Senaste nytt

SAS inför zoner för boarding

pswe

Medlem
(Går)Dagens garv igår på MMX:

Ser att mitt boardingpass (MMX-ARN) inte innehåller någon Zone-bokstav, trots *G. Går fram till gate-crew:

Jag: Hej, jag har inte fått någon zone-bokstav, kan du berätta vilken grupp jag är i?
Crew: *Tittar frågande på mig*, Öhm du sitter på 19A så du kan använda den bakre trappan.
Jag: Nej, jag menar vilken grupp jag boardar i, är det A,B,C etc?
Crew: Ehhh, jaha, är det det som menas med alla bokstäver??? Vi har bara sett att det dykt upp massa bokstäver på vår skärm men inte vetat vad vi ska göra med dem, eller vad zoner är.

Slutar med att jag får visa dem hur det fungerar på skärmen och hur boardingen går till i mån av statusnivå, bokningsklass etc. Konsult åt SAS, månne?

Inte för det gjorde någon skillnad vid boardingen i sig, men en gott skratt!
(inget agg mot personen vid gaten hehe och förståeligt med nytt system)

Zon-boarding med utskriven bokstav på boardingkortrt är väl bara utrullat på Arlanda och Kastrup hittills?
 

Anfield

Medlem
Zon - Bording var det som gällde igår på flyget från Arlanda till Prag.
Där man även ropade ut att bara dom med A eller B på bordingkortet får borda nu !
 

TasselT

Medlem
Jag är lite förbryllad över problemen ni har med att olika personer i resesällskapet får olika zoner.
Om jag har Zon A, frugan D och barnet H så är det väl inget som hindrar att alla väntar tills det är dags för Zon H att boarda så att alla i familjen får gå ombord samtidigt ?
För inte måste väl alla med Zon A boarda innan man släpper på nästa Zon ?
Och är ni EBD och går ombord samtidigt med Zon H:are får ni väl dra en påse över huvudet om ni skäms...

Tycker ärligt talat det här med prio och Zon-boarding är lite bakvänt. Jag skulle hellre sitta så länge som möjligt i gaten/baren/loungen och borda sist istället för att sitta på planet och frysa pga draget från dörren (alla flygplatser har inte gater som Arlanda) medan alla andra boardar.

Att man vill boarda tidigt pga att man vill få plats med handbagaget på hyllan - där tycker jag att flygbolagen istället borde bli betydligt hårdare med bestämmelserna för handbagage efterföljs.
Senast jag flög inrikes i PLUS var det en "herre" som hade med sig en väska som både till vikt och storlek överskred måtten på tillåtet handbagage.
Efter 4(!) försök lyckades denna "herre" kasta upp sin väska på bagagehyllan och det hördes tydligt att något som låg där sedan tidigare inte mådde bra av detta.

Ska flyga via Arlanda i morgon och får förmodligen testa Zon-boarding för första gången då.

/ TT
 

palmen

Moderator
Jag är lite förbryllad över problemen ni har med att olika personer i resesällskapet får olika zoner.
Om jag har Zon A, frugan D och barnet H så är det väl inget som hindrar att alla väntar tills det är dags för Zon H att boarda så att alla i familjen får gå ombord samtidigt ?
För inte måste väl alla med Zon A boarda innan man släpper på nästa Zon ?
Och är ni EBD och går ombord samtidigt med Zon H:are får ni väl dra en påse över huvudet om ni skäms...

Tycker ärligt talat det här med prio och Zon-boarding är lite bakvänt. Jag skulle hellre sitta så länge som möjligt i gaten/baren/loungen och borda sist istället för att sitta på planet och frysa pga draget från dörren (alla flygplatser har inte gater som Arlanda) medan alla andra boardar.

Att man vill boarda tidigt pga att man vill få plats med handbagaget på hyllan - där tycker jag att flygbolagen istället borde bli betydligt hårdare med bestämmelserna för handbagage efterföljs.
Senast jag flög inrikes i PLUS var det en "herre" som hade med sig en väska som både till vikt och storlek överskred måtten på tillåtet handbagage.
Efter 4(!) försök lyckades denna "herre" kasta upp sin väska på bagagehyllan och det hördes tydligt att något som låg där sedan tidigare inte mådde bra av detta.

Ska flyga via Arlanda i morgon och får förmodligen testa Zon-boarding för första gången då.

/ TT
Det är ju bara att vänta med att gå ombord om du vill vara sist på även om du har A. Inget som hindrar det. Jag går gärna ombord tidigt just pga bagaget då man vet att det ofta blir problem annars att få plats.
 

TasselT

Medlem
Jag är lite förbryllad över problemen ni har med att olika personer i resesällskapet får olika zoner.
Om jag har Zon A, frugan D och barnet H så är det väl inget som hindrar att alla väntar tills det är dags för Zon H att boarda så att alla i familjen får gå ombord samtidigt ?
För inte måste väl alla med Zon A boarda innan man släpper på nästa Zon ?
Och är ni EBD och går ombord samtidigt med Zon H:are får ni väl dra en påse över huvudet om ni skäms...

Tycker ärligt talat det här med prio och Zon-boarding är lite bakvänt. Jag skulle hellre sitta så länge som möjligt i gaten/baren/loungen och borda sist istället för att sitta på planet och frysa pga draget från dörren (alla flygplatser har inte gater som Arlanda) medan alla andra boardar.

Att man vill boarda tidigt pga att man vill få plats med handbagaget på hyllan - där tycker jag att flygbolagen istället borde bli betydligt hårdare med bestämmelserna för handbagage efterföljs.
Senast jag flög inrikes i PLUS var det en "herre" som hade med sig en väska som både till vikt och storlek överskred måtten på tillåtet handbagage.
Efter 4(!) försök lyckades denna "herre" kasta upp sin väska på bagagehyllan och det hördes tydligt att något som låg där sedan tidigare inte mådde bra av detta.

Ska flyga via Arlanda i morgon och får förmodligen testa Zon-boarding för första gången då.

/ TT

Zon: F
Sträcka: ARN-GOT 21/4 SK 2173 A320Neo
Eurobonus Status på Boarding Pass: EBS
Övrig status angiven på Boarding Pass: -
Kabinklass: M (Bonusbiljett i GO)
Vilket säte (Rad och bokstav tex 11A): 27A

Vilken besvikelse!
Hade i lugn och ro tänkt sitta och titta på hur passagerare blir stoppade med fel zon m.m - men istället blev det boarding a la 2000-tal, dvs vare sig prio eller zon-boarding: Alla på en gång.
Jag satt lugnt kvar tills kön nästan försvunnit.

Nu fanns det kanske en förklaring till varför man skippade zon-boardning: Det var bara ca 50 passagerare med på planet varav en(!) i PLUS.
PLUS var dessutom rad 1-11 och GO resten.
Såg lite komiskt ut med en stackare på rad 1, tomt rad 2-11 och sedan resten ganska fullt på rad 12-18, medan undertecknad satt ensam på rad 27 :)

Att landningen i GOT sedan gjordes i kraftig sidvind med kraftig turbulens som följd där planet guppade och krängde ordentligt höjde underhållningsvärdet.
Ner kommer man ju alltid...

/ TT
 

Andreas013

Medlem
Har inte läst här på ett litet tag, så jag chattade till SAS ang samma fråga som många redan ställt. Nämligen vad som gäller för statuslösa medresenärer på samma bokning. Fick svaret: "What do you mean with boarding zone G and zone A?". Förklarade då om den nya boardingen på bl.a. Arlanda och fick responsen: "this is not something I'm aware of". Bra jobbat SAS...
 

gjohansson

Medlem
Har inte läst här på ett litet tag, så jag chattade till SAS ang samma fråga som många redan ställt. Nämligen vad som gäller för statuslösa medresenärer på samma bokning. Fick svaret: "What do you mean with boarding zone G and zone A?". Förklarade då om den nya boardingen på bl.a. Arlanda och fick responsen: "this is not something I'm aware of". Bra jobbat SAS...
Det är väl ganska standard att de inte lyckas med sin intern-kommunikation. Jag menar fri dricka i GO för EBD+ vet ju inte alla om heller och det har ju varit så ett tag nu...
 

DOEL

Medlem
Är EBG och flög från CPH till AGP för ca en vecka sedan och hade biljett i plus och således stod det zon A på biljetten, personalen vid gaten ropade upp att det nu bara var zon a och b som skulle gå på men väl framme vid gaten vällde folk från alla håll och kanter som ignorerade zonerna och trängde före sig i kön. Det intressanta var då att gatepersonalen upplyste de som trängde sig om att det egentligen bara var zon A och B som släpptes på nu men att det var helt okej att de gick på ändå... således trängde sig ännu fler och kaoset var ett faktum...
 
Är EBG och flög från CPH till AGP för ca en vecka sedan och hade biljett i plus och således stod det zon A på biljetten, personalen vid gaten ropade upp att det nu bara var zon a och b som skulle gå på men väl framme vid gaten vällde folk från alla håll och kanter som ignorerade zonerna och trängde före sig i kön. Det intressanta var då att gatepersonalen upplyste de som trängde sig om att det egentligen bara var zon A och B som släpptes på nu men att det var helt okej att de gick på ändå... således trängde sig ännu fler och kaoset var ett faktum...
SAS investerar alltså massa pengar i ett boardingsystem som personalen ändå overridear. Ska man skratta eller gråta?
 

palmen

Moderator
SAS investerar alltså massa pengar i ett boardingsystem som personalen ändå overridear. Ska man skratta eller gråta?
Nu är det relativt nytt än så länge så lite överseende får man väl ha initialt tills det rullas ut i full skala.
Det är ju dock väldigt många som kanske borde följa de regler och riktlinjer som företaget satt upp lite striktare än att låta passagerarna bestämma hur det ska vara.
 
Toppen