Senaste nytt

BRA varslar 350 personer om uppsägning

Kan det vara så att deras jet ska in på en D-check och här fick man en fin möjlighet att göra sig av med dem och samtidigt få lite PR.
 
1. Går GOT-ARN/BMA fortare eller långsammare än tåget för en typisk resenär mellan städerna? Centrum till centrum är helt annat än när man börjar prata förorter och/eller industriparker.
2. Klimatfrågan. Hur korkat man än tycker det är så påverkar det många människors val vilket att tröskeln för att ta flyget har blivit avsevärt högre det senaste året.

Jag reser i tjänsten , tar tåget till Göteborg men flyget till Malmö då tåget tar längre tid på sig att komma till Malmö
 

intuition

Medlem
Tåget har statistiskt färre och kortare förseningar än flyget. Tror man annat har man gått på myten. Sedan kan man ju argumentera för att just sträckan Göteborg-Stockholm av naturliga skäl är extra förseningsdrabbad.
Känner inte alls igen mig i det. Vad är det för statistik? Jämför den äplen och äpplen?

Eftersom vi pratar om BRA så är det just vissa specifika sträckor vi talar om, inte generellt tåg-industri mot flyg-industri. På t.ex. sträckan Stockholm-Göteborg har jag veckopendlat i minst 1 år. Inledningsvis med tåg, men det var outhärdligt. Gick då över på att flyga Malmö aviation och det fungerade till i stort sett 100% felfritt.
Valet av flyg baserades alltså inte på någon myt för mig. Jag hade anledning till att föredra tåget, men att aldrig veta om man var framme före midnatt eller inte, att vara fångad på ett stekhett tåg i timmar, där varken mat eller dryck fanns att skaffa, att varje vecka sabba sömnen minst en av nätterna gjorde att tåget diskvalificerade sig självt.

Det är ju inte tåget i sig det är fel på, det är ett infrastruktur-problem. Järnvägsnätet är både dåligt underhållet och underinvesterat i. Kapaciteten räcker inte och det ger många förseningar redan innan tekniska problem uppstår.
Järnvägsnätets stödsystem (som trafikledning och annat) är inte heller på par med trafikflygets så när störning uppstår går det mesta i baklås. (tex principen om att det tåg som redan är försenat har "väjningsplikt" för all annan trafik gör att en 2 minuters-försening växer snabbt till 2 timmar)
 
Synd. BRAs jetplan är snabbaste och ofta mest prisvärda sättet att ta sig från Stockholm C till Göteborg och säkerligen även Malmö. Nu kommer de troligen falla bort som alternativ för mig, kommer i första hand kolla Norwegian och tåget för att åka sthlm-gbg men inser att jag tillhör en minskande grupp resenärer tydligen
 

pswe

Medlem
Att dra slutsatser på endast tre månaders statistik känns lite vågat. Hur påverkar bla påskens flytt från mars till april resandet när man jämför med förra året? Jag antar att det knappast är endast siffrorna för Q1 som ligger bakom för Bra, den kopplingen gör endast journalister och möjligen klicksugna PR konsulter.
 

Agö

Medlem
Att dra slutsatser på endast tre månaders statistik känns lite vågat.
Är inte slutsatsen rubriken i tråden? Förefaller en aning drastiskt att säga upp 30 % av personalstyrkan, justera tidtabeller osv. om det inte skulle ligga något bakom detta. Notera att de tycker att den nya lösningen är "klimatsmart", haha.

"– Det har varit en kraftig nedgång de senaste sex månaderna och vi måste göra någonting för att kunna fortsätta att vara regional flygbolag. Den lösning vi har nu är bättre anpassad för kundstocken och klimatsmart. Vi klimatkompenserar och du kan tanka med biobränsle, säger Ulrika Matsgård."

BRA har ju för övrigt redan tidigare börjat dra ned kraftigt.

BRA drar ned i Umeå – 15 förlorar sina jobb - Travel News

BRA vill säga upp markpersonal på sex flygplatser – flyg24nyheter

Givetvis skyller man allt på politiken.

BRA flygs ägare om krisen: “Det är politikernas fel” - Travel News

Oj, att flyga MMX-BMA i en ATR är ingen hit....
Jag tror då att BRA kan lägga ner sin verksamhet på MMX.
Dom snackar ju om wetlease istället för egen jettrafik.

Så ska BRA flyg vända till vinst - Travel News
 
Förefaller en aning drastiskt att säga upp 30 % av personalstyrkan, justera tidtabeller osv. om det inte skulle ligga något bakom detta.

Tänkte bara förtydliga för alla att det i nuläget handlar om ett varsel. Inga personer har sagts upp ännu. Det görs först efter förhandlingar med facket. I många fall så brukar man i slutänden säga upp ett färre antal än vad man varslat.
 
Toppen