Senaste nytt

AMEX Elite och kreditering av 20.000 statuspoäng

Tjaeng

Medlem
min situation:
Intjänandeperiod som slutar 31 maj

Ansökte om Amex elite i april 2016, fick kortet i början av maj.

Ringer Amex och frågar när jag får in poängen i år: "juni, efter att du betalat årsavgiften" -wtf?

"Kan jag få betala den tidigare?" -"nej"

"Kan jag få poängen tidigare?" -"nej"

"Har ni inte brutit mot marknadsföringen som lovar 20k poäng per år?" "-ja men tyvärr så är det så"

Ringer SAS, som typ säger "åhå, vad konstigt men vi kan inte göra något".

Råkar vara så att jag behöver poängen för att komma över diamondgränsen just den här perioden. Vad fan ska jag göra? Finns det fall där SAS har förlängt intjänandeperioden eller gjort korrigering i efterhand? En viktig anledning till att jag betalar årsavgiften är ju för de jefla statuspoängen. Ganska värdelöst att då inte få dem första helåret man är medlem.

Förlåt för korthuggenhet, skriver på mobil i affekt. Lyckligtvis har jag några månader på mig att lösa det här. Finns det något ställe på Amex eller SAS som inte är vanlig kundtjänst som kan hjälpa mig?
 

jsn

Medlem
När bokfördes förra omgången 20k EB-poäng på ditt EB-konto? Om jag tolkar ditt inlägg rätt så har du fått en omgång bonusgrundande poäng under nuvarande intjäningsperiod? Isf kan du tyvärr inte få ytterligare en omgång poäng under samma intjäningsår.
 

Tjaeng

Medlem
Nej, jag fick senaste omgången under min förra period (juni-15 - maj-16). Som det ser ut nu kommer jag få nästa 20K i juni-17, alltså kommer de hoppa över min nuvarande period (juni-16-maj-17). Därav min förvåning med tanke på hur kortfanskapet marknadsförs.
 

NotRyan

Medlem
Jo, så är det tyvärr, det är en välkänd feature så rekommendationen är att ta höjd för detta när man planerar att ansöka så det hamnar rätt i förhållande till EB-året
 

Gnagel

Medlem
Jag råkade ut för samma sak men efter pratat med guldsupporten så blev jag lugnad med att den tremånaders graceperiod man har efter att intjäningsåret på EB tar slut gör att baspoängen från Amex kommer hjälpa dig behålla status. Funkade så för mig förra året i alla fall men som med allt från kundtjänst så kan ju svaren och tillämpningen variera.
 

Tjaeng

Medlem
Jag råkade ut för samma sak men efter pratat med guldsupporten så blev jag lugnad med att den tremånaders graceperiod man har efter att intjäningsåret på EB tar slut gör att baspoängen från Amex kommer hjälpa dig behålla status. Funkade så för mig förra året i alla fall men som med allt från kundtjänst så kan ju svaren och tillämpningen variera.

Förstår inte det här. Krediteringen hamnar ju på din nya period? Eller menar du att se horse ngt slags undantag för dig?
 

palmen

Moderator
Jag råkade ut för samma sak men efter pratat med guldsupporten så blev jag lugnad med att den tremånaders graceperiod man har efter att intjäningsåret på EB tar slut gör att baspoängen från Amex kommer hjälpa dig behålla status. Funkade så för mig förra året i alla fall men som med allt från kundtjänst så kan ju svaren och tillämpningen variera.
Det där skulle jag absolut inte lita på. Även om man har grace period så gäller det att datumet för poängen är på rätt år för att de ska räknas. Jag skulle enbart lita på det om jag personligen fått det skriftligt av supporten att det är så det fungerar.
 

Gnagel

Medlem
Mina poäng dök i efterhand upp på "rätt" sida av intjäningsårsbrytpunkten. Jag hade längs vägen haft kontakt med Amex som inte kunde fixa poängen tidigare än efter fakturan betalas vilket var på "fel" sida brytpunkten. Jag saknade bara några tusen poäng och lyckades inte få till en flygning för att tjäna in dem så jag köpte baspoäng för extrapoäng för att säkra guldet men så i efterhand så har som sagt de 20000 baspoängen dykt upp. Jag förstår som sagt helt klart att detta inte nödvändigtvis funkar för mig nästa år eller för nån annan men så blev det den här gången I år blir det till att se till att flyga tillräckligt istället för att riskera krångel.
 

Vic

Medlem
Helt orimligt om detta skulle vara fallet... Ansökte själv och fick poängen ca 15-20 dagar före min periods utgång. De måste ju kunna lösa detta med lite manuell handpåläggning. Har läst diskussion i en annan tråd om de kan flytta tidpunkten för utbetalningen vilket de inte varit sugna på men i detta fall blir ju konsekvensen att den för vissa mest centrala förmånen med hela kortet förloras. Uppdatera gärna hur det går för dig @Tjaeng!
 
Toppen