Senaste nytt

Skimming - har ni råkat ut för det?

Valley

Medlem
Absolut, men det talar de delger ju inte denna information till kunderna som drabbats.

Någon idé om varför man tiger still ?
En kompis blev blåst, troligtvis på en lunchrestaurang. Men om man inte berättar vilken är chansen stor att han går till samma ställe igen och så åker man kanske dit en gång till.
 

malmokalle

Medlem
Absolut, men det talar de delger ju inte denna information till kunderna som drabbats.

Nä, det gör dom inte. Förhoppningsvis så vidtar man andra åtgärder.

För övrigt hyrde jag en bil på Avis i Malmö i förra veckan. Han bad om mitt kort och skrev av uppgifterna på en blankett! Rubbet - kortnummer, exp.date, CCV. Jag protesterade vilt men så var rutinerna. Har skrivit till Eurocard (företagskort) och ställt frågan om detta genererar en godkänd transaktion och om rutinen är godkänd enligt gällande PCI-krav:rolleyes:.
 

agehall

Medlem
Någon idé om varför man tiger still ?
För att det skulle i princip sänka företaget som blev utpekat och ofta är de också offer i den mening att någon hackat sig in och planterat saker i deras kassaapparater.

Och tänk dig vad som händer ifall de felaktigt skulle peka ut något företag...
 

nollbit

Medlem
Gällande Amex och skimning så fick jag ett samtal för någon månad sen om otillbörliga transaktioner (någon hade köpt flygbiljetter hos LOT).

När jag berättade att dessa köp inte var gjorda av mig och jag frågade huruvida jag skulle få ett nytt kort så blev det tyst ett tag. Det visade sig att köpen var gjorda på ett sen flera månader tidigare ersatt kort (chippet hade slutat fungera). Jag hade ju klippt kortet och utgått från att Amex också avaktiverat, men tydligen gick det fortfarande att göra köp på det.

Till slut behövdes ju inget göras eftersom kortet ju redan var utbytt, men ändå konstigt att kortet fortfarande fungerade.

(Även: normalt sett sparar jag gamla kort ett tag om man köpt flygbiljetter eller bokat hotell på dem, men i detta fall var det inte aktuellt)
 

Johan_S

Medlem
Då var det min tur. Tydligen handlade någon för 5,5k på Toys R Us igår med mitt SAS Eurobonus Mastercard. Kortet var dessutom spärrat för internetköp så det måste ju ha skett i butik. Är det så "lätt" alltså bara man kommer över mina kortuppgifter? Hur hoppfull bör man vara på att inte behöva betala?
 

mha321

Medlem
Då var det min tur. Tydligen handlade någon för 5,5k på Toys R Us igår med mitt SAS Eurobonus Mastercard. Kortet var dessutom spärrat för internetköp så det måste ju ha skett i butik. Är det så "lätt" alltså bara man kommer över mina kortuppgifter? Hur hoppfull bör man vara på att inte behöva betala?
Anmäl på en gång så ska det inte vara någon risk för att behöva betala. Det är upp till butiken att bevisa, de ska ju tex ha verifierat din underskrift.

Om det var en butik i ett annat land är det ännu enklare - det brukar vara hyfsat lätt att bevisa att man inte var där.

Och ja, om butiken tar emot betalning via magnet remsa så är det så enkelt.
 
Toppen