Senaste nytt

Patent- och Marknadsdomstolen VS Booking.com

Tonton

Medlem
Patent- och Marknadsdomstolen har idag kommit fram till följande:

”Patent- och marknadsdomstolen har funnit att Bookings avtalsvillkor om att hotell inte får sätta lägre pris på hotellrum på sin egen webbplats än på Bookings webbplats strider mot förbudet mot konkurrensbegränsande avtal. Booking har ålagts att ta bort sådana villkor i sina avtal med hotell i Sverige.”

Källa: Patent- och marknadsdomstolen har meddelat dom i ett mål angående Bookings avtal med hotell i Sverige - Stockholms tingsrätt

Ska bli intressant att se om detta kommer att påverka hotellpriserna i Sverige, men framförallt Stockholm.
 

Berglund

Medlem
Bra och rimligt beslut!

Men, det här kommer Booking.com troligtvis bara att skita i ELLER så kommer man göra det VÄLDIGT tydligt för hotellen att om de inte ger ”lägsta pris” via Bookings hemsida, så kommer det att drabba hotellens ranking på webbsidan.

De första tio sökresultaten på såväl Goolge som Booking får i princip all trafik. Syns du inte - finns du inte. Jag vet flera hotell i Stockholm som köper sig bättre ranking i Bookings resultatlista genom att -frivilligt- höja Bookings provision på bokningsbeloppen. Finns ingenting i rankingvariabeln som rankar upp ditt hotell lika fort som att erbjuda Booking mer pengar.

Booking och Hotels är parasiter på hotellmarknaden, agerar djupt monopolistiskt och bör bojkottas till varje pris!
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag har vid mina två senaste större hotell- och lägenhetshyror sökt tillgänglighet via Booking.com, sedan efter kontakt med uthyraren frågat om pris utanför Booking.com och då erhållit 10-20% billigare än listpriset.

Det är så här jag har börjat göra också, känns extra bra att skamlöst utnyttja booking som skamlöst utnyttjar hotellen jag bokar hos :)

Eller bokar direkt hos hotellkedjor om de finns på destinationen, så jag får lite poäng också.
 
Det är så här jag har börjat göra också, känns extra bra att skamlöst utnyttja booking som skamlöst utnyttjar hotellen jag bokar hos :)

Eller bokar direkt hos hotellkedjor om de finns på destinationen, så jag får lite poäng också.

I helgen när vi var i Trogir, Kroatien, så listar booking enormt mycket lägenheter jämfört med andra bokningssidor. Då dessa är små familjeägda eller privata lägenheter så är det svårt att komma i kontakt med dessa på egen hand. Vi kollade ut det vi ville bo på, åkte dit och tittade på lägenheten och valda att hyra den. Jag frågade vad dom skulle ha per natt och han svarade. Vad står det på booking.com? Jag visade honom och han räknade snabbt ut ett pris som motsvarade 16% billigare samt bjöd på parkeringen.

Jag tackade för en mycket bra deal och han tackade ännu mer för att vi bokade direkt av honom.

Självklart vill dom även hyra ut via booking eftersom dom då kan få en bra rating som gör att sådana som mig hittar dom.

Hur som helst så kändes det bra :)
 
Toppen