Senaste nytt

Skimming - har ni råkat ut för det?

Johan_S

Medlem
Anmäl på en gång så ska det inte vara någon risk för att behöva betala. Det är upp till butiken att bevisa, de ska ju tex ha verifierat din underskrift.

Om det var en butik i ett annat land är det ännu enklare - det brukar vara hyfsat lätt att bevisa att man inte var där.

Och ja, om butiken tar emot betalning via magnet remsa så är det så enkelt.

Tack för svar! Kortet är spärrat, köpet reklamerat och även polisanmält så då borde det lösa sig fint då. Osäker på om det var i Sverige eller utomlands faktiskt, detaljerna för transaktionen ser annorlunda ut. Där ort brukar stå så syns ett telefonnummer istället (+46 020.. ) Men numret är ogiltigt (för få siffror) så har ingen aning om vart det går.
 

AndersSt

Medlem
Det är upp till butiken att bevisa, de ska ju tex ha verifierat din underskrift.

Intressant det där, tänker på alla de gånger man handlat med kreditkort i USA. Det är ganska ofta man bara "swipat" kortet och vips, betalt och klart.
En gång, när jag handlat kläder för några hundra USD, frågade jag kassörskan vad som just hade hänt. Hon svarade att jag hade betalat och då frågade jag faktiskt hur det gått till. "Du jämförde ju aldrig den signatur jag inte skrev med signaturen på den legitimation du aldrig frågade efter?" Hon bara tittade på mig...

Eller när man ska signera på skrivplatta, resultatet brukar se ut som om man skrivit under med vänsterfoten, knappast likt signaturen på legitimationen som de ändå inte frågat efter.
 

mha321

Medlem
Intressant det där, tänker på alla de gånger man handlat med kreditkort i USA. Det är ganska ofta man bara "swipat" kortet och vips, betalt och klart.
En gång, när jag handlat kläder för några hundra USD, frågade jag kassörskan vad som just hade hänt. Hon svarade att jag hade betalat och då frågade jag faktiskt hur det gått till. "Du jämförde ju aldrig den signatur jag inte skrev med signaturen på den legitimation du aldrig frågade efter?" Hon bara tittade på mig...

Eller när man ska signera på skrivplatta, resultatet brukar se ut som om man skrivit under med vänsterfoten, knappast likt signaturen på legitimationen som de ändå inte frågat efter.

Huruvida legitimation ska kollas beror på land så vitt jag vet. I USA just används ju ofta kreditkort *istället för* legitimation, för att bevisa vem du är. Däremot ska de kolla mot signaturen på baksidan av kortet.

I slutändan handlar det om risk management. De behöver bara vara good enough för att kortbolaget ska acceptera risken. Och kortbolagens hela affärsidé är risk management (att de sedan sysslar med betaltjänst är bara en sidoeffekt av det). När den delen är avklarad handlar det bara om att gå igenom transaktionen så fort som möjligt och där vinner swipe-without-sign stort i alla lägen.
 

Hok

Medlem
Som svar till Anders.

Och precis tvärtom blir det för amerikanska turister här. De förstår inte varför de måste visa legitimation varje gång de betalar med kort.
 

Nemo

Medlem
Huruvida legitimation ska kollas beror på land så vitt jag vet. I USA just används ju ofta kreditkort *istället för* legitimation, för att bevisa vem du är. Däremot ska de kolla mot signaturen på baksidan av kortet.

I slutändan handlar det om risk management. De behöver bara vara good enough för att kortbolaget ska acceptera risken. Och kortbolagens hela affärsidé är risk management (att de sedan sysslar med betaltjänst är bara en sidoeffekt av det). När den delen är avklarad handlar det bara om att gå igenom transaktionen så fort som möjligt och där vinner swipe-without-sign stort i alla lägen.
Låt mig ge en logisk förklaring.
1. Cash is king. När du betalar kontant förväntas det vara den som håller i pengarna som är dess rättmätige ägare, och har rätt att använda dessa.
2. Amerikaner älskar checkar. En check är i princip en sedel med valfritt belopp. Fortsättning på argumentet ovan.
3. Kreditkort är en förlängning av checkar. Eller rättare sagt: från början var ett ”kreditkort” bokstavligen ett visitkort som restauranggästen visade för att erhålla kredit. Visitkortet är ju en sorts legitimation.

Jämför med Bearers Share/Instrument. Den som bär på sedlarna/checkarna/kreditkortet/aktiebrevet är per definition dess ägare.
Bearer instrument - Wikipedia samt
Diners Club – Wikipedia
 
Vart idag uppringd av Santander som meddelar att mitt kort nu är spärrat efter att ha blivit skimmat och debiterat 4400kr i USA idag. Jag hade ingen koll på detta då jag inte använder kortet förutom på resa. Jag använde kortet i Mexiko och USA tidigare i år, för att ta ut kontanter i bankomat. Jag har aldrig använt kortet online eller betalat i butik med det.

Jag kan tyvärr inte se vart debiteringen är gjort då beloppet endast står som reserverat i dagsläget.

Processen nu är att dom skickar hem ett utdrag på transaktionen, som jag skall signera och därmed bekräfta att jag ej varit i USA under denna tid. Beloppet ska då krediteras mitt konto direkt (säger dom), även om utredning i sig kan ta upp till 2 månader.
 
Last edited:

nissefalk

Medlem
Jag har råkat ut för en skum grej, skulle i Santiago Chile betala för en taxi resa från flygplatsen till hotellet, pris 24,000 Chile Peso, ca 300kr, föraren hade inte kort läsaren själv så vi måste åka och träffa hans chef som har kort läsaren, sagt och gjort chefen träffas vid en rastplats, han slår in summan korrekt och visar mig detta, dvs 24,000 CLP, första kortet jag provar är mitt Amerikanska AMX kort, declined står det, ok provar istället med mitt svenska SAS Eurobonus Mastercard, samma visa här dvs rätt summa i displayen men kortet går inte igenom, jag hade lite cash så vi åkte vidare och jag betalade cash.

När jag kommer till hotellet och får wifi koppling så har jag email från AMX om en fraud som stoppats, summan ifråga är nu 1,500,000 CLP uppemot 20,000SEK, loggar snabbt in på SAS MC appen och mycket riktigt där ligger en transaktion på 990,000 CLP, det blev ca 14,400 SEK

Trist som tusan,

Polisanmälan gjort i Chile och med Svenska polisen som naturligtvis av förståliga själ läggs ner, jag rapportera en dispute till SEB kort och nu har man kommit tillbaka och säger man kan inte ersätta mig utan jag måste betala, om inte nöjd med beslut anmäl till ARN.

SEB säger att man kan se att mitt kort lästs och jag använt min PIN vilket ju är rätt och jag har också sagt att så är fallet i min anmälan men att det är beloppet som är fel.
Jag har inget kvitto på taxi resan som sedan betalades kontant och SEB säger att utan bevis på vad det skulle kostat kan man inte ersätta.

Har någon råkat ut för något liknande ?

Jag har skickat emailen jag fick från AMX att de stoppa ett fraud försök till SEB som en sista utväg, annars antar jag att det bara är att betala...trist men sant.
 

Alf

Medlem
Jag har råkat ut för en skum grej, skulle i Santiago Chile betala för en taxi resa från flygplatsen till hotellet, pris 24,000 Chile Peso, ca 300kr, föraren hade inte kort läsaren själv så vi måste åka och träffa hans chef som har kort läsaren, sagt och gjort chefen träffas vid en rastplats, han slår in summan korrekt och visar mig detta, dvs 24,000 CLP, första kortet jag provar är mitt Amerikanska AMX kort, declined står det, ok provar istället med mitt svenska SAS Eurobonus Mastercard, samma visa här dvs rätt summa i displayen men kortet går inte igenom, jag hade lite cash så vi åkte vidare och jag betalade cash.

När jag kommer till hotellet och får wifi koppling så har jag email från AMX om en fraud som stoppats, summan ifråga är nu 1,500,000 CLP uppemot 20,000SEK, loggar snabbt in på SAS MC appen och mycket riktigt där ligger en transaktion på 990,000 CLP, det blev ca 14,400 SEK

Trist som tusan,

Polisanmälan gjort i Chile och med Svenska polisen som naturligtvis av förståliga själ läggs ner, jag rapportera en dispute till SEB kort och nu har man kommit tillbaka och säger man kan inte ersätta mig utan jag måste betala, om inte nöjd med beslut anmäl till ARN.

SEB säger att man kan se att mitt kort lästs och jag använt min PIN vilket ju är rätt och jag har också sagt att så är fallet i min anmälan men att det är beloppet som är fel.
Jag har inget kvitto på taxi resan som sedan betalades kontant och SEB säger att utan bevis på vad det skulle kostat kan man inte ersätta.

Har någon råkat ut för något liknande ?

Jag har skickat emailen jag fick från AMX att de stoppa ett fraud försök till SEB som en sista utväg, annars antar jag att det bara är att betala...trist men sant.

Det är bara att beklaga att du råkat ut för detta bedrägeri. Personligen betalar jag aldrig taxiresor i suspekta länder med kreditkort utan det gäller att använda kontanter. Det är lätt att vara efterklok, men borde inte varningsklockorna ringa ganska högt i detta fall. För det första är taxi en bransch som inte är den ärligaste i världen, Sverige inräknat. Sedan upplägget med att inte ha en kortläsare i bilen utan att möta ”chefen” med kortläsaren på en parkering! Varningsklockorna borde ringt ganska högt vid det här laget om att det är bedrägeri på gång.

Jag hoppas du får ordning på detta och slipper stå för kostnaderna och håller lite hårdare i dina kort fortsättningsvis. Det är faktiskt bättre att ta ut kontanter och betala med på mindre nogräknade platser.
 

Delayed

Medlem
Jag har inget kvitto på taxi resan som sedan betalades kontant och SEB säger att utan bevis på vad det skulle kostat kan man inte ersätta.
Vad är de ute efter för typ av bevis och varför skulle de i så fall ersätta? Det borde väl gå att få fram någon form av rimlig prisuppskattning för en taxiresa från flygplatsen till det aktuella hotellet. I värsta fall kanske någon bekant eller till och med någon ur hotellpersonalen kan göra den resan och få ett kvitto.

Jag förstår dock inte riktigt varför detta skulle få SEB mer benägna att ersätt men jag kanske missförstår något.
 
Beklagar @nissefalk att du råkade ut för detta. Det är lätt att vara efterklok, men människor som dessa har bra rutin och vet precis hur de ska agera. Du fick inga slippar på de ”nekade” köpen antar jag?

Vad är de ute efter för typ av bevis och varför skulle de i så fall ersätta? Det borde väl gå att få fram någon form av rimlig prisuppskattning för en taxiresa från flygplatsen till det aktuella hotellet. I värsta fall kanske någon bekant eller till och med någon ur hotellpersonalen kan göra den resan och få ett kvitto.

Jag förstår dock inte riktigt varför detta skulle få SEB mer benägna att ersätt men jag kanske missförstår något.
Problemet är troligen att det i SEB Korts ögon saknas underlag för att en taxiresa ens ägt rum. De ser att man har gjort ett köp med kortet närvarande och identifierat sig med PIN. Kanske var terminalen manipulerad till att dra högre summa än man knappar in?
 
Toppen