Senaste nytt

Tips för att resa runt i Sydamerika.

Mr Basic

Medlem
Tja,
Åker i höst en liten rundresa i Sydamerika, vi kan kalla det att skrapa på ytan/känna sig för, då jag aldrig satt min fot på denna kontinent tidigare.
Har tänkt mig att att samla alla möjliga tips i tråden. Har hittat en hel del riktigt bra reserapporter som jag tänkte länka till också.
Jag kommer att göra nedslag i Santiago (Chile), Montevideo (Uruguay), Buenos Aires (Argentina) samt ca 10 timmar Bogota (Colombia) mellan flygen på vägen hem.

Frågor som dykt upp är t ex:
-om det finns ngn mobiloperatör som är verksam i samtliga dessa länder och man då endast behöver köpa ett lokalt sim-kort (istf 4 olika)?
-funkar Uber (med vissa/inga utländska kreditkort)?
-var tar man ut cash med lägsta möjliga avgift?
-säkerhet, vad ska man tänka på (har hört så många ”där är det farligt” att jag tröttnat)?

Tar tacksamt mot svar/tips (ange gärna om svaret/tipset gäller specifikt land/länder).
Skulle det redan finnas en likadan tråd så är det bara att länka (jag har dock inte hittat ngn).
/Mr Basic :)

Semi-live First first med Lufthansa till Sydamerika | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
https://www.businessclass.se/forum/...-–-med-väska-på-vift.94990/page-3#post-758082
Liverapport (ish) - Lufthansa First till Buenos Aires | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Skoj med Sydamerika!

Glöm inte bort att ta Gula Febern-vaccin om du inte har det redan.

om det finns ngn mobiloperatör som är verksam i samtliga dessa länder och man då endast behöver köpa ett lokalt sim-kort (istf 4 olika)?

Vet inte - men mitt stalltips är att kolla på någon av de globala e-sim-leverantörerna (United sim etc) - det fungerade jättebra på min senaste resa som jag gjorde! Ett utmärkt komplement till 3världen som jag använder.

funkar Uber (med vissa/inga utländska kreditkort)?

min erfarenhet:
Argentina - ja - sålänge man betalade cash. Svårt med utländsk kortbetalning av någon anledning.
Colombia - ja - fungerade utmärkt för mig

var tar man ut cash med lägsta möjliga avgift?
Jag brukar inte tycka det är värt att jaga lägsta möjliga avgift - så mitt strategi brukar vara att använda Revolut och därefter ta ut i bankomat på stor nationell bank.

I både Argentina och Colombia fungerade kort ganska bra för mig - men det behövdes ha lite cash på sig alltid.

säkerhet, vad ska man tänka på (har hört så många ”där är det farligt” att jag tröttnat)?

Sunt förnuft och magkänsla! Skylta inte med en dyr klocka, mobil etc. Ha inte på dig mer än du behöver för just den tiden du är ute. Gå inte själv mitt i natten på smågator exempelvis.

Jag spenderade nyår själv i Buenos Aires. Runt 03-04 promenade jag hem från Puerto Madero till San Telmo med lagom mycket BC-fika i kroppen. Allting gick bra för mig - men det gick sämre för en annan svensk som promenerade på samma gata som jag någon timma innan mig: Christoffer skjuten i Argentina – tvingades amputera benet :rolleyes:

Med det sagt - sunt förnuft och magkänsla. Det är det jag förhåller mig till när jag reser.

Både Bogota (De delar jag besökte) och Buenos Aires upplevde jag som säkert på dagtid, och jag promenerade väldigt mycket överallt, samtidigt som jag valde att åka taxi mellan de flesta ställena på kvällar/nättar (Ja, förutom på nyårsafton då :p)
 

Tonton

Medlem
Vi kommer uteslutande att befinna oss i urbana miljöer, behövs detta då? :rolleyes:

Som jag förstår det kollas det inte allt för ofta (nästan aldrig) om man är vaccinerad, men inför min nyårsrsa när jag undersökte saken så kom jag fram till att reglerna är att om man har besökt ett land där Gula Febern finns så ska man ha vaccination (eller intyg att man inte behöver det).

Så även om de troligtvis inte kollar/frågar dig så valde jag faktiskt att skippa Montevideo när jag var i Buenos Aires av den anledningen. Väljer ni att åka dig ändå så tror jag inte att det blir några problem.

Nu har jag dock skaffat Gula Febern-vaccin, så nu behöver jag inte ens fundera på saken :D
 

Mr Basic

Medlem
Som jag förstår det kollas det inte allt för ofta (nästan aldrig) om man är vaccinerad, men inför min nyårsrsa när jag undersökte saken så kom jag fram till att reglerna är att om man har besökt ett land där Gula Febern finns så ska man ha vaccination (eller intyg att man inte behöver det).

Så även om de troligtvis inte kollar/frågar dig så valde jag faktiskt att skippa Montevideo när jag var i Buenos Aires av den anledningen. Väljer ni att åka dig ändå så tror jag inte att det blir några problem.

Nu har jag dock skaffat Gula Febern-vaccin, så nu behöver jag inte ens fundera på saken :D
Stort tack för tipset! Såg nu att 3 av 4 länder (vi ska besöka) kräver vaccinationsintyg för gula febern för att tillåtas inträde i landet (om man kommer från annat land i Sydamerika). Vågar inte chansa på ”de kollar nog inte”.
 

Tonton

Medlem
Stort tack för tipset! Såg nu att 3 av 4 länder (vi ska besöka) kräver vaccinationsintyg för gula febern för att tillåtas inträde i landet (om man kommer från annat land i Sydamerika). Vågar inte chansa på ”de kollar nog inte”.

Orkar du ta dig till Västerås så får du Eurobonuspoäng för vaccineringen :)

Jag gjorde det dock lätt för mig och gick till Svea vaccin i Vällingby. Tog 5 min och kostade inte allt för mycket!
 

Mikeswe

Medlem
Tja,
Åker i höst en liten rundresa i Sydamerika, vi kan kalla det att skrapa på ytan/känna sig för, då jag aldrig satt min fot på denna kontinent tidigare.
Har tänkt mig att att samla alla möjliga tips i tråden. Har hittat en hel del riktigt bra reserapporter som jag tänkte länka till också.
Jag kommer att göra nedslag i Santiago (Chile), Montevideo (Uruguay), Buenos Aires (Argentina) samt ca 10 timmar Bogota (Colombia) mellan flygen på vägen hem.

Frågor som dykt upp är t ex:
-om det finns ngn mobiloperatör som är verksam i samtliga dessa länder och man då endast behöver köpa ett lokalt sim-kort (istf 4 olika)?
-funkar Uber (med vissa/inga utländska kreditkort)?
-var tar man ut cash med lägsta möjliga avgift?
-säkerhet, vad ska man tänka på (har hört så många ”där är det farligt” att jag tröttnat)?

Tar tacksamt mot svar/tips (ange gärna om svaret/tipset gäller specifikt land/länder).
Skulle det redan finnas en likadan tråd så är det bara att länka (jag har dock inte hittat ngn).
/Mr Basic :)

Semi-live First first med Lufthansa till Sydamerika | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
https://www.businessclass.se/forum/...-–-med-väska-på-vift.94990/page-3#post-758082
Liverapport (ish) - Lufthansa First till Buenos Aires | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Bor delvis i Colombia / Sverige och jobbar mycket i Sydamerika.

• Uber & Cabify är gångbart i många städer i Chile, Argentina, Colombia. Jag brukar ha båda till hands, då vissa städer har cabify men inte uber och vv. Jag hade inte som @Tonton problem med kort i Argentina, men testade senast för 6 mån sedan.. (svenskt MC)

• Avantel i Colombia hade förrut gratis roaming i hela sydamerika + Europa + USA för företag för abonnemang med 30gb data men tog bort detta (jag har det kvar då det är ett gammalt kontrakt).

Claro har en tjänst som heter pasaporte america och inkluderar istortsett hela sydamerika. Detta finns i Colombia, men tror endast är om man har postpago abonemang. Eftersom detta egentligen ändå bara är ett abonnemang utan bindningstid som löper månad/månad så kanske det funkar att signa upp med pass (ungefär som typ Mobilabonnemang i USA.), har själv lokalt idkort så signar mina abonnemang med det.

• När det gäller Colombia, brukar mina vänner som hälsar på ta ut pengar i Davivienda automater. Osäker på om billigast, men dom har maxgräns på 2.000.000 COP per uttag medans vissa andra banker har typ 300.000 -800.000 COP.

• Angående säkerhet. Som nämnt “var streetsmart”.. men dock “ej fördomsfull”.. bott senaste 5 åren i tre största städerna i Colombia, reser regelbundet till Chile, Argentina. Peru, Mexico, Brasilien mm .. aldrig varit i närheten av en dålig situation.. då har man ändå vid ett antal tillfällen vaknat upp ute i förorten på ngn halvtrasig plaststol efter nån lite för blöt fest.. man skall självklart känna av läget, men definitivt inte vara rädd för något här.

90% av personerna här är ju dessutom extremt hjälpsamma, sedan skall man ju ändå tänka över saker, prata lite med folket där man bor, om vilka områden som inte är ok.. jag hade inte sänt ut mina colombianska vänner till vissa områden i Gbg eller Sth en sen natt, så det är väl så man får tänka lite.. även om standarden generellt är lägre här..

Minns första gången jag och polaren stack till Barranquilla, Colombia 2005 som turister för att ta oss vidare till Cartagena. Blev en ganska snabbt påkommen resa eftersom KLM bokade av vår Buenos Aires resa över jul/nyår så jag hade inte gjort hemläxa om landet.. Fick dock kontakt med en tjej på planet från Miami-Barranquilla som istortsett hjälpte med all info om sevärdigheter, dessutom stod hennes familj på flygplatsen och väntade.

Iom att hon hade lovat att hjälpa med taxi och det var vida känt med taxiblåsningar på den tiden, så snackade jag med henne om detta . Det hela slutade i att vi blev inbjudna till kramkalas med familjen på flygplatsen och dessutom hembjudna till Barbeque med kusiner och släkt ;).. dessutom blev taxin fixad genom att en kusin som körde ner till Cartagena för bara för bensinpengar..

Har ändrats sen 14 år, men tror fortfarande det är viktigt att ha rätt attityd, släppa loss lite, le mycket, och svepas med i kulturen.. prata med folk, då kommer man ha som roligast här :).. sedan skall man definitivt bege sig “off the beaten track” och lyssna på lokala rekommendationer ..

I sydamerika kan allt hända.. ..
 
Toppen