hade jag inte haft lägenhetsvisning i helgen så hade jag varit kvar i London fram tills nästa vecka, då jag åker hem till Linköping.
Nu flyger jag tillbaka till London idag utan väskan.
Har följande försäkringar/saker att förhålla mig till:
Allmänna undantag är tillämpliga för alla förmåner i reseförsäkringen. Se sidan 17. Särskilda undantag för förseningsskydd är följande.
Samtidigt skriver hemsidan följande:
All hjälp uppskattas. Lägger det i SAS-forumet då det är SAS-bokingar som är involverade.
Har lite frågor om bagageförsening.
Har följande flighter:
- 23 Juli - ARN-OSL-LHR (Bokning A)
- 27 Juli - LHR-ARN (Bokning A)
- 29 Juli - ARN-CPH-LHR (Bokning B)
- 3 Augusti - LHR-ARN (Bokning B)
Bagaget försvann i fredagskväll/lördagsmorgonen (27 Juli) med SK534 från London till Stockholm när vi landade några timmar försenade.
Idag (29 Juli), om några timmar, flyger jag tillbaka till London - fortfarande utan bagage.
Jag har varit i kontakt med bagagehanteringen som skrev följande uppdatering på mail till mig 04:40 imorse:
Bagg Irr support skrev:There is no new information about your luggage in the baggage tracing system. Last information shows that the bag was on board SK534/27jul , and so it means the information is wrong, or baggage has been mishandled at Arlanda when it arrived.
We will search for your bag and to enhance the matching possibilities I would like to ask you to send to me a list of any descriptive items in the contents of your baggage, like for example book title or any other specific item, including brand name, color etc.
Since we could not located your bag yet, I am afraid we are not able to deliver it to you today.
Anledningen till att jag flög till Stockholm för en dag var att jag skulle på lägenhetsvisning här i stan.
Linköping är fortfarande stället jag är skriven på - och fram tills dess att jag hittar en ordentlig lägenhet så har jag det mesta kvar där.
I väskan har jag det mesta av mina arbetskläder etc som jag behöver på kontoret i London. Såldes kommer jag att behöva shoppa idag.
Vad gäller med ersättning från flygbolag, Amex, hemförsäkring?
Resan var ju rent tekniskt sett en hemresa, utifrån att jag landade på ARN, vilket var där jag påbörjade bokningens utresa. Men jag har aldrig åkt hem, utan är kvar i Stockholm denna natten innan flyget går tillbaka till London - med andra ord så är jag fortfarande ute på vift.
Hade jag inte haft lägenhetsvisning i helgen så hade jag varit kvar i London fram tills nästa vecka, då jag åker hem till Linköping.
Nu flyger jag tillbaka till London idag utan väskan.
Har följande försäkringar/saker att förhålla mig till:
- American Express Platinum:
- Försäkrad ersätts för inköp eller hyra av nödvändiga artiklar upp till:
- a) Bagageförsening: Maxbelopp 4 000 kronor per person om den Försäkrades incheckade bagage inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den Försäkrades ankomst,
- b) Ytterligare bagageförsening: Ytterligare maximalt 4 000 kronor per person om Försäkrads incheckade bagage fortfarande inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den Försäkrades ankomst,
- a) Bagageförsening: Maxbelopp 4 000 kronor per person om den Försäkrades incheckade bagage inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den Försäkrades ankomst,
Allmänna undantag är tillämpliga för alla förmåner i reseförsäkringen. Se sidan 17. Särskilda undantag för förseningsskydd är följande.
- 1) Ytterligare kostnader i de fall då flygbolaget, järnvägsbolaget eller rederiet har erbjudit alternativa researrangemang som den Försäkrade har tackat nej till.
- 2) Bagageförsening (punkt 3 a och b ovan) på den Försäkrades hemresa.
- 3) Vid bagageförsening enligt ovan, varor som inte är direkt nödvändiga för den
Försäkrades Resa.
- 4) När Försäkrad inte har erhållit en PIR-rapport (Property Irregularity Report) från
aktuellt flygbolag på destinationen för saknat bagage.
- 5) Där Försäkrad frivilligt accepterar ersättning från flygbolaget i utbyte mot att inteResa med en överbokad flygning.
- Länsförsäkringar Utökat Resekydd
K.7.4 Bagageförsening
Försäkringen gäller
Försäkringen gäller om ditt bagage blir försenat. Kommer baga get till resmålet mer än åtta timmar senare än du, får du ersätt ning med 1 000 kronor per kolli. Efter 36 timmars försening får du ersättning med ytterligare 1 000 kronor.
Försäkringen gäller inte
Försäkringen gäller inte om bagaget blir försenat på hemresan.
Högsta ersättningsbelopp
Högsta ersättningsbelopp är 2 000 kronor per kolli och högst 10 000 kronor sammanlagt.
Självrisk
Försäkringen gäller utan självrisk.
Försäkringen gäller
Försäkringen gäller om ditt bagage blir försenat. Kommer baga get till resmålet mer än åtta timmar senare än du, får du ersätt ning med 1 000 kronor per kolli. Efter 36 timmars försening får du ersättning med ytterligare 1 000 kronor.
Försäkringen gäller inte
Försäkringen gäller inte om bagaget blir försenat på hemresan.
Högsta ersättningsbelopp
Högsta ersättningsbelopp är 2 000 kronor per kolli och högst 10 000 kronor sammanlagt.
Självrisk
Försäkringen gäller utan självrisk.
- SAS
Samtidigt skriver hemsidan följande:
- Om du har reseförsäkring är det en god idé att kontrollera detta alternativ först. Vårt ansvar för försenat bagage är precis som för alla andra internationella flygbolag begränsat genom internationella förordningar och riktlinjer och det beskrivs i våra allmänna resevillkor.
- Om din väska försenas och du behöver skaffa väsentliga artiklar som toalettartiklar eller hårvårdsprodukter kan du lämna in ett ersättningsanspråk för sådana kostnader.
- Kostnaderna för att skaffa dessa väsentliga artiklar måste vara rimliga med hänsyn till resans syfte och hur länge bagaget är försenat. Kom ihåg att behålla alla originalkvitton så att du kan bifoga dem med din rapport om försenat bagage.
- Om ditt bagage försenas på hemresan kommer kostnader för väsentliga artiklar normalt sett inte att ersättas.
All hjälp uppskattas. Lägger det i SAS-forumet då det är SAS-bokingar som är involverade.
Last edited: