Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

Kris

Medlem
Och jag ser det som minst 3 skandinaver som skulle kunna få ansällning men istället anställer man asiater...
Jag ser inte riktigt problemet med personal som talar flera språk. Det är ju ett tecken på god service. Jag hade iofs önskat att alla affärskontakter pratade danska eller svenska. Får jobba lite på den...

Kan det vara så att det är en skandinav med asiatiskt utseende och asiatiska språkkunskaper? Det är ju i alla fall inte en osannolik kombination.
 
Last edited:
Jag ser inte riktigt problemet med personal som talar flera språk. Det är ju ett tecken på god service. Jag hade iofs önskat att alla affärskontakter pratade danska eller svenska. Får jobba lite på den...

Kan det vara så att det är en skandinav med asiatiskt utseende och asiatiska språkkunskaper? Det är ju i alla fall inte en osannolik kombination.

Va? Hur får du ihop nedan mening?

Jag skrev den från början till slut ;)

Jag var nog lite otydlig, läste du och förstod vad du skrev? Hur går det ihop?

Jag är inte tankeläsare så jag vet inte exakt vad @Kris tänkte, men åtminstone en av de asiatiska/kinesiska tjejerna på SAS bor i Sverige och pratar svenska så väl som kinesiska. Hur jag vet detta? Jag pratade med henne på svenska. :)
 

Tonton

Medlem
Jag är inte tankeläsare så jag vet inte exakt vad @Kris tänkte, men åtminstone en av de asiatiska/kinesiska tjejerna på SAS bor i Sverige och pratar svenska så väl som kinesiska. Hur jag vet detta? Jag pratade med henne på svenska. :)

Och en annan av de asiatiska/kinesiska tjejerna på SAS är född och uppvuxen i Kolding, Danmark. Hon har kinesiska föräldrar och talar därför både mandarin och danska. Även om hon används på flera linjer, så är hon primärt baserad på asienrutterna av förklarliga skäl. :)
 

palmen

Moderator
Det vore ju faktiskt trevligt men flygbolagen verkar tycka att svenskar inte behöver ha svensktalande kabinpersonal överhuvudtaget. Ser man på t.ex. SAS har ju de genom sitt nya dotterbolag som är registrerat på Irland inte någon svensktalande kabinpersonal längre och detta gäller ju flygningar var merparten av passagerarna lär vara skandinaver såsom mellan Skandinavien och sydeuropeiska semesterdestinationer.

Jag tycker det är en tråkig utveckling att SAS erbjuder t.ex. sina japanska kunder på linjen till/från Japan japansktalande kabinpersonal samtidigt som SAS verkar tycka att skandinaviska kunder inte behöver erbjudas kabinpersonal som talar något skandinaviskt språk på alla linjer till/från Skandinavien.

Kanske en ny slogan "Scandinavian airlines - with cabin crew who does not speak Scandinavian" ;-)
Tråkig utveckling att de erbjuder detta på asiatiska marknaden? Har ju varit så i minst 20 år nu så ingen nyhet direkt. Finns ju exempel på att sas kinesiska crew jobbat för sas i 20 år och nu även pratar flytande danska.

Alla har vi möjligheten att rösta med fötterna om man inte uppskattar att personalen ombord inte pratar ens eget språk. Välj ett annat flygbolag som gör det. Det är precis vad asiatiska marknaden skulle göra om sas inte erbjöd detta ombord.
 

NotRyan

Medlem
Alltså, den här debatten förstår jag inte alls. SAS har japansk/kinesisk crew på dessa flygningar för att attrahera kunder från dessa länder och så har det varit länge. Det är fullständigt naturligt då många i de länderna inte kommunicerar på bra engelska, så gör de flesta flygbolag som flyger dit. Att komma och säga att dom får anpassa sig till oss visar bara på en bristande förståelse för att folk är olika och för vad som krävs för att konkurrera på ett bra sätt.

Sedan är det ett jäkla otyg med SAS Ireland, men det är ju ett svar på norskens dribblande. SAS kan inte ha högre kostnader än sina konkurrenter.

Det finns ju flera här som åker med norsken för att dom synes vara billigare, sluta med det om ni inte vill att detta ska fortsätta!
 
Last edited:
Toppen