Senaste nytt

Enklere transfer på Gardermoen

Nemo

Medlem
Djävulen sitter i detaljerna...

Ordningen vil bli slik at når man kommer som utenlandsreisende og skal videre i Norge, så må man dra billetten for å komme gjennom tollklareringen.
– Da vil tolleren få opp et skannet bilde av bagasjen din. Dette gjør det raskere for de reisende, og tolleren får den samme oversikten, om ikke bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).


Så nu ska man köa genom tullfiltret. Vad händer om de vill öppna väskan då? Sedan ska man, som vanligt, köa genom security. I praktiken dubblar man alltså krånglet. Norsk logik... Suck.
 

AABack2ARN

Medlem
Känns spontant (som Nemo skriver) faktiskt krångligare än nu. Är norsk tull jobbigare än svensk? Ja, jag vet vad man säger om landet i väster och att priserna är någonstans mellan höga och snuskigt höga på sådant som är intressant att köpa utomlands så jag kanske kan gissa till mig svaret ;)
 

Senator

Moderator
Den detaljen som saknas som är den viktiga är om processen de facto innebär att man stannar "airside" eller om det innebär samma process som idag som är att man går "landside".

Stannar man airside är det en rätt bra process, men går man landside är det inte så mycket man förbättrar i min värld..
 

mha321

Medlem
Den detaljen som saknas som är den viktiga är om processen de facto innebär att man stannar "airside" eller om det innebär samma process som idag som är att man går "landside".

Stannar man airside är det en rätt bra process, men går man landside är det inte så mycket man förbättrar i min värld..

Precis - är det samma "tullfilter" som finns idag som används, eller kommer man skapa ett speciellt för transit. Och hur blir det med transit security isåfall... Time will tell, men tillsvidare är det bättre att byta i CPH än OSL när man ska till inrikes Norge, om alternativet finns :)
 

sfalc

Medlem
Förhoppningsvis behåller de status quo för de utan bagage och flyttar filtret airside. Då får man alla fördelar om man reser utan incheckat bagage, tullkoll airside och man kan gå rakt igenom utan krångla med bild på ens incheckade bagage. OM man däremot måste köa med de som checkat in bagage kommer det bli helvetiskt irriterande.
 
Toppen