Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

Homer

Medlem
Även jag fick post från SAS, det handlade om anslutningsflyg till CPH-SFO, jag försökte få dem
att boka om allting till nästa år och fick inte så oväntat svaret "ja, det går fint bara det finns bonusplatser"
och det gjorde det ju inte
 

Tonton

Medlem
Jag har gjort en (1) bokning med SAS sedan pandemin började, så har inte lagts så mycket tid och energi på detta (förrän nu)

4 dec - ARN-MMX SK2107
6 dec - MMX-ARN SK110

Båda dessa har nu ändrats från A320-neo/CRJ till B737-700. Det finns andra flighter de dagarna, men om jag förstår rätt så är det alltså ingen idé att ringa in och be om att få bli ombokad, innan dess att flighterna har ställts in på riktigt?
 

Rokkoko

Medlem
Nu har mitt flyg till Bologna den 27 oktober passande ställts in 15 dagar innan avgång. Den var tydligen redan från början en 737-700-avgång så känner mig duktigt lurad nu. Kan jag i stället för pengarna åter begära ombokning och slippa stå för ev. mellanskillnad?
 

WF789

Medlem
Jag försöker därmed att hävda att enligt EU261/2004 har jag rätt till ombokning eller återbetalning. SAS vägrar dock att boka om till andra bolag då de påstår att de har ett interline avtal med Lufthansagruppen som gör att de enbart kan boka om max 14 dagar innan till just Lufthansagruppen

Lufthansa booket meg til SAS 4 uker i forkant i vinter etter en endring som forutsatte tidsmaskin i transfer. Da var det i tillegg en LHG-flight senere på kvelden.
 
Det här kan bli intressant, jag har en rätt viktig resa framför mig i slutet av oktober som de har bytt från en A320Neo till B737-700 och hela flighten är nollad enligt Expertflyer och syns ej på SAS hemsida. Inget om att denna ställts in eller skall ställas in.......

Kommer inte kunna flyga någon annan avgång denna dagen, då får de skifta över mig till något annat flyg med liknande tid den dagen. Födelsedagsmiddag som börjar 18:00 och ingen möjlighet att flyga tidigare än 14:40.

Visa bifogad bild 113487

Visa bifogad bild 113488

Visa bifogad bild 113489
Fick för 2 min sedan en uppdatering av denna bokning i appen där de bokat om mig till flighten 18:05. Mailet har kommit och allt, och det är 2,5 vecka kvar till avgång.......
 

ChJ

Medlem
Om du har möjlighet att vänta, gör det när SAS officiellt ställer avgångarna ombokar de dig till avgångar ” i närheten” av dina avgångar, eller då kan du avboka och få pengarna återbetalt.
Detta är lätt att säg, sitt stilla i båten till SAS ställer in flygningarna, oftast 40-30 dagar före bokad avgång.
När SAS har ställt in och du kontaktar dem, ge dem förslag på vilka avgångar du vill åka, om du vill åka.
Håll oss underrättad!
Tack för tipset, har kommit väl till pass då jag för några veckor sedan fick se att det satts in ett 737-700 på en av mina flygningar (ARN - LPA där utresan gick via OSL). Hade sett denna tråd och kände att det nog kunde leda till problem, men bestämde mig för att sitta tight då det är en bonusresa och vi ännu inte har bestämt om vi ska åka eller inte. Så idag kom mejlet att utresan var inställd - samtal till SAS, fem minuter i kö och ytterligare fem minuter senare så var ombokning klar till utresa en dag senare, men direktflyg ARN - LPA. För vår del bara positivt då det egentligen var vårt förstahandsval, men inte var tillgängligt som bonusresa i plus när vi bokade, men märkligt med mellansteget med 737-700 lång tid före avbokning...
 

O_M

Medlem
Har en flight Arlanda - Umeå 1 nov som varit säljstoppad flera veckor men först nu blev den inställd. Ringde in för att avboka och få återbetalning. Fick då svaret att man inte får återbetalning om nya förslaget är inom samma dygn. Låter ju konstigt om man t.ex. skulle åkt på morgonen och blir ombokad tilll kvällen?

Enda jag kan få är voucher (som jag även skulle ha kunnat få innan flighten ställdes in).

Stämmer detta verkligen?
 

andreas

Medlem
Har en flight Arlanda - Umeå 1 nov som varit säljstoppad flera veckor men först nu blev den inställd. Ringde in för att avboka och få återbetalning. Fick då svaret att man inte får återbetalning om nya förslaget är inom samma dygn. Låter ju konstigt om man t.ex. skulle åkt på morgonen och blir ombokad tilll kvällen?

Enda jag kan få är voucher (som jag även skulle ha kunnat få innan flighten ställdes in).

Stämmer detta verkligen?

Nej.
Gör en så kallad HUACA ”Hang-up-and-call-again”.
 
  • Gilla
Reactions: Nea

palmen

Moderator
Jag har gjort en (1) bokning med SAS sedan pandemin började, så har inte lagts så mycket tid och energi på detta (förrän nu)

4 dec - ARN-MMX SK2107
6 dec - MMX-ARN SK110

Båda dessa har nu ändrats från A320-neo/CRJ till B737-700. Det finns andra flighter de dagarna, men om jag förstår rätt så är det alltså ingen idé att ringa in och be om att få bli ombokad, innan dess att flighterna har ställts in på riktigt?
Innan de är inställda kan de inte göra något från kundtjänst sida.

Lufthansa booket meg til SAS 4 uker i forkant i vinter etter en endring som forutsatte tidsmaskin i transfer. Da var det i tillegg en LHG-flight senere på kvelden.
Jag har haft 2 lufthansa bokningar där de ställt in flighter och de har kunnat boka om till SAS 2 månader fram i tiden utan problem, så att det inte skulle gå från SAS sida är skitsnack. Men de på kundtjänst lyder väl bara de order de har fått uppifrån

Det lustiga är ju dock att de nya flighterna jag bokats om till (ARN-CPH) också är med 737-700, så de kommer också att ställas in, och om det görs om 2 dagar eller senare så kommer jag inom 14-dagars fönstret för att kunna boka om hela bokningen.
Komedi på hög nivå nu, flighten som jag blev ombokad till som var en 737-700 har också ställts in.
Går man in och läser på SAS egna hemsida så står det också att man har rätt att bokas om till likvärdig transport. Inget om att det finns något 14 dagars krav eller liknande. Blir nog svårt för dom att slingra sig ur detta.
SAS kan ju inte hävda att en resa som skulle ta 1h35min nu bokats om till 4h50min 1 dygn tidigare är likvärdigt, när det finns möjligheter inom alliansen att bokas om på lördag förmiddag med kort transfer.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Fick för 2 min sedan en uppdatering av denna bokning i appen där de bokat om mig till flighten 18:05. Mailet har kommit och allt, och det är 2,5 vecka kvar till avgång.......
Finns väl inte så många val för din del. BMA-HAD har en flight 14:45, men i övrigt är det torrt med flyg till västkusten och Köpenhamn vad jag kan se.
 
Toppen