Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Fick idag besked från SAS via sms och mail med en länk att min resa i februari 2021 har ändrats. Problemet är att jag inte har någon resa bokad i februari. Trycker man på länken så kommer man till en annans persons resa till Tokyo, där jag kan se personens passnummer, Eurobonusnummer, välja plats, avboka mm. Spontant känns detta ganska långt ifrån ok.

Utan att läsa igenom alla sidor, är detta vanligt? Är det något man bör underrätta SAS om? Hade gärna underrättat personen det handlar om, men det är inte så lätt utan några kontaktuppgifter. Det finns inga likheter mellan personens namn och mitt.
 

Mikado

Medlem
Fick idag besked från SAS via sms och mail med en länk att min resa i februari 2021 har ändrats. Problemet är att jag inte har någon resa bokad i februari. Trycker man på länken så kommer man till en annans persons resa till Tokyo, där jag kan se personens passnummer, Eurobonusnummer, välja plats, avboka mm. Spontant känns detta ganska långt ifrån ok.

Utan att läsa igenom alla sidor, är detta vanligt? Är det något man bör underrätta SAS om? Hade gärna underrättat personen det handlar om, men det är inte så lätt utan några kontaktuppgifter. Det finns inga likheter mellan personens namn och mitt.

låter som en personuppgiftsincident, kanske går att anmäla till dataskyddsombudet?
 

fcx

Medlem
Fick idag besked från SAS via sms och mail med en länk att min resa i februari 2021 har ändrats. Problemet är att jag inte har någon resa bokad i februari. Trycker man på länken så kommer man till en annans persons resa till Tokyo, där jag kan se personens passnummer, Eurobonusnummer, välja plats, avboka mm. Spontant känns detta ganska långt ifrån ok.

Utan att läsa igenom alla sidor, är detta vanligt? Är det något man bör underrätta SAS om? Hade gärna underrättat personen det handlar om, men det är inte så lätt utan några kontaktuppgifter. Det finns inga likheter mellan personens namn och mitt.

Klassiskt problem de senaste 20 åren. Det händer när den som bokat resan har angett fel telefonnummer. Däremot så har ju regelverk runt personuppgifter uppdaterats mycket under den tiden, så en anmälan till SAS skulle inte vara helt fel...
 

011430121

Medlem
I bland så undrar man hur man jobbar på SAS när man ställer in flygningarna, jag tror att man skulle spara pengar åt företaget om avdelningarna jobbade mer tillsammans.
Har skrivit lite om denna resa i en annan tråd, nu har det hänt lite mera

Vi är 7 personer som skall åka till GDN om 1 månad, utresan är (förmodligen) som vi har bokat, däremot ändrar från A320neo till CRJ, inga problem

Returen är via OSL bokningen med en 737-800 ändrades till en 737-700 några varningsklockor ringde.
Det var möjligt att fortfarande boka avgången, i onsdags försvann den möjligheten, ringde SAS och frågade om de skulle boka om oss via CPH, på den avgången är det även ändrat från A320neo till CRJ.
Tjejen jag talade med undrade varför vi ville omboka biljetten, jag talade om vad jag har noterat på deras hemsida
Fick till svar att hon inte såg att vår maskin var inställd, frågade om jag fått något SMS eller mail om inställde flygning, nej det hade jag inte fått, hon kunde inte boka om oss.

Jag berättade att de inställda flygningarna som jag har haft under våren så var detta typisk, ändrar till 737-700 och försvinner från möjlighet att boka efter ett tag, fick till svar ”vad du kan mycket” tyckte hon sa det med ironi i rösten.
Nu är det mindre än en månad till avgång och SAS har väl lite sämre läge vid ombokning nu än för några dagar sedan.
Vi kommer att landa 5 timmar senare än ursprungs bokningen om vi nu blir ombokade via CPH

Om man skall tro Expertflyer så är det gott om platser i Plus på maskinen mellan GDN och CPH
 
Ja, det här med att SAS säljer biljetter till avgångar som dom sen blockar under en längre period innan dom ställer in är det värsta med SAS just nu. Värre än att inte återbetalar i tid. Förstår inte varför? Tänker dom att dom kanske öppnar upp om efterfrågan ökar? Eller är det personalbrist? Bättre att hålla öppet, sälja och köra avgången så att trafiken kommer igång igen.
 

Kris

Medlem
Ja, det här med att SAS säljer biljetter till avgångar som dom sen blockar under en längre period innan dom ställer in är det värsta med SAS just nu. Värre än att inte återbetalar i tid. Förstår inte varför? Tänker dom att dom kanske öppnar upp om efterfrågan ökar? Eller är det personalbrist? Bättre att hålla öppet, sälja och köra avgången så att trafiken kommer igång igen.
Likviditeten behövs väl i pågående ponzi scheme...
 

Silferlood

Medlem
Fick idag besked från SAS via sms och mail med en länk att min resa i februari 2021 har ändrats. Problemet är att jag inte har någon resa bokad i februari. Trycker man på länken så kommer man till en annans persons resa till Tokyo, där jag kan se personens passnummer, Eurobonusnummer, välja plats, avboka mm. Spontant känns detta ganska långt ifrån ok.

Utan att läsa igenom alla sidor, är detta vanligt? Är det något man bör underrätta SAS om? Hade gärna underrättat personen det handlar om, men det är inte så lätt utan några kontaktuppgifter. Det finns inga likheter mellan personens namn och mitt.
Du kan anmäla det här;
SAS has a designated Data Protection Officer to help travelers and ensure GDPR compliance.
If you have any questions or need assistance, just contact the SAS Data Protection Officer at dataprotectionofficer@sas.se
 

ulagun

Medlem
Ja, det här med att SAS säljer biljetter till avgångar som dom sen blockar under en längre period innan dom ställer in är det värsta med SAS just nu. Värre än att inte återbetalar i tid. Förstår inte varför? Tänker dom att dom kanske öppnar upp om efterfrågan ökar? Eller är det personalbrist? Bättre att hålla öppet, sälja och köra avgången så att trafiken kommer igång igen.

Sitter i sådan situation just nu.
Ingen återbetalning, trots påminnelser för inställda SAS flyg mitten mars.

Då vi sedan dess inte rest utanför Sverige blev ressuget för stort liksom alla outnyttjade poäng.
Bokade därför bonusresa med SK2823 den 3/10 CPH-FAO med retur 24/10. Endast vi två seatade vid bokningen, verkade lite märkligt
Tänkt boka hotell, hyrbil m.m inför vår rundresa i Portugal i förra veckan. Av någon anledning kollade jag vårt flyg innan.
Fanns då Noll avgångar den 3/10. Men inga som helst besked från SAS.
'Efter ha läst inläggen ovan så kollade jag igen igår, och vips där finns flighten den 3/10, men fortfarande bara vi två i Go enligt seatingplan.
Vad ska vi göra?
Fru ulagun ställde uppgivet frågan. Vågar man över huvud taget lita på SAS numera?
Vi har diskuterat tre alternativ;
1/ Avvakta till några dagar innan avgång och hoppas på det bästa
2/ Redan nu avboka och glömma hela resan?
3/ Avboka SAS och boka ny bonusresa med Swiss/Lufthansa då till LIS och med riktig business.

Så, vad anser ni vi bör göra?
 
Sitter i sådan situation just nu.
Ingen återbetalning, trots påminnelser för inställda SAS flyg mitten mars.

Då vi sedan dess inte rest utanför Sverige blev ressuget för stort liksom alla outnyttjade poäng.
Bokade därför bonusresa med SK2823 den 3/10 CPH-FAO med retur 24/10. Endast vi två seatade vid bokningen, verkade lite märkligt
Tänkt boka hotell, hyrbil m.m inför vår rundresa i Portugal i förra veckan. Av någon anledning kollade jag vårt flyg innan.
Fanns då Noll avgångar den 3/10. Men inga som helst besked från SAS.
'Efter ha läst inläggen ovan så kollade jag igen igår, och vips där finns flighten den 3/10, men fortfarande bara vi två i Go enligt seatingplan.
Vad ska vi göra?
Fru ulagun ställde uppgivet frågan. Vågar man över huvud taget lita på SAS numera?
Vi har diskuterat tre alternativ;
1/ Avvakta till några dagar innan avgång och hoppas på det bästa
2/ Redan nu avboka och glömma hela resan?
3/ Avboka SAS och boka ny bonusresa med Swiss/Lufthansa då till LIS och med riktig business.

Så, vad anser ni vi bör göra?
Vänta och boka bara flexibla hotell/hyrbilar sålänge.
 

eddo

Medlem
På en inrikesflygning, varför har man i dessa tider plusskylten på rad 6 trots att det endast satt passagerare i plus på raderna 1-3? Jag satt på rad 7 i go (som var i princip fullt) och trängdes. Hade varit rimligare att flytta fram plusskylten till rad 3 så att färre hade behövt sitta och trängs på fulla rader...
 
Toppen