Senaste nytt

Bilder eller "rapport" från SAS svävare/katamaraner Malmö-Kastrup?

Kastrup

Medlem
Hej,

först inlägget för mig efter en lång tid som läsare på forumet!
Jag har av nostalgiska skäl letat efter bilder eller "reserapporter" från SAS båtar/svävare i trafik mellan Malmö och Kastrup. Hittar tyvärr inte så mycket. M/V Sifka viking och M/V Kraka viking vill jag minnas att båtarna hette, och svävarna Liv, Idun och Freja viking. Likaså bilder från "svävarterminalen" i Malmö hade varit kul.

Är det någon som sitter på något kul material? Finns en och annan exteriörbild på nätet.

Mvh
Sifkavikingspec.jpg
 
sett att på Radisson Blu.xx höghuset mitt emot tivoli så i frukostmatsalen på markplan har dom sparat massor av bilder och info om SAS över åren..nostali att sitta och se dessa bilder..
 

Agö

Medlem
Vi diskuterar affärsklassen ombord på svävarna. Vad jag förstår från denna länk så serverades en kall måltid med hela sortimentet av drycker. Detta på en resa på 30 minuter. Imponerande. Någon som testade affärsklass på svävarna eller katamaranerna?
 

011430121

Medlem
Vi diskuterar affärsklassen ombord på svävarna. Vad jag förstår från denna länk så serverades en kall måltid med hela sortimentet av drycker. Detta på en resa på 30 minuter. Imponerande. Någon som testade affärsklass på svävarna eller katamaranerna?
Jag reste i C på svävarna, senare även flygbåts varianten, vill bara minnas att det endast var drycker som serverades.
Men minnet kan svika
 

Kastrup

Medlem
Jag åkte i C på katamaranerna, och jag vill minnas att jag åt kall middag. Det fanns galley ombord av samma modell som på flyget.
 

Alf

Medlem
Jag åkte under många år dessa olika farkoster nästan varje vecka. Det var på den tiden snabbaste alternativet mellan NRK-MMA. Servicen var utsökt i C med fullt dryckessortiment och åtminstone en smörgås av dansk modell eller kall anrättning. Tyvärr har jag inga bilder från resorna men det var en mycket behaglig och avkopplande resa. Dessutom hamnade man mitt i centrala Malmö. Som extra bonus fick man på denna resa mellan NRK-MMA handla taxfree eftersom båten klassades som reguljärflyg eftersom farkosten hade flygnummer och då gällde inte 24 timmars regeln för inköp av alkohol på både utresa och hemresa. Resultatet blev ett välfyllt barskåp och ett välfyllt Eurobonuskonto eftersom sträckan CPH-MMA gav lika många poäng som ARN-CPH.

"Tyvärr" kom ju bron och saboterade hela detta trevliga upplägg. Även SJ X2000 tåg gjorde att motivet att resa denna väg minskade. Att åka Öresundstågen är ljusår från denna trevliga reseupplevelse och taxfree inom Europa är borta och så även våra reguljärflyg med SAS från NRK.

Det var bättre förr! I alla fall just detta.
 

Alf

Medlem
Inte att förglömma helikopterservice som bemannade samma sträcka. Det hade jag gärna nyttjat nuförtiden.
Hubbar Malmö- Helsingborg, Köpenhamns Flygplats. Har för mig att även de hade taxfree?
Default.aspx

Det stämmer, det var en trevlig tur med helikopter över sundet på runt 10 min till Malmö.
Tyvärr kunde man inte köpa genomgående biljetter på SAS med helikoptern och därför blev det ett väldigt högt pris för denna resa. Sedan blev det heller inga poäng. Var man snabb på denna helikopter vid boarding kunde man få sitta i vänstersits eftersom det bara var en pilot.
 
Toppen