Senaste nytt

Skimming - har ni råkat ut för det?

Thornado

Medlem
Fick idag två mail från Amex där två köp hade flaggats som suspekta och jag fick bekräfta om jag genomfört dem eller inte.
När jag sagt att det inte var mina köp så uppmanades jag ringa till Amex och där spärrades mitt kort. Förutom dessa köp (ca 8500 på MatHem och drygt 10k på nelly.com) så hade även ett annat köp på drygt 200 USD flaggats, men det hade även gjorts ett köp på drygt 9000 via Klarna som hade gått igenom (men jag får ju det krediterat såklart).

Nu måste jag undvika att göra några större köp de närmaste 3-5 arbetsdagarna innan jag får mitt nya kort.
 

Olsson91

Medlem
Så ja, då var det min tur ! AmEx ringde och frågade mig för 20 min sedan om vad jag sysslade med. Svarade helt förvånad att jag sitter och spelar datorspel haha :p

Någon har tydligen bränt 3000 på q park. hur man nu lyckas göra detta ? Och sedan dragit en hotell nota på 20k
Kortet är nu spärrat och ett nytt är på G hem.

Konstigaste är ju bara de att mitt kort ligger på bordet bredvid mig, så hur fan lyckas dom ?
 

nollbit

Medlem
Konstigaste är ju bara de att mitt kort ligger på bordet bredvid mig, så hur fan lyckas dom ?

Kortuppgifter + blankt kort = klon av ditt kort.

Det har inget chip (så länge inte buset nu avancerat sen jag läste på om detta sist), så därför använder man det på ställen som
  1. Parkeringsautomater som säkert bara tar magnetremsa och inte behöver kod
  2. Hotell som ju utan problem accepterar att man faxar, mailar eller ringer in kortnumret
 

Olsson91

Medlem
Kortuppgifter + blankt kort = klon av ditt kort.

Det har inget chip (så länge inte buset nu avancerat sen jag läste på om detta sist), så därför använder man det på ställen som
  1. Parkeringsautomater som säkert bara tar magnetremsa och inte behöver kod
  2. Hotell som ju utan problem accepterar att man faxar, mailar eller ringer in kortnumret

ooh... Men hur får de tag på kortuppgifterna liksom ? :S

Någon som har ett AmEx som vet hur lång tid de tar o få ett nytt ?
 
Jag blev nyligen kontaktad av Eurocard som misstänkte att en del inköp gjorts med mina kortuppgifter av någon annan. Det var bland annat en flygbiljett med Norwegian. Inga konstiga inköp som väckte deras misstankar utan någon har hackat sig in i en webbshop och snott kortuppgifterna. Allt jag behövde göra var att bekräfta med ett mejl att jag inte gjort inköpen och att jag har kvar kortet. Sen skickade de ett nytt kort.
 

ssh9721

Medlem
Var på resa i Prag när kortet slutade fungera, ringde då bankens säkerhetsavdelning, tre inköp i USA samma dag. Troligtvis inte skimmat i Prag utan då vi var i USA för några månader sen, Är det vanligt att det kan gå några månader mellan skimning och sedan nyttjande av uppgifterna?
 

Sahlen

Medlem
Var på resa i Prag när kortet slutade fungera, ringde då bankens säkerhetsavdelning, tre inköp i USA samma dag. Troligtvis inte skimmat i Prag utan då vi var i USA för några månader sen, Är det vanligt att det kan gå några månader mellan skimning och sedan nyttjande av uppgifterna?
Vanligt och vanligt, men det har hänt mig i alla fall.

Det tar väl ett tag innan den som stulit uppgifterna har sålt dem till någon.
 
Toppen