Senaste nytt

Temperatur i kabinen...

H

Holmion

Guest
Som skiglad nordmann verdsetter jeg også den kjølige årstiden, men har de siste årene gjort meg noen tanker om kabintemperatur. Som oftest synes jeg det er altfor varmt - og man kan jo ikke sitte i bar overkropp hvis man er for varm. De som synes det er for kaldt har full anledning til å pakke seg inn i et teppe e.l.
På en tur med JAL mellom Paris og Tokyo for et par uker siden var temperaturen først helt ok, men når natten kom og jeg hadde lagt meg ned i Sky Suiten (for øvrig et glimrende biz produkt) steg og steg temepraturen og dyna var det ihvertfall bare å få vekk. Leste på JALs sider at de har 24 grader som fast temperatur - dette var mye varmere. Var for trøtt til å si i fra, men dette er ikke første gangen jeg er plaget med, etter min mening, altfor varm temperatur. Enda verre blir det på økonomi eller short-haul med passasjerer tett på...
På en tur med Norwegian til Roma i forrige uke var det helt motsatt. Deilig og kjølig, men etterhvert så kjølig at også undertgnede sa fra (måtte ta beina opp fra gulvet...) så sa purseren at de skulle si fra til cockpit (styres ikke dette fra gally?) og da ble det kokhet før de tilslutt fikk en middels temperatur som var til å leve med. Høstens andre forkjølelse ble resultatet.
Noen synspunkter fra andre reisende om temperatur i kabin?
PS! Oftest er også luftkvaliteten dårlig - og jeg mistenker at kun ett av flyets airpacksystemer er i bruk for å spare fuel?
 
Last edited by a moderator:

swede77

Medlem
Intressant att du tog upp detta med temperatur. Jag tycker det varierar väldigt, oberoende av bolag eller plats på jorden i min mening.

Generellt sätt är min uppfattning att temperaturen är kallare i Eco än i Business/First. Jag har frågat Purser/Kabinchef ombord om detta vid många tillfällen och ofta fått svaret att temperaturen är ställd lite lågt med mening. Detta med förklaringen att människor blir mindre illamående/åksjuka vid lägre temp. Vad tror ni om detta?
Sedan så tror jag att det är lättare att ställa in en perfekt temperatur i Business/First som en separat temp. zon för att ytan är mycket mindre. Nu refererar jag till större flygplan typ B777.

Oftast har jag i alla fall med mig både kortärmat och långärmat ombord om det är för kallt/varmt.

Vore roligt att höra erfarenheter angående temperatur. Eller om någon känner till om det finns en norm?
 
A

Aurora

Guest
På en tur med Norwegian til Roma i forrige uke var det helt motsatt. Deilig og kjølig, men etterhvert så kjølig at også undertgnede sa fra (måtte ta beina opp fra gulvet...) så sa purseren at de skulle si fra til cockpit (styres ikke dette fra gally?) og da ble det kokhet før de tilslutt fikk en middels temperatur som var til å leve med. Høstens andre forkjølelse ble resultatet.
Noen synspunkter fra andre reisende om temperatur i kabin?

På 737NG styres temperaturen på AC fra cockpit. Skal ikke mye til for at det blir for varmt eller for kaldt, så det er viktig med feedback fra kabinen for å få det helt rett, av min erfaring. På 737 synes jeg ofte det er litt kaldt, men så er jeg veldig veldig tynn og lite isolert fra naturens side. He he.
 

pitch

Medlem
Jag tycker nog precis alla bolag jag har åkt med har för varmt på nattflygen i alla fall. Om man vill sova så är det ju skönt att inte behöva ligga och svettas under täcket, och vill man inte sova så är det väl för att man föredrar att sitta och hinka frysskyddsvätska ändå ;)
 

frequentflyer

Ny medlem
Jeg synes SAS har perfekt temperatur ombord. Men noen ganger så blir det litt kaldt ombord på sete 1D. Men det er fordi fwd cabin dør er åpen.... :rolleyes: . Men sånn generelt så er det fin temp i lufta, synes jeg. Men sist jeg frøs ombord så spurte jeg purser om det var mulig og skru opp varmen ombord, og det var ingen problem. :)
 

Shoreline

Medlem
Misstänkte att det skulle finnas en tråd :)

Jag upplever att det ofta är alldeles för varmt i kabinen, och är inte bekväm att göra en Per Oscarsson (tänker på kalsongkuppen, inte att brinna inne – RIP).

Vilka bolag erbjuder egentligen en sval kabin? Några kalla favoriter i SkyTeam att se fram emot?
 

RobHK

Medlem
Väldigt vanligt att det är odrägligt varmt i kabinen, speciellt i business class. Cathay har oftast låg temp i Economy, men business class är ofta för varmt då det är massa asiatiska gamlingar som sitter med dunjackor på trots att det är 25-26 grader i kabinen. Jag säger alltid till i BC nu för tiden och ber dom sänka temperaturen, det brukar faktiskt gå bra och de sänker ner mot 21-23 grader, vilket gör stor skillnad. En enda gång har jag blivit bullshittad (tror jag) att det inte går att sänka, trots att de va väldigt varmt, runt 25-26.
 

Hachans

Medlem
Misstänkte att det skulle finnas en tråd :)

Jag upplever att det ofta är alldeles för varmt i kabinen, och är inte bekväm att göra en Per Oscarsson (tänker på kalsongkuppen, inte att brinna inne – RIP).

Vilka bolag erbjuder egentligen en sval kabin? Några kalla favoriter i SkyTeam att se fram emot?

Det är ju tyvärr alltid en strid. Sitter ett par pensionärer och fryser medan varmblodade människor som jag önskar att vi haft en fysik som gjort det allmänt accepterat (och kanske önskat) att vi satt topless.

Detta går ju att avhjälpa lite genom att ha individuella luftmunstycken men detta verkar ha varit avskaffat på fler plan nu för tiden. Virgin hade fortfarande idag märkte jag och det var rejält svalt tills det plötsligt blev bastu för någon klagade.

Just vad gäller SAS har jag numera alltid med en kylkrage med fläkt jag köpte i Japan. Man ser dum ut men jag är sval.

Annars kan man ju önska sig turbulens. Då verkar det som att många flygbolag sänker temperaturen för att minska illamåendet. Ibland glömmer de höja igen.
 

ilon

Medlem
Jag är också den varma typen, vilket tyvärr ställer till det en hel del när man ska försöka ombord, själv löser jag det med att (nästan) aldrig sova ombord

Värsta jag varit med om var Air Canada från Toronto till Vancouver ombord en 787a, kändes som de försökte ungsbaka oss framme i business. När jag gick fram till galley och bad personalen sänka lite var det ju dock svalt och skönt, men någon skillnad för oss stackars resenärer märkte jag inte av.

Den förklaring jag fått när jag tagit upp detta med CC vid ett par tillfällen är att det i galley är betydligt kallare, så att dem ofta har svårt att uppfatta temperaturen i kabinen.
Sedan är det såklart svårt när de ena stunden har en passagerare som klagar på att det är för varmt, för att i nästa stund få en som klagar på att de fryser :)
 
Toppen