Senaste nytt

Thai Airways ansöker om konkurs

apknug

Medlem
Fast ”file for bankruptcy” är vad de gör enligt artikeln vilket betyder ansökan om konkurs och inget annat samt att det är sannolikt att det leder till rekonstruktion. Jag tolkar inte rubriken, jag återger ordagrant vad Thai Airways gör enligt rubriksättaren. Du säger också att ”de flesta andra” inte är insatta i Thailändsk insolvens lagstiftning men om man är medveten om detta, varför tolkar man då rubriken genom att använda ett annat lands innebörd trots att det gäller ett Thailändskt bolag? Borde man då inte ta reda på vad det betyder i Thailand eller läsa artikeln?
Betyder fortfarande inte att rubriksättaren har rätt i sak eller att det är andemeningen i artikeln mer ett click bait ala skvallerpressen.

Med det lämnar jag detta då Thai inte har lämnat in någon konkursansökan.
 

Senator

Moderator
Vilken semantikdiskussion! I alla fall här kommer en uppdatering from Business Traveller:
Thai Airways to restructure under bankruptcy court – Business Traveller

Notera:

“The Thai Cabinet approved the reform plan for [Thai Airways] which will be implemented through the business reorganisation chapter under the auspices of the Central Bankruptcy Court of Thailand and the Bankruptcy Act. In the meantime, [Thai Airways] is able to operate flights and run its business as usual,” the carrier said in a statement posted on its website.


The state-owned carrier also said “it will not be dissolved or go into liquidation” or be “declared bankrupt”.
 

011430121

Medlem
Lite ny information och den 14 september verkar vi få besked.
Jag är mycket förvånad för att inte säga chockad, det verkar vara mutor med när, man har upphandlat nya flygplan och motorer.

Alla USA flygningar mellan Thailand och USA under åren 2005 till 2013 gick med förlust, Thai Airways fick inte flyga till USA för de Amerikanska myndigheterna det var någonting med säkerheten.
Thai Airways to cut 1,401 jobs, suspend flights to U.S. - Reuters
De 10 st Airbus 340 som det skriv i artikeln är om jag inte minns fel A340-600 som någon Thairegeringsmedlem tyckte i vintras att man skulle ta trafik efter 6 år i malpåse i stället för att beställa nya flyg.

Källa: CHEK-IN.dk
https://check-in.dk/fremtiden-for-thai-afklares-14-september/?utm_source=CHECK-IN.dk+Nyhedsbrev&utm_campaign=0f7c9180af-CHECK-IN+morgen&utm_medium=email&utm_term=0_26fa6b41ae-0f7c9180af-86450445
 

Alf

Medlem
Lite ny information och den 14 september verkar vi få besked.
Jag är mycket förvånad för att inte säga chockad, det verkar vara mutor med när, man har upphandlat nya flygplan och motorer.

Alla USA flygningar mellan Thailand och USA under åren 2005 till 2013 gick med förlust, Thai Airways fick inte flyga till USA för de Amerikanska myndigheterna det var någonting med säkerheten.
Thai Airways to cut 1,401 jobs, suspend flights to U.S. - Reuters
De 10 st Airbus 340 som det skriv i artikeln är om jag inte minns fel A340-600 som någon Thairegeringsmedlem tyckte i vintras att man skulle ta trafik efter 6 år i malpåse i stället för att beställa nya flyg.

Källa: CHEK-IN.dk
https://check-in.dk/fremtiden-for-thai-afklares-14-september/?utm_source=CHECK-IN.dk+Nyhedsbrev&utm_campaign=0f7c9180af-CHECK-IN+morgen&utm_medium=email&utm_term=0_26fa6b41ae-0f7c9180af-86450445

Jag utgår från att det är med ironi du skriver om tagande av mutor.
 

Senator

Moderator
Lite ny information och den 14 september verkar vi få besked.
Jag är mycket förvånad för att inte säga chockad, det verkar vara mutor med när, man har upphandlat nya flygplan och motorer.

Alla USA flygningar mellan Thailand och USA under åren 2005 till 2013 gick med förlust, Thai Airways fick inte flyga till USA för de Amerikanska myndigheterna det var någonting med säkerheten.
Thai Airways to cut 1,401 jobs, suspend flights to U.S. - Reuters
De 10 st Airbus 340 som det skriv i artikeln är om jag inte minns fel A340-600 som någon Thairegeringsmedlem tyckte i vintras att man skulle ta trafik efter 6 år i malpåse i stället för att beställa nya flyg.

Källa: CHEK-IN.dk
https://check-in.dk/fremtiden-for-thai-afklares-14-september/?utm_source=CHECK-IN.dk+Nyhedsbrev&utm_campaign=0f7c9180af-CHECK-IN+morgen&utm_medium=email&utm_term=0_26fa6b41ae-0f7c9180af-86450445

Thai hade väl ett försök snarlikt Singapore Airlines med A340-500 att nå både New York och LA direkt från BKK:
Using the Airbus A340-500 fleet it acquired in 2005, Thai commenced non-stop flights between Bangkok and New York, its first non-stop service to North America.[21] The airline later converted an existing one-stop service (via Tokyo) to Los Angeles into a non-stop flight using the same aircraft type.[21] Citing very high fuel costs, Thai discontinued the New York service in July 2008, even though the airline had been able to fill 80 percent of the seats. The service to Los Angeles was again reverted to one-stop service via Seoul on 1 May 2012, leaving the airline without a non-stop service between Thailand and North America

Thai Airways - Wikipedia
 

011430121

Medlem
Thai hade väl ett försök snarlikt Singapore Airlines med A340-500 att nå både New York och LA direkt från BKK:
Using the Airbus A340-500 fleet it acquired in 2005, Thai commenced non-stop flights between Bangkok and New York, its first non-stop service to North America.[21] The airline later converted an existing one-stop service (via Tokyo) to Los Angeles into a non-stop flight using the same aircraft type.[21] Citing very high fuel costs, Thai discontinued the New York service in July 2008, even though the airline had been able to fill 80 percent of the seats. The service to Los Angeles was again reverted to one-stop service via Seoul on 1 May 2012, leaving the airline without a non-stop service between Thailand and North America

Thai Airways - Wikipedia
När Thai börja flyg på Oslo till BKK så flög man med just A340-500 i början, maskinen hade 2 klasser, var inne på att boka via Oslo för att få flyga med A340-500
Källa Travelnews
Thai Airways utökar Oslo-Bangkok - Travel News
 

igelkotten

Medlem
Jo men det var väl inte helt oväntat i ett land som Thailand.

Inte oväntat i något land egentligen. Bara att läsa på om de brittiska och franska utredningarna av Airbus som pågår just nu. Airbus har mutor i sin kultur, och de flesta Airbus-affärer har de senaste 30 åren haft en del oegentligheter.
 

Alf

Medlem
Inte oväntat i något land egentligen. Bara att läsa på om de brittiska och franska utredningarna av Airbus som pågår just nu. Airbus har mutor i sin kultur, och de flesta Airbus-affärer har de senaste 30 åren haft en del oegentligheter.

Den kulturen finns ju inom de flesta exportbolag. Det betyder ju inte att mutor används i alla länder. Det är ju ganska väldokumenterat vilka länder som är korrumperade och där mutor är vardagsmat. Thailand är ett av dessa.
 
Toppen