Senaste nytt

Förändringar i SAS EuroBonus American Express®

Beherit

Medlem
Vilka negativa aspekter medför det i så fall? jag hänger inte med på skillnaderna här mellan betal och kredit

Skillnaderna är stora, några av de viktigare för konsumenter är (och jag ber på förhand om ursäkt för de jag glömt):

Betalkort: Allt du köper inom en månadsperiod ska betalas i en klumpsumma när nästa räkning kommer. Kreditgräns finns formellt inte och man kan, åtminstone i teorin, handla för hur mycket man vill (på villkor att man sen betalar räkningen förstås).

Kreditkort: Du får handla för max en förbestämd summa och kan betala av den i egen takt om du så önskar. Räntan om du väljer att delbetala månadsräkningen brukar vara 12-18% beroende på utgivare. Man kan inte överskrida kreditgränsen som brukar vara max 20% av ens årslön, även det varierar mellan olika utgivare. När ett företag gör en UC-kontroll så ser de att du har en kredit, vilket kan tolkas negativt beroende på syftet med UC:n.

Det finns också en tredje variant, bankkort, som kanske ska nämnas även om det är en parentes. Bankkort är kopplat till ett bankkonto och pengar dras direkt från kontot när du handlar med kortet.
 

joinosc

Ny medlem
Jag pratade precis med Amex kundtjänst för SAS-korten.

Enligt handläggaren kommer befintliga betalkort att förbli betalkort, om man inte önskar söka det nya med kredit. Där mot kunde hon inte svara på om de kommer att fasas ut så småningom, tex när kortets giltighetstid är förbrukad.

"Du kommer bli informerad i god tid ifall det blir några förändringar för dig som befintlig kund".
 

Ricci

Medlem
Man verkar kunna få upp till 55dagars kredit vilket underlättar för reseräkningar.
upload_2016-10-17_10-43-31.png
 

Dr. Miles

Expert
Man verkar kunna få upp till 55dagars kredit vilket underlättar för reseräkningar.
Visa bifogad bild 57311
Japp såg det, det gör det enklare. Då slipper jag byta kort i expense systemet under en vecka i mitten på varje månad. Klar förbättring.
Men det betyder väl ofta att man får 55 dagars kredit (tills den dagen du betalar fakturan) om man råkar att handla direkt efter brytningsdatumet?
Inte så att alla köp får 55 dagars kredit så det är inget direkt stor skillnad mot idag. Eller har jag missat något?
 

fcx

Medlem
Men det betyder väl ofta att man får 55 dagars kredit (tills den dagen du betalar fakturan) om man råkar att handla direkt efter brytningsdatumet?
Inte så att alla köp får 55 dagars kredit så det är inget direkt stor skillnad mot idag. Eller har jag missat något?

Jo, det är upp till 55 dagars kredit som gäller för nya kortet, dvs 55 dagar för inköp som görs precis efter brytdatum.

Idag är det upp till 45 (eller 40) dagar kredit som gäller.
 

Platinum

Medlem
Jag pratade precis med Amex kundtjänst för SAS-korten.

Enligt handläggaren kommer befintliga betalkort att förbli betalkort, om man inte önskar söka det nya med kredit. Där mot kunde hon inte svara på om de kommer att fasas ut så småningom, tex när kortets giltighetstid är förbrukad.

"Du kommer bli informerad i god tid ifall det blir några förändringar för dig som befintlig kund".

Tack bror.
 

palmen

Moderator
Men det betyder väl ofta att man får 55 dagars kredit (tills den dagen du betalar fakturan) om man råkar att handla direkt efter brytningsdatumet?
Inte så att alla köp får 55 dagars kredit så det är inget direkt stor skillnad mot idag. Eller har jag missat något?
Idag är krediten bara 45 dagar ungefär. Handlar man direkt efter brytpunkten ska fakturan vara betald ca 40 dagar senare. När man väl får fakturan har man bara ca 15 dagar på sig att betala. Det gör en skillnad då man kan ha brytpunkten i månadsskiftet och betala fakturan till lönen, istället som nu ha brytpunkt mitt i månaden och betala till lönen.
 
Funkar det att värva nu för er? Jag försöker bjuda in en person, men han får bara upp att det är stängt för tillfället. Jag hade för mig att jag läst här att det skulle fungera igen (gäller både Elite och Premium).
 

Nikje

Medlem
Funkar det att värva nu för er? Jag försöker bjuda in en person, men han får bara upp att det är stängt för tillfället. Jag hade för mig att jag läst här att det skulle fungera igen (gäller både Elite och Premium).

Får samma svar på min personliga länk men om man går via förstasidan och utan inbjudan verkar det fungera att ansöka, dock med tillägget "Korten levereras under november månad".
 
Toppen