Senaste nytt

Thai Airways ansöker om konkurs

apknug

Medlem
Inte oväntat i något land egentligen. Bara att läsa på om de brittiska och franska utredningarna av Airbus som pågår just nu. Airbus har mutor i sin kultur, och de flesta Airbus-affärer har de senaste 30 åren haft en del oegentligheter.
Den kulturen finns ju inom de flesta exportbolag. Det betyder ju inte att mutor används i alla länder. Det är ju ganska väldokumenterat vilka länder som är korrumperade och där mutor är vardagsmat. Thailand är ett av dessa.
Kanske läge att kolla garageuppfarterna hos de från SAS som var inblandande i bytet till Airbus.......
 

Tomas E

Medlem
Inte oväntat i något land egentligen. Bara att läsa på om de brittiska och franska utredningarna av Airbus som pågår just nu. Airbus har mutor i sin kultur, och de flesta Airbus-affärer har de senaste 30 åren haft en del oegentligheter.
Åtminstone för några decennier sedan var schablonbilden att i samband med stora upphandlingar, särskilt statliga/offentliga, förekom alltid mutor/skumma provisioner så snart man lämnade norra Europa. Runt 5% total kostnad för detta brukade vara normalt att budgetera (troligen inklusive mer normal/laglig lyxrepresentation). Vet inte om det är branschberoende, men ett land som börjar på F och med stor statlig inblandning i sin industri brukade sägas vara särskilt bra på att muta. ;)Har inte hört lika kategoriska uttalanden kring detta på kanske 20 år, så vet inte om dessa tumregler fortfarande gäller. På denna tid trodde vi ju märkligt nog att korruption inte förekom i Sverige, vilket ju tyvärr visat sig inte riktigt vara sant. :(
 
Finns ett flertal artiklar om detta i Bangkok Post om hur några hjältar som nu bryter tystnaden som antagligen ej fick en del av kakan för 15 år sedan nu har upptäckt detta och gråter ut i tidningen. Singapore är nr 1 i regionen och när Singapore Airlines köper A340-500 och ska öppna upp direkttrafik till NYC så ska klart Thai Airways göra detsamma. Kommer även ihåg reklamkampanjerna i Bangkok som fanns överallt om nya business class stolar på de nya Airbus maskinerna. De nya linjerna gick till LA och NYC med A340-500 och A340-600 gick lite överallt som vanligt hos Thai och jag flög med den till London t o r några gånger innan de fasades ut. Har för mig att det var 5 st av varje och en A340-500 blev konverterad till Air Force 1 för Thailand :) Grymt skönt målad :) De andra har varit avställda några år både på Suvarnabhumi, Don Mueang och U-Tapao. Anyway när Singapore Airlines köpte A380 så skulle självklart både Malaysia Airlines och Thai beställa 6 st var som antagligen aldrig har genererat några vinster :) Sen var det dax igen och nya beställningar på både A350 och 787. Thai Airways är sig likt och alla mutor med Rolls Royce motorer samt konstiga uppgörelser med anställda beroende på anställningsår, fackföreningar mm och alla vill ha sin del av kakan. Flög ner till Singapore för några år sedan och tillbaka med vändande flight (visa run) och det visade sig att besättningen enbart hade denna flight under dagen, det var alltså ny besättning ombord och en flygvärdinna berättade att det var normalt och att de alltid sov över i Singapore efter en tur :) Jag har väl runt 100 flighter i ekonomi samt ca 40 st i business med Thai och har aldrig blivit uppgraderad någonsin fast jag är *A Gold och flyger på rätt biljetter i högsta klass i ekonomi, nä svågerpolitiken gäller även här och personer med kontakter inom Thai, regering, myndigheter med flera flyger alltid längst fram och uppgradering är vardagsmat :)
 

Attachments

  • 30525_1485343108.jpg
    30525_1485343108.jpg
    76,3 KB · Visningar: 389

igelkotten

Medlem
Den kulturen finns ju inom de flesta exportbolag. Det betyder ju inte att mutor används i alla länder. Det är ju ganska väldokumenterat vilka länder som är korrumperade och där mutor är vardagsmat. Thailand är ett av dessa.

Ja att det är mer väntat i många länder håller jag med om. Men jag har också haft insikt i en del utredningar (då ofta hemliga) gällande tagande av muta av/från välkända bolag i länder som du kanske inte normalt sett förväntar dig se sådant, men som jag verkligen inte tycker ska felaktigt få bli ansedda som befriade från sådant här, exempelvis Sverige. Sverige tros ofta av oss svenskar vara befriade från sådant här... men så är det ju inte. Lite som Tullverkets inställning till rasism nyligen. Bara för att man själv säger att något inte finns betyder det inte att det är sant, och snarare är det nog mer sannolikt att man missar saker istället.
 

Alf

Medlem
Ja att det är mer väntat i många länder håller jag med om. Men jag har också haft insikt i en del utredningar (då ofta hemliga) gällande tagande av muta av/från välkända bolag i länder som du kanske inte normalt sett förväntar dig se sådant, men som jag verkligen inte tycker ska felaktigt få bli ansedda som befriade från sådant här, exempelvis Sverige. Sverige tros ofta av oss svenskar vara befriade från sådant här... men så är det ju inte. Lite som Tullverkets inställning till rasism nyligen. Bara för att man själv säger att något inte finns betyder det inte att det är sant, och snarare är det nog mer sannolikt att man missar saker istället.

Nu har vi hamnat lite OT, men du måste skilja på korrumperade länder där muta är vardagsmat och förväntas i de flesta större affärer. När du nämner Sverige är det möjligt att det förekommer muta i mindre omfattning. Däremot har vi andra sorters korruption som rent missbruk av sin ställning som bl a förkom vid Statens Fastighetsverk där lite mer uppsatta personer kunde få deras leverantörer att även göra renoveringsarbetet i deras bostad. Jag har en stor del av mitt yrkesliv ansvarat för statliga upphandlingar av system inom flygsektorn och har bara blivit erbjuden muta vid ett enda tillfälle under alla dessa år. Då var det Vd:n i ett svenskt konsultbolag som erbjöd mej en biljett till Brasilien som han råkade fått över. Jag tackade givetvis nej och undrade hur det stod till med honom. Jag gjorde ingen anmälan mot honom av olika skäl men jag plockade bort hans konsulter från de projekt vi hade och fick även några andra att göra detsamma. Nu lämnar jag denna diskussion och hoppas vi kan vara överens om att Thailand tillhör ett av de mer korrumperade länderna i världen. I Thailand har jag mutat polisen för att få ut en kompis som dom låste in för ett misstänkt brott och jag har mutat en tulltjänsteman på flygplatsen i Phuket för att få igenom dubbel spritranson efter att blivit påkommen med för mycket sprit. Skulle nog inte lyckats med detta i Sverige, tanken har inte ens slagit mej.
 
Såg att Thai hade en avgång från Arlanda idag med en A350. Lång kö och massa folk i incheck. Verkar ha varit en tillfällig t&r bara. Ingen mer avgång som går att köpa biljett till före 1 jan.
 

apknug

Medlem
Egendomligt att detta postas i en tråd om ett om ett bolag som ansökt om konkurs.

Oinvigda läsare måste få minst sagt motstridiga input och borde ha svårt att göra medvetna val inom medvetet resande.

Förhoppningsvis kan nån moderator både byta rubriken och flytta de senaste inläggen till lämplig tråd.
 
  • Gilla
Reactions: HMJ
Toppen