Senaste nytt

Skimming - har ni råkat ut för det?

AABack2ARN

Medlem
Irriterande att behöva byta kort (finns ju reggat på några ställen, t.ex. Uber och liknande), men tack och lov har jag ett extrakort hemma, så det blir ändå ett begränsat problem.

Och det är inte så att information kan ha läckt från Uber eller någon av de ställen där du har lagrat kortnumrena. Jag litar ALDRIG på de bakomliggande systemen utan envisas med att mata in kortnummer hela tiden.
 

khybner

Medlem
Fick sms från Eurocard igår. Någon hade gjort tre köp med mitt kort á $500 vardera på Toys R US i New York. Löste sig snabbt och smidigt men irriterande med kortbyte förstås.
 

lowflyer

Medlem
Fick en märklig transaktion från Skrill i USA på mitt AMEX i slutet på förra året. Fick direkt ett mail som hette "Misstanke om obehöriga transaktioner" där jag kunde välja om det var ok eller inte.
Efter att noga undersökt mailet och dess länkar tryckte jag INTE ok.
Sen fick jag ringa in och spärra kortet.
Allt ordnades med andra ord på ett väldigt smidigt sätt! Snyggt!
 
Och det är inte så att information kan ha läckt från Uber eller någon av de ställen där du har lagrat kortnumrena. Jag litar ALDRIG på de bakomliggande systemen utan envisas med att mata in kortnummer hela tiden.

Nä, jag litar inte heller på det. Finns ju en anledning till att det läcks kortnummer gång på gång... Men så länge Amex ser till att sköta det så bra så må det väl vara hänt om det någon gång blir en liten läcka :)
 

mjulven

Medlem
Hände mig för första gången idag. Jag torde ha blivit skimmad på semestern i Puerto Rico, köpen jag hade gjort var på amerikanska ställen i vilket fall och jag har bara haft mitt Amex sen i höstas någon gång (har bara varit iväg på en kontinental resa sen dess).

Det som blir intressant nu är vad som händer med alla bokningar som gjorts med det gamla kortet men som inte är genomförda. Har ett par resor med SAS samt ett par hotell bokade via hotels.com. Samtliga är dock redan betalda men jag kan ju svårligen visa upp det kort jag använde när jag bokade resan då det inte kommer att fungera.
 

AABack2ARN

Medlem
Har behövt visa ett fysiskt kort någon gång vid avresa med BA, en gång med AA och någon gång vid incheckning på hotell. Men det är inte speciellt vanligt.
 
Toppen