Senaste nytt

Bilder eller "rapport" från SAS svävare/katamaraner Malmö-Kastrup?

Silferlood

Medlem
Är du säker, jag tror jag fick poäng på Helikopterservice, är ju rätt länge sen typ 2001. Minns att de hade YQ i prefix ;).
 

cikada

Medlem
Åkte ofta på den tiden när det var svävare. Mycket tillförlitlig på vintrarna när isen ibland ställde till problem för övrig trafik på sundet. Suveränt enkelt med incheckning redan på terminalen vid Smörkontrollen i Malmö och, som nämnts, taxfreeförsäljning till mycket bra priser (vill jag minnas). Angöringen vid Kastrup var spektakulär; svävaren gick direkt upp på rampen där man hämtades med buss ( eller gick till fots, minnet bleknar) för vidare transport till terminalen. Mycket bekvämt.
 
Last edited:

Kastrup

Medlem
Åkte ofta på den tiden när det var svävare. Mycket tillförlitlig på vintrarna när isen ibland ställde till problem för övrig trafik på sundet. Suveränt enkelt med incheckning redan på terminalen vid Smörkontrollen i Malmö och, som nämnts, taxfreeförsäljning till mycket bra priser (vill jag minnas). Bra service ombord i C med mat och dryck. Angöringen vid Kastrup var spektakulär; svävaren gick direkt upp på rampen där man hämtades med buss för vidare transport till terminalen. Mycket bekvämt.

Och mig veterligen fanns det idéer på att köra svävaren fram till gate och slippa bussarna helt. Det föll dock på att slitaget på "kjolen" på svävaren var för stort samt att de av sin natur inte är så precisa i sin styrning att man vill ha dem på en flygplats.
 

011430121

Medlem
Loungen i Malmö skall heller inte glömmas, vill minnas att den låg en trappa upp i terminalen.
SAS taxfreebutik, rätta mig om jag har fel men visst var det något lägre priser där än i övriga SAS taxfreebutiker?
Retar mig att jag inte kommer ihåg att det serverades någon typ av mat ombord.
 

Valley

Medlem
Vi diskuterar affärsklassen ombord på svävarna. Vad jag förstår från denna länk så serverades en kall måltid med hela sortimentet av drycker. Detta på en resa på 30 minuter. Imponerande. Någon som testade affärsklass på svävarna eller katamaranerna?
Japp.
Nu var det ju ett tag sedan. Har för mig man fick något att tugga på, förutom drickat (många, många småflaskor Gammeldansk fick jag med mig därifrån)

Bästa minnet har jag av loungen och den fredagen det var champagneprovning :p
 

flierman

Medlem
Vilken nostalgi. När jag började på SAS på 90-talet så fanns både Helikopterservice och katamaranen och dessa bokades friskt. Jag minns att svävarstationen hette HMA som kod och jag var där en gång och kikade på en studieresa. HMA verkar för övrigt idag vara Khanty-Mansiysk airport :)

Om jag minns rätt så kostade katamaranen mycket pengar om man bara skulle resa HMA-CPH så det var i princip ingen som gjorde så men om man reste vidare från CPH så blev det billigare än att starta i CPH tack vare valutaskillnaden. Man fick 1200 poäng för HMA-CPH i C-klass vet jag så de som reste t.ex. HMA-CPH-LHR fick ju 2400 friska baspoäng rätt enkelt och billigt mot idag.

Här finns lite roliga bilder jag fann:
PerrasMotorNostalgi: SAS svävare och katamaraner

YQ helikopterservice fick jag tyvärr aldrig testa men det bokades rätt mycket på den med vidare resa från CPH.
 
Toppen